1 YANGIN Önlemler t istasyonda yanıcı parlayıcı ve patlayıcı özellikteki kimyasallar mümkün olduğunca az stoklanmalı, depodan servise günlük ihtiyaç kadarı alınmalıdır. t Servis istasyonları çok iyi havalandınlabilir olmalıdır. t Bakıma gelen benzinli ve LPG'li araçlar herhangi bir ateşli çalışma yapılan yerlere yakın bir bölgeye park edilmemelidir. t LPG'li araçlar gaz sızıntısı ihtimali düşünülerek kapalı alanlara, kanalizasyon, çukur ya da buna benzer alanlara park edilmemelidir. t LPG ile çalışan araçların ön ve arka camına LPG ile çalıştığını belirten çıkartmaıar yapıştırılmalıdır. t Tamir bakım ve servis istasyonlarında sigara içme yasağı uygulanmalıdır. t Araçlarda ısıtma amaçlı açık alevli ısıtıcılar kesinlikle kullanılmamalıdır. t LPG'li araçlar yeraltı garaj/otoparklarına park edilmemelidir. t LPG'li araçlar uzun süre bakımda kalacaksa, servis yakrt tankında bulunan valf kapalı tutulmalıdır. t LPG'li araçların kapalı alanlarda tutulma zarureti varsa gaz kaçak alarm dedektörleri kullanılmalıdır. t Yakıt kaçağı oluştuğunda ya da hissedildiğlnde, içiliyorsa sigara söndürülmelidir. Motor, tüm elektrik aksamları, farlar ve diğer ateşleme kaynakları kapatılmalıdır. t LPG sızıntısıyla cilt temas ettirilmemelidir. Soğutucu bir yapıya sahip olan LPG, soğuk yanıklarına sebebiyet verebilir. t Araç egzoz gazları için otomatik cebri havalandırma sistemi kullanılmalı, benzin ve LPG patlayıcı gaz karışımına IYANGIN ve GÜVENLiK SAYI 107 118 meydan verilmemelidir. t Servis istasyonları sulu-tozlu yangın söndürme ekipmanları, yangın dedektörleri ve alarm-ikaz sistemleri ile donatılmalıdır. t Bu servislerde otopark yönetmeliği ve TS 988l hükümleri de uygulanmalıdır. t Araç kapasitesi 20'den fazla olan bodrum kat servis istasyonları da sprinkler sistemi ile donatılmalıdır. t Tamirhanede bulunan araçların bagajında, üstünde vb. yerlerinde plastik kaplarda yedek vb. amaçla akaryakıt bulunmamalıdır. t Tamirhaneler her zaman temiz tutulmalı, yangına sebebiyet verebilecek unsurlar ortadan kaldırılmalıdır. t Garaj ve bakım atölyelerindeyakıtdepolamaktan kaçınılmalıdır. Yakıt bulundurulması için mutlak zaruret varsa uygun kaplarda ve az miktarda keza araçlardan uzak bir yerde tutulmalı ve "Dikkat Tehlike - Sigara İçmeyiniz" şeklinde uyarı levhası takılmalıdır. t Garaj içerisinde araçların deposundan yakıt çekilmemeli ve ikmal yapılmamalıdır. t Araçlarda yağ değişimi bu işler için ayrılan yerlerde ve yetkili kişilerce yapılmalıdır. t Özellikle kışın zor çalışan araçların altında ateşyakılmamalı, ısıtma için pürmüz vs. kullanılmamalıdır. Boya İle İlgili Tehlikeler Araçların kapalı ortam·da boyanması sırasında tiner-boya karışımı havada sürekli olarak yanıcı buhar oluşturmaktadır. Eğer yeterli havalandırma yapılmıyorsa bu risk her dakika yükselmektedir. Boya yapanlar solventlere sürekli maruz kaldığında, kaza yapma ihtimali artar. Sürekli olarak bazı solventlere maruz kalındığında ise kişilerin sağlığı üzerinde uzun süreli etkiler oluşabilir. Önlemler t Boya ve boya ile ilgili solventler mümkünse binadan ayrı bir yerde depolanmalıdır. Yedek parça veya bina içinde depolamaktan kaçınılmalıdır. t Boya ve solventlerin birçoğu yanıcı, uçucu, kolay buharlaşıp ortama zehirli veya patlayıcı gaz karışımları verebilen özelliğe sahiptir. Bu nedenle solventlerin ağzı kapalı tutulmalı, diğer yanıcı ve yakıcılardan uzak tutulmalıdır. t Boya yapılırken İş Sağlığı ve Güvenliği Mevzuatına uygun olarak gerekli kişisel koruyucu donanım ve kıyafetler kullanılmalıdır. t Solvent içeren ürünler sadece iyi havalandırılan yerlerde kullanılmalıdır. t Bu madde l eri kullanırken, etiketlerin üzerindeki tehlike bilgilerine ve güvenlik önerilerine dikkat edilmelidir. t Cildinizden boya, yağ vb. maddelerin giderilmesi için kesinlikle solvent kullanılmamalıdır. t Solvent buharı içerebilecek olan alanlarda sigara içilmemeli, kaynak yapılmamalı, ateşleyaklaşılmamalı ve çıplak ateş kullanılmamalıdır. t Solventler kapalı konteynırlarda saklanmalı ve solvent at ı kları için sızdırmaz konteynırlar kullanılmalıdır. Ambar/Depo Yedek Parça İle İlgili Tehlikeler Yedek parça depoları genellikle servis istasyonunun en ücra köşesine konulmaktadır. Yedek parçaların yarısı genellikle metal, diğer yarısı da kauçuk esaslıdır. Ambalajlı malzeme ile yanıcılık oranı yükselmektedir. Olası yangın durumlarında kauçuk esaslı malzemelerin çıkardığı duman yoğun siyah renkte olup, o alanda görüş mesafesini hızla düşürecek ve tamamen yok edebilecektir. Önlemler t Servis istasyonlarındaki ambalajlı malzeme ve yanıcı sıvı depolarına otoma-
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=