Yangın ve Güvenlik Dergisi 103. Sayı (Nisan 2007)

1 MADEN YANGINLARI 1 Şekil 1 b. Sağlam formasyon (arazi) Damarlar, üretim aşamasına gelmeden önce kendi kendine yangın çıkma olasılığı ve yatkınlığına göre sınıflandırılırlar: t Birinci DereceYangına Yatkın Damarlar (çok sık ve çok çabuk yangın çıkabilir) t İkinci Derece Yangına Yatkın Damarlar (nadir olarak yangın çıkabilir) t Üçüncü Derece Yangına Yatkın Damarlar (yarıgın çıkma olasılığının yok denecek kadar az olduğu veya hiç çıkmamış damarlar) 1 t Barajlar her kesitte yapılabilir (5B, 8B, l OB, 1 4B kesit gibi). t Bu kesitler, yaklaşık olarak kapatılacak olan alanın m2'sidir. t Yapılan barajların her cm2'sine gelecek basınç miktarının l , 4-3,Ş kg olarak tasarımlanması gerekir. t Barajlar o işletmenin plan veya paftalarına işlenir. Barajların en önemli işlevi; yangına yatkın -,. ++ - .,. + ' ......-'· ---T"'" l ı..�:;: -\· -'- -ı -... ...._+ı...... Kart iye . i Baraı arkası Baraj önü Şekil le. Çürük-kırık-akıcı formasyon ların, üretim yerlerinin, her birinin ayrı ayrı bekleme barajlarının olması mecburidir. Bundan ayrı olarak o ana kat galerisinde de bir bekleme barajının yapılması gerekir (Şekil 2). Bu panolar her konuda birbirinden bağımsız olarak tasarlanmalıdır (giriş ve çıkışları, havalandırma, nefeslik, basınçlı hava vb.). Panolardan birinde olağanüstü bir durum meydana geldiğinde, kendi bekleme barajlarından kapatılarak olağan olmayan durumun . damarlarda meydana gelen biryanma- diğer yerlere sıçraması önlenmiş olur. Üretim yapılacak olan damarın kendili- nın, yapılacak olan lokal çalışmalarla ğinden yanmaya yatkınlığı var ise bekle- söndürülemediği durumlarda çok çabuk me barajı, baraj vepanoömrü ne kadar- ve çok kısa bir zamanda hava ile irtibatını sa o süre boyunca ayakta kalabilecek keserek hem çalışanlardan tecrit edilşekilde patlamaya veya herhangi aşırı mesini sağlamak hem de ekonomiye kabir basınca karşı dayanımı ve duyarlılığı zandırılacak cevherin kaybını önlemektir. Çok sık olmamakla beraber ekstrem durumlar da olmaktadır, panoların hepsi birden kendiliğinden yanma sonucu gazlarla dolmakta, yapılan çalışmalarla da olayın önlenemediği zamanlarda yüksek olarak tasar l anmalıdır. ana galeri üzerindeki bekleme barajlaDiğer önemli işlevlerinden birisi de yan- rından kapatılarak, çalışanların riske Barajların, mutlaka sağlam formasyon- gına yatkınlığı bilinen bir damardaki çada ve tercihen de dar kesitli yerlerde ko- lışmalar veya üretim bittiğinde, o damarnuşlandırılması gerekir. Bunun mümkün ol- da hiç yangın çıkmamış olsa dahi her madığı yerlerde ve durumlarda, baraj türlü emniyet tedbirini alarak o panoyu arkasına doğru yaklaşık 3-4 metre, baraj bekleme baraj yerlerinden kapatarak o önünde ise sızdırmazlık sağlanana kadar kısımlara havanın geçerek herhangi bir beton içine alınmalıdır: olağanüstü durum yaratmasına engel t Bu mesafe l O metre ila 20 metreye ka- olmaktır. dar olabilmektedir. t Beton karışımı evsafa uygun olmalı ve Bir katta, bu ana kata bağlı, çeşitli adlar çok kaliteli bir şekilde priz yapmalıdır. altında yangına yatkınlığı bilinen panoI YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 103 126 edilmesi önlenir, her pano barajının kapat ı lması için ayrı ayrı tahlisiyeciler tertip edilmez, malzeme ve zaman da az sarf edilmiş olur. Bekleme Barajlarının Yapımında Dikkat Edilmesi Gerekenler: t Bekleme barajları yeraltı madenciliğinde bilhassa nakliyatın lokomotif ile yapıldığı işletmelerde vagonların büyüklüklerine göre tasarımlanır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=