Yangın ve Güvenlik Dergisi 107. Sayı (Ağustos 2007)

rumda 80 kg'ı . bulan menteşesiz beton kompozit kapağın çembere oturtulması ve kararlı kılınması önem kazanmaktadır. Diğer alternatif olan CTP (cam takviyeli polyester) kompozit, kırpılmış cam fiber ve örgü cam fiber takviye, polyester, dolgu ve diğer bileşenleri içeren malzemelerden meydana gelmiştir. GÜVENLiKI Rögar kapağı Tabakaların sıcak presle şekillendirilmesi ve kürlenmesi işlem kademelerini oluşturur. Bu kompozit üreticileri, yaya, park alanı ve·yol kenarı armatür kapakları uygulamalarından rögar kapaklarına geçiş için uğraş vermektedir. Şekil 4. a) Dük/il demir rögar çerçevesi ve kapağı (dairesel tasarım), b) Üst yüzeyi beton kaplanmış ve döşenmiş rögar kapağı (Beton kaplama hırsız çekiciliğini azaltmıştıı). Kapaklar dinamik yüklemeler yanında, kimyasal/fiziksel çevre etkisi altında çalışırlar. TS 1478 EN 124 standardı rögar 5. 1 . Dinamik Trafik Yükünün Simülasyonu Batı ülkelerindeki altyapı araştırma kuüst sistemi mekanik test ve boyutlarını yo- rumları (IKT gibi), rögar üst bölgesinin uyDinamik yük ve sürtünme etkisi rögar üst ğun olarak vermektedir. bölgesi seçimini doğrudan etkiler. Yüzeyine kaymaya karşı baklava formu verilmiş düktil demir kapaklar çok popülerdir. Çalınma riski ve bunun getirdiği sorunlar nedeniyle rögar kapağı için malzeme yönünden iki seçenek kalmaktadır: • Düktil demir kapak merkez bölgesini yüksek kalite çimento ile betonlamak (toplam yüzeyin ¾ 'ü mertebesinde). Bu birçok Avrupa ülkesinde uygulanmaktadır (Şekil 4b), • Rögar kapak çerçevesini düktil demirden yapmak, kapakları RPC-kompozit betondan üretmek. Çerçeve ilk trafik Kimyasal/fiziksel etkiyi oluşturan faktörler ve dinamik şartlar standartta işlenmemiştir. incelenmesi gereken kimyasal/fiziksel çevre etkileri: • Kışın buz çözmede kullanılan tuzlar, • Sıcaklık değişimleri, • Rutubet değişimleri, • Tekrarlı don ve don çözme uygulamasının oluşturduğu gerilme, • Montaj ve rehabilitasyon sırasındaki atmosferik etki (sıcaklık, yağış), • Montaj hatalarıdır. darbe etkilerini sönümleyecektir. Dar- RPC kompozit rögar kapağı uygulamabe ve aşınma direnci göreceli olarak sında yukarıda verilen kimyasal/fiziksel düşük olan kompozit kapak korunmuş unsurlar test edilmelidir. olacaktır. a) b) gun olup olmadığı muhtelif testlerle kararlaştırmaktadırlar. Bunlar trafikte oluşan dinamik yüklerin rögar kapağına etkisi, rögar inşaat yapısı, tümünün kimyasal/ fiziksel gerilimlerini ve direncini kapsar. Test rögar üstü ile rögar gövdesi bileşim bölgesi üstünde yoğunlaştırılmalıdır. Bu bölge hasar veren en kritik bölgedir. Servohidrolik yükleyicilerle dinamik trafik şartlarının rögar kapakları üzerine etkisi incelenebilir. Bu yolla rögar ömrü ve güvenliği gibi unsurlar tespit edilir. Uygulanan ana testler: • Düşey yük, 400 kN (40 ton), • Yatay yük, 240 kN (24 ton), frenleme etkisi, • Yükleme sıklığı, 2-7 Hz, • Tekrar sayısı, 1 06 ( l milyon), c) Rögar kapakları, dinamik yük ve sürtünme yüzeyli abrasif aşınma şartlarında fonksiyon görürler. Yapılan deneyler ve saha çalışmaları bu özelliklerin düktil demir (GGG50) baca kapaklarında tümüyle sağlandığını göstermiştir. Alternatif kompozit malzemeler (özellikle RPC) sınırlı fakat kabul edilebilir performans değerleri vermiştir. Şekil 5. İstanbu/'da rögar kapaklan a) Ağır eski tip pik döküm rögar sistemi (menteşeli), b) Üreticiden alınmış yeni tip menteşeli düktil demir rögar sistemi, serçeve ve kapak formu, c) RPC beton kompozit rögar sistemi (menteşesiz). YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 1071 135

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=