I KAPAK KONUSU - ÜRÜN TANITIMI üretimi gerçekleştirilen tanklar en az akaryakıt tankları kadar güvenli ve emniyetlidir. Kurşun içermemesi gibi benzine göre üstünlükleri vardır. LPG benzine oranla daha yüksek oktan sayısına sahip olması nedeniyle motorlarda sıkıştırma oranı arttırılarak motor verimi ve gücünü arttırmak mümkündür. Avrupa standartlarında üretilmiş LPG kullanılan, yetkili teknik servis tarafindan monte edilmiş ve rutin bakımları düzenli bir şekilde yapılan araçlarda, benzinli araçlara nazaran ne güvenlik problemi ne de motor aşınması gerçekleşmez. Ancak LPG'li araçların benzinli araçlara göre daha sık bakıma ihtiyaç duyduğu da bir gerçek ki bu da göz ardı edilmemelidir. Tank Basıncı Oto LPG tanklarında, normal kullanım koşullarının çok üzerindeki aşırı sıcak havalarda bile tank içindeki LPG buhar basıncı, tankın dayanım basıncının çok altında kalmaktadır. Tankın bu güvenliğinin muhafaza edilmesi için dikkatedilmesi gereken tek konu, tankın hacimsel olarak muhafaza edilmesi için % l 00 sıvı LPG ile doldurulmamasıdır. Dökme LPG Nedir? LPG, ham petrolün damıtılması sırasında elde edilen; Bütan (C4Hl O), Propan (C3H8) ve İzobütan (C4Hı O) gazlarır)ın karışımı bir üründür. Ayrıca; Dökme LPG tankları TS 1446'ya uygun, aşağıda belirtilen minimum emniyet mesafeleri dahilinde özel kurallara uygun olarak yerleştirilmelidir: Toprak altı tankı Toprak üstü tankı Tanklar arasındaki en Tank hacmi emniyet mesafesi emniyet mesafesi düşük mesafe (m) 0.5'ten küçük 3 0,5 - 3 3 3.1 - 1 O 5 10.1 -50 7. 5 50,1 -120 10 �PG Stoklama şekli sıvı halde olup stoklanması özel kurallar çerçevesinde imal edilmiş silindirik yapıdaki çelik stok tanklarında depolanır. LPG son kullanıcılarda TS 1446 Yerleşim (m) (m) 3 o 3 1 7.5 1 10 1 15 1 .5 LPG'nin buharlaşması için gerekli enerji, doğal olarak dış ortamdan veya gaz tüketim miktarı yüksek ise buharlaştırıcıdan elde edilir. Buharlaşma için gerekli enerjinin dış ortamdan elde edilmesi, tamamen tank ve dış ortam arasındaki ıs ı transkurallarına uyularak kurulmuş olan LPG stok feri ile ilişkilidir. Dolayısı ile bir tankın gaz tanklarında sıvı fazında bulunan ürün, karışım ise buharlaştırıcı kullanılarak, saf propan ise yeterli büyüklükteki tank kullanılarak, sıvı halden gaz fazına çevrilerek gaz olarak kullanılır. Propanın buhar hali havadan ağırdır ve uzaktaki ateş kaynaklarına bile ulaşabilir. LPG bazı durumlarda gaz fazı belirli bir sıcaklık ve basınç altında sıvı faz haline dönüşür. Bu husus yanma açısından istenilmeyen bir durumdur. Bundan dolayı LPG verme kapasitesi, tank içindeki akışkan sıcaklığına, dış ortam sıcaklığına, ısı geçiş yüzey alanına ve bu iki ortam arasındaki ısı geçiş parametrelerine bağlıdır. Dröger Safety'den Güvenlik Çözümleri Dröger Safety firması, LPG ve doğalgaz gibi yanıcı, patlayıcı boğucu gaz kaçaklarının tespiti için portatif cihazlar ve sabit algılama sistemleri geliştirmiştir. Dröger Safety' nin portatif gaz ölçüm cihaz ve sistemleri; farklı uygulamalarda karşılaşılan, işyeri çalışma ortam havası içindeki zararlı gaz l arı izleme ve tespit etmek amacıyla çözümler sunuyor. t Renksiz ve kokusuzdur, yanıcı ve patla- sistemlerinde LPG'nin sürekli olarak gaz yıcı özelliğe sahiptir. t Basınç altında likit halde tutulur. t Havadan ağırdır, havadaki suyun yüzeyindeki karışımı patlayıcı özelliğe sahiptir. t LPG, kauçuğu çözdüğünden dolayı LPG tesisatlarında kauçuk kullanılmaz. t Gaz kaçaklarının fark edilebilmesi için rafineri tarafından kükürt bileşikleri ile kokulandırılırmıştır (etilmerkaptan). t Ülkemizde halen LPG %30 propan + % 70 bütan karışımı 'mix' olarak veya saf propan olarak kullanılmaktadır. IYANGIN ve· GÜVENLİK SAYI 102 70 fazında tutulması gerekir. Saf propanın yoğunlaşma (likitleşme) sıcaklığı, karışım LPG'ye göre daha düşüktür. Bu yüzden propan düşük sıcaklıklarda bile problemsiz çalışabilir. LPG tank içerisinde belirli bir basınç altında, doymuş sıvı-buhar fazı karışımı halinde bulunur. Buharfazında kullanılan LPG, enerji ihtiyacına göre değişen debide, belirli bir basınç altında kullanım yerine sevk edilir. Yanıcı Gazlar Yanıcı gazın tutuşması için üç koşula gereksinim vardır: t Yeterli miktarda gaz t Yeterli miktarda hava veya Oksijen t Tutuşturma kaynağı Bu üç koşulun bir arada olması 'yanma üçgenini' meydana getirir. Gazın tutuşması için yeterli konsantrasyona sahip olması gerekir. Yanmanın olması için gerekli olan minimum konsantrasyona ise 'En alt patlama sınırı-LEL' denir.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=