1 BiNA GÜVENLiĞi bilir. Bu analiz yapıldıktan sonra şart l arın 7 ila 20. katlar arasında gevşetilmesi söz konusu olabilir. Örneğin Çin'de 820 fitten (250 metre) daha yüksek binalar süper yüksek binalar olarak kabul ediliyor ve bu binaların merkezi hükümet yetkililerince de onaylanması gerekiyor. Yapısal Yangın Dayanıklılığı: Yapısal yangın dayanıklılığını değerlendirmek için kullanılan mevcut yöntemler arkaiktir. Artık bir binanın potansiyel dayanıklılığı konusunda l , 2 ya da 3 saat derecelendirmesinden çok daha fazla şey söyleyebilen simülasyon teknikleri var. Otomotiv endüstrisinde bir aracın bir dizi olaya nasıl tepki vereceğini belirlemek için yeni modeller üzerinde fiziksel çarpışmalar ve çarpışma simülasyonları kullanılıyor. Aynı modeller yapısal performans ve yangın performansını değerlendirmek için inşaat sektöründe de kullanılabilir (ve kullanılmaya da başlandı). Yüksek binalardaki yapısal yangın dayanıklılığının bir diğer yönü de bir binanın bir olaya uzunca bir süre dayanabilmesidir. Orta yükseklikteki bir binada mecut bina kuralları elbette tam tahliye süresiyle yapısal dayanıklılık süresini eşleştiriyor. Fakat çok yüksek binalar için yangın dayanıklılığında bir değişim yapılması gerekiI YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 103 90 yor mu? Eğer gerekiyorsa (yangınların belli bir süre devam edeceği düşünüldüğünde) ne kadar değişiklik yapılmalıdır? Bu hususa ilişkin henüz bir denge sağlanamadı. Ayrıca fıskiyelerin arızalanması durumunda ortaya çıkacak maliyetler ve kabul edilebilir sonuçlar da değerlendirilmelidir. Hiç şüphesiz binanın tamamen çökmesi kabul edilemez bir şeydir ama nadir görülen bir yangın durumu ve fıskiye arızası durumunda küçük alanlarda lokal çöküş ya da hasar kabul edilebilir bir şey midir? Sonuç olarak daha sıkı şartlar maliyetleri arttırıyor. Finansal Teşvikler: Bina enerjisi alanında enerji kullanımına dair çok az kanun var. Fakat binaların enerji kullanımlarını değerlendirmeye yönelik gönüllü bir sistem ortaya çıkmış, bu da bina sahiplerinin enerji açısından daha etkin binalar yapmay ı tercih etmesine neden olmuştur. Bina sahipleri bu yükselmiş enerji etkinliğini olası kiracılara karşı bir pazarlama aracı ve kendi binalarının diğer binalara nazaran enerjiyi nasıl kullandığını değerlendirme aracı olarak kullanabiliyorlar. Bu da binanın çalışma maliyetinin düşmesine ve de pazarlanabilirliğinin artmasına yol açıyor. NFPA ve Yüksek Binalar Konseyi, yaşam güvenliğine ilişkin de benzer bir gönüllü sistemin oluşturulması olasılığını\değerlendiriyor. Şu anda bu sistemin, enerji açısından etkin binalar için kullanılan LEED sistemine benzer şekilde puan-temelli bir sistem olması öneriliyor. Bu, bina sahiplerinin binalarının güvenliğini arttırmasına karar vermesine, bir ölçüm ve pazarlama aracına sahip olmasına olanak tanıyacak ve muhtemelen de bugünkünden daha güvenli bir yapılar grubuna yol açacaktır. Genellikle, değişimi yasamadan ziyade pazar dinamiklerinin yaratmasına izin vermek daha doğrudur. Kaynaklar J, NFP A1 Ol, Life Safety Code ®, National Fire Proıection Association, Qııincy, MA, 1988. 2. Report of the Cook Coıınty Comınission lnvestigating the 69 West Washington Bııilding Fire of October 17, 2003, Cook Coıınty Board, Cook Coıınty, iL, 2004. 3. Baldassarra, C., "Fire Safety Meets Economics 1 Ol -How Chicago Achieved Balance in lts High-Rise Bııilding Ordinance, "Fire Protection Engineering, 26, Spring 2005, pp 22-28. 4. Moncada, J.A., "Fire Unchecked, " NFP A Joıırnal, March/April 2005, pp 46-52. 5. Madrid Windsor Fire - The Arı.ıp View, www.arııp. cam/fire. 6. NIST NCSTAR 1, Final Report on the Collapses of the World Trade Cenler Towers, National lnstitııte of Standards and Technology, Gailhersbıırg, MD, 2005. ■
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=