1 YANGIN Araç Tamir, Bakım ve Servis istasyonlarında Otomotiv sektörü tekııolojik yeııileıııııeııin eıı lıızlı ve etkin şekilde uygulandığı sektörlerden birisi<lir. Yiııe de teknolojik yeniliğe rağıııeıı trafik kazalarıııa da bağlı olarak araç bakım ve oııarıınları kaçımlmaz lıale gelmiştir. Otomobil ve dört tekerlekli kara taşıtlarıııııı tamir edildiği yerlere "taıııirlıaııe ", motorlu araçlarııı bırakıldığı etrafı kapalı olaıı yerlere "garaj", araçlarııı bakım, onarım, satış ve servislerini11 yapıldığı dalıa büyük yerlere ise "servis istasyonu" denildiği bilinmektedir. Giiniimiizde aracı olan/kullanan lıerkes genellikle bu tamirhane ve servisleri iyi bilirler. Çiinkii bazen aracıııııı başıııda saatlerce beklemeleri söz konıısıı olıır. Aslımla bıırad<l aııı<lcıımz servis ist<lsyonlarını tamtmaktaıı ziyade, bıı istasyoni<lrdaki yangın risklerini görmek, göstermek ve önlemleri sıralamaktır. _____ _ Yıldırım Gök, ___ GOSB İtfaiye Müdürü I YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 107 116 Yangın Tehlikeleri Servis istasyonlarındaki Tehlikeler Elektrik Tehlikeleri Servis İstasyonlarının elektrik enerjisine bağlı tehlikeleri, trafo ve dağıtım panolarından beslenen aydınlatma yanında makine ve sistemleri besleyen elektriktesisatını oluşturan kablolar bütünüdür. Araçlardaki elektrik tehlikesi, akü ve akünün beslediği kablo hattı ve statik elektriktir. Akü şarjı sırasında oluşabilecek küçük bir spark akünün patlamasına ya da yangına sebep olabilir. Ya da akünün bağlantısı sırasında oluşabilecek bir kısa devre yine aynı şekilde yangına neden olabilir. Çalışanların kışın giydiği yünlü kıyafetlere bağlı olarak, aracın içine sık sık girip çıkmasıy l a sürtünmenin oluşması sonucu oluşturduğu statik elektrik (antistatik ayakkabı giyilmiyorsa) başlıca elektrik tehlikeleri olarak görülebilir. Önlemler t Aküler kısa devreden korunmalı, üzerlerine metal bir şey konulmamalıdır. t Aküler için ani sıcaklık değişimi ve ateş tehlikelidir. Patlama olabilir. t Yağ ve yakıtın bulaşmamasına dikkat edilmelidir. t Akü bağlanırken önce pozitif (+), sonra negatif (-) ucu takılır. Sökerken ise bu işlemin tersi yapılmalıdır. - Aküdeki asit-su karışımına çıplak elle temas edilmemeli t Servis istasyonlarında acil aydınlatma ve kaçış yolları gözden geçirilmelidir. t Atık olan sigortalara kesinlikle tel sarılmamalı, orijinal sigortalar takılmalıdır. t Akü şarjı yapılan yerlerde sigara içilmemeli ve kıvılcım çıkaracak işlerden kaçınılmalıdır. t Araçlarda·herhangi bir çalışma, onarım halinde AKÜ ( +) pozitif ucu çıkartılmalıdır. t Şarjda bulunan akülerin asit ilaveleri sorumlu kişiler tarafından yapılmalıdır. Yakıt Tehlikeleri Servis istasyonlar ı na gelen araçlar benzinli, dizel ya da LPG'li araçlardır. Araç egzoz gazı olan karbonmonoksit, mevsim şartlarına bağlı olarak istasyonda boya-temizlik vb. maksatla bulundurulan solvent benzeri yanıcı parlayıcı sıvılar yanında araçların benzin, motorin, LPG vb. yakıtları yangın için büyük bir risk teşkil etmektedir. Bu istasyonlarda servis akışı genellikle aynıdır. Araç kabul, mekanik/periyodik bakım, elektrik, kaporta, boyama, yıkama vs. şeklindedir. Servis istasyonları genellikle yarım bodrum dediğimiz bir tarafı kapalı, vanıi/asyonu yüksek binalarda hizmet veriı:
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=