Yangın ve Güvenlik Dergisi 108. Sayı (Eylül 2007)

1 DUMAN TAHLiYESi kullanılıyor. Düzenleyici kurumların yangın güvenliği durumlarını ya tamamen ya da kısmen CFD simülasyonlarını sonuçlarına dayanarak değerlendirmesi olasıdır. Projenin temel amacı, CFD'nin kompleks kapalı alanlardaki duman hareketini tahmin etmekteki avantaj ve dezavantajlarını belirlemektir. Proje gerçek senaryoların modellenmesiyle başlamıştır. Araştırmacılar daha sonra CFD sonuçlarının yangın koruma mühendisliği çevrelerince kullanılan çeşitli modelleme yaklaşımlarına olan hassasiyetini kontrol etmiştir. Bunun nedeni bir model kurarken CFD uygulayıcılarının çeşitli sayısal ve fiziksel tahminler yapmak zorunda olmasıdır. Örneğin, yangının içerdiği fiziksel süreçler çeşitli karmaşıklık düzeyindeki farklı alt modeller kullanılarak tanımlanabilir. İlk baştaki simülasyonlarla CFD için problematik olabileceği saptanan alanlara odaklanmak için küçük ölçekli deneyler yapılmıştır. Daha sonra küçük ölçekli deyeri modellenmiştir. Yangının ilk kattaki çamaşırhanede çıktığı ve dumanın koridorlara ve merdivenler aracılığıyla da üst katlara yayıldığı varsayılmıştır. İç alanın yeraltı metro istasyonuna göre daha az kompleks olması yapılandırılmış bir ızgara kullanılmasına olanak tanımıştır. rumunda dumanı bilet salonundan temizlemek ve yolcu çıkışları aracılığıyla dışarı atmak için büyük havalandırma fonları kullanılmıştır. Bu durumu modellemek için çıkışlara denk düşen yüzeylere akış sınırı koşulları uygulanmıştır. Küçük bir arka plan havalandırma akışı ilk koşul olarak kullanılmıştır. neyler CFD ile modellenmiş ve sonuçlar Londra'da inşası devam eden ı 8 katlı deney sonuçlarıyla karşılaştırılmıştır. Bütün durumlar için ANSYS CFX kodu kullanılmıştı r. ANSYS CFX yangın güvenliği mühendisliğine uygun çeşitli fiziksel ve sayısal alt modeller içeren ticari bir CFD paketidir ve CFX duman hareketi uygulama ları için yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Üç Senaryonun Modellenişi bir bina da üçüncü örnek olarak seçilmiş-. Yeraltı istasyonu için elde edilen ANSYS tir. İnşa halinde olduğu için yangın gü- CFX sonuçları havalandırmanın başlavenliği ekipmanlarının henüz kurulmamış masından önceki beş dakikalık süreçte olduğu binalar özellikle risklidir. Yangının dumanın bilet salonunun büyük bölübirinci kattaki bir sandalyenin tutuşma- müne yayıldığını ve temel çıkış rotalarına sıyla başladığı varsayılmıştır. Buradaki asıl ulaştığını gösteriyor. Yolcu ve çalışanların üzerinde durulan şey dumanın merdiven bilet salonuna girmek zorunda kalmakve avlu aracılığıyla çok daha üst katlara sızın olay yerinden uzaklaşmasına olanak yayılması olmuştur. Burada da görece tanıyan başka acil çıkış rotaları da vardı. Londra metrosunun Jubilee hattı uzan- basit bir geometri olduğu için, bu uygutısında yer alan dördüncü seviye bir yeraltı metro istasyonu, temsili yangın senaryolarından biri olarak kullanılmıştır. Yangının nedeninin içinde kıyafet bulunan bir bavul olduğu varsayılmıştır. Yeraltı metro istasyonundaki hiçbir sabit öğe ya da ekipman çok yanıcı değildir. Yangının bilet salonunda, bariyerin önündeki dükkanların önünde çıktığı varsayılmıştır. Bu konum yangın görevlfleri tarafından önerilmiştir. Yapılandırılmamış bir ızgara yaratılmış ve stratejik noktalarda daha incelikli hale getirilmiştir. İkinci örnek olarak ise dört ana katı bulunan bir deniz aşırı barınma IYANGIN ve GÜVENLİK SAYI 108 108 lamada da yapılandırılmış bir ızgara kullanılmıştı r. Yeraltı metro istasyonunda maksimum ısı çıkış değeri 0.2 MW olan bir yangın kullanılmıştır. Hem deniz aşırı barınma modülü hem de inşaat halindeki bina için ı MW değerinde bir yangın kullanılmıştır. Deniz aşırı barınma modülü ve inşaat halindeki binanın tamamen mühürlenmiş olduğu varsayılmış, bu nedenle de giriş ya da çıkış sınırı koşulları tanımlanmamış ve başlangıçta statik koşullar varsayılmıştır. Yeraltı metro istasyonunda bir yangın duDeniz aşırı barınma modülündeki sonuçların-analizi yangının çıkmasından sonra yaklaşık 60 saniye içinde dumanın bitişikteki koridora yayıldığı ve l 20 saniye sonra da en yakın merdivenin yarısına ulaştığını göstermiştir. inşaat halindeki binada ise duman üçüncü kattaki açık plan ofiste bir tavan katmanı olarak yayılmıştır. Bir dakikadan biraz sonra duman avluya girmiş ve l 20 saniye sonra beş kat yukarı ulaşmıştır. Yangının çıkmasından dört dakika sonra en üst kata ulaşmış ve merdiveni de tırmanmaya devam etmiştir.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=