Yangın ve Güvenlik Dergisi 101. Sayı (Şubat 2007)

118 YANGIN GÜVENLİĞİ Demiryolu İstasyonlarındaki Yangınlar Demiryolu istasyonu gibi büyük bi pıyı işletmek ve yönetmek söz konruaslutyoalduğunda, yangın güvenliği daima büyük bir odak noktası olmuştur. Örneğin, New York Ci p a r t m e nt ty NYeawn gYı no r kD- eF pDaNr tYm) a2n0ı 0 (4F' ti er e t rDa en ­ sit sistemi ne gelen 1490 çağrıya yanıt v se e r r v di. Bu sayı yangın, EMS (çoklu mesaj i si) ve diğer acil durumlara verilen tçüamğryılaanrııtelalerkı tiçrerse de, en yaygın yangın ikle ilintiliydi. Her ne kadar çoğu zaman yalnızca biraz duman kokusu ile karşılaşılmışsa da, itfaiyeciler zaman zaman ciddi yangınlarla da karşı karşıya gelmiştir. Demiryolu istasyonlarında düzenli olarak mn ı en yddı şa ınn ad ag, efleecn i skoünçuüçkl ayr adnogğı un r avna kbair l k a a rı ç büyük yangından söz edilebilir. 18 Kasım 1987'de Londra Ki nda meydana gelenng'ysaCnrgoısnsbİis r ti ait s f y a oiy n e u c ' i olmak üzere 31 kişini n ölümüne neden olmuştur. Bi rçok kişi duman teneffüsü vmeı şyt ı ar . nYı ak nl agr ı nn ıendyeünri yü lyee hn ams et ar ndei vyeen ek aal tdı lı raı ln bir kibritten kaynaklandığına inanılmıştı. Fakat ilk itfaiyeci grubunun olay yeri ne ulaşmasından sonraki i lk üç dakikada, yangın bi rdenbire yürüyen merdi den bilet salonuna sıçramış ve v a e n nid le e r n zorlu koşullar yaratmıştır. 150 itfaiyecinin asünarmyüaşntgüırn.ı kontrol altına alması 2 saat g1 8u ' dŞau bbairt y2e0r0a3l t ıs iasbt aashyı oGnüunnedya K, bo irrek, iD şi a n e in yanıcı sıvıyı ateşe vermesi sonucu, tam işe gidi g ı n d a aşl esval eart l ve er i ndduemmaen y1d0a0n'ad egne lfeanz l ya akni şi ç onği nu vöal ügmo nül na er d as emb ae ph s ou lrdkua. l ı Kp ukrabçaanml aarzı n ken, şehi r merkez istasyonuna koşmayı başaran binlerce kişi i manlarla mücadele etmseekszıocaruknlıdkavkeadlduı. Demiryolu istasyonlarında büyük çaplı yk aü çn ügkı nyl aa rn gç ıonkl ayr adyaghı an soı kl mmaesyad da naa, dg ea lhea rek iş faliyetlerinde kesinti tyaadyıırl.aBbazı şartlarda, küçüykeynaendgeı nnl aorlmh ıazkl a ili r. Şimdi örneklere bir göz atalım: 1 YANGIN ve GÜVENLiK SAYI 101 1 . 2M3aOn hcaat kt a2n0' d0a5k' ti ey Aa nBgDı n, dNaebw Yo r k , L o w e r ir si lkaamd aa roAdvaes ıCy ohka tol al druı n vd ea k1 Ş u b nayt a2l 0a0y5a're i birçok hi te ara verildi . zme2. 7 Nisan 2005'te Harlem'de bir yeraltı elektri k odasında bi r yangın başladı. NB uF PyAa n1g3ı n0 ı' nu nk akyanpasğaı mbai rdtırğaıfobyd u ve b u i r durum. d İs e ta kis y6o0 n0l'adre na rfaaszı nl ad ay okl caul annu nd öt ar th ltiy re e n si için bir saatten fazla bekletildiği dildi . Bi zündenrçteodkayvolcu duman teneffü ksaüy dy eü ­ i altına alındı. 3.2Ç4inE, kPiemk 2004 saat 16:10 civarında, i n'deki başlıca demi ryolu i tasyonlarından bi ri labalık bi r beklemendsealbounluun, abn çok ka s ­ i rdenbi re i ki yürüyen merdi ça yoğun bi r k a r av de un dmeann gt ae bl eank ao sl dı uakl ­ t k ı inl ddea kaal el dvıl.eŞoalhmi tal esrae gdöar et ü, mg ö rbüenkül er mş ee s z a ı l k oiş niul eçr aobl au cy ayke driunmd ea ndl ua md ao nl mtueşnteuf. f Bü saü yüzünden tedavi altına alındı. Yönetmelikler ve Performans Tabanlı Kanunlar Bir demi ryolu istasyonunun (yeraltı ve yer üstü garı) yapımının i şılmış bi na ve yanglıknayşöanmeatmlareınlid k a le a ril n ı i karşılayabilmek içi yn eu nn çn oe kd es naiy, ıddeamsio ry ru no nlu t a bsual ur nı mmcaı lkat raı dbı re. kBl eu ­ i lanım, risk profi li v e ds toal su yl uokn l aörzı neı lnl i k k l u e l ­ rini n normal ticari bi çüde farklı olmasıdırn. aBlaörydleanbibrüeyşüskiz ö l il k dçeurrçuemvue,smevcut kanunlar ve standartlar i nde tüme dayalı fakat esnek, çok yönlü ve sağlam mühendisli rım yaklaşımı gerekti rmektedir. k tasaBi rçok demi ryolu i liği ve operasyonu d s ü t z a e sy n o le n n u m niu şt ni zenlemeler bazen yangın güven r l i . k g B ü s u v e d n üi mi tasarım spesifi ken performans kr kasyonlarını ve ge s r t e e ­ iterlerini yerine geti mek üzere kullanılabil i r. İngi ltere'de bu rlunan bağımsız bi zenleyici k u r u m u rHsSaEğ l ı(kHveea gl t üh v&e nSl iakfdeüty Executive - Sağlık ve Güvenlik Dairesi mi ryollarında seyahat eden halk ve)ç, daelışanların güvenliği içi n Demi venli k Durumu) Düzenlemele ry rio 2l l a0r0ı 0( G( 3ü1 Aralık 2000' de geçerli olan)'i geliştirmiştir. Değerlendirme kriteri , uygulamadaki gın koruma sistemi tasarım hedefler yia d n ir. Bunlar tasarımın i lk aşamasından iti ren dikkate alınmalıdır. örnek olarakb: a1. iş sahi bi , büyük ölçüde eşsi radışı riskleri n bulunduğu isztavseyyoanlasrı ı ya da istasyon sınıflarını, bu risklerin ymaapnıstııknısvıneırrilaskrıleri düşük olduğu kadar içi nde tatbik edilebi li r bir seviyeye düşürmek için uygulanan ri sk kontrol si stemleri/çalışma alanı önlemleri ni de tanımlamalıdır. 2.Güvenl i k Durumu (Safety Case), i hibinin işlettiği istasyonda yolcuşlasraın ve kamu üyeleri nin güvenli erişimi ile i g s a ta ra sy n o t na ve istasyondan çıkışını nasıl i altına alacağını özetlemelidi r. Deli l örnekleri şunlar olabi l ir: t İstasyonu eşsi ğerlendirmesizn iy n a p ö a n n e m yö lin ü s o ve n u r ç is l k a r d ı e . ­ t Riski mini muma i ndirmek i nan kontrol önlemleri . çin uygulat Riski minimuma indirmek için iş sahibi ile diğer işverenler arasındaki işbirl i ği ni sağlayan si stemler. t Yolcular ve kamu üyelerini rafında güvenli hareket edneibstilamseysoin iç eit n

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=