IGÜVENLiK Gökdelenler Tehlikede mi? • Yüksek Binaların Saldırılardan Korunması için f]üvenlik ıızmanları, 11 Eylül 2001 tarihinden önce de gökdelenlerde meydana gelecek biryangın ya da yıkılmanın olası eıı kötii felaket olabileceğini biliyorlardı. Peki ama benzer bir olayın tekrarlanma riski nedir? Gökdelenlerdeki binlerce insanı korumak için yeterinde hazırlıklı mıyız? Bu çalışma, yakın tarihlerdeki olayların ışığından bıı konııyıı tekrar gündeme getirerek konıı ile ilgili riskleri ve önleyici 'sistemleri analiz ediyor. _____ _ Heiner Jerofsky EMEA Edition Güvenlik Faktörleri New York'taki saldırılar, yangınlar ve kazalar, gök· delenlerdeki tehlikeler ve rtsk değerlendirmeleri için yeni soruları ortaya çıkardı . Tüm dünyada yangın, fırtınalar ve depremler gibi ana tehlikeler, inşaat mevzuatıveyasal koşullartarafından iyi bir şekilde kapsanmış gibi görünse de Dünya Ticaret Merkezi (DTM) kulelerinin 320 kph hızına kadar olan bir fırtına karşısında karşı koyabilmesi gerekiyordu ama 180 ton ağırlığında bir rokete karşı korun ması yoktu. Kuşkusuz bu tür saldırıların sayıları ve saldırı sonu cundaki kayıplar, yeni güvenlik konseptleri uygulanarak azaltılabilir. Birçok saldırı; uçak, havaalan ları, istasyon ve trenler gibi genellikle çok sayıda insanın bulunduğu yerlerde gerçekleşiyor. Buna karşın gökdelenlerde, tehlikeli yerter listesine konul malıdırve aynı zamanda korunmalıdır. Silahlı, patlayıcı ve yakıcı saldırılar, az etki ile çok belirgin ha sarlara yol açabilirler. Tahliye Diğer yüksek binalar, DTM saldırısının hemen ardından derhal tahliye edildi: Chicago'daki Sears Kulesi (443 m) New York'taki facia şek linde açıklandı; bir patlayıcı arama köpeği, Empire State Binasında (381 m) alarm verdi. .. divenlerden iniyorlardı ve halen insan/an bir yan gından ya da tehdit edilen bir binadan tahliye etmenin tek yolu buydu. Düzenli olarak bu türtahliye durumlarının yapılmasına rağmen -DTM'de de yapılıyordu- gerçekleştirilen ölçütlerden çoğu, test edilmeyen teoriler olarak kaldılar. Olayiar gerçekleştiğinde bir panik olur, insanlar içgüdülerini takip ederler ve bazı hayat kurtarma tahliye rotalarını görmezler. En yavaş insan tempoyu belirterve da ha hızlı gidebilenler ise bir kuyrukoluştururlar. Tahliye planları genellikle çok fazla optimistik varsa yımlar içerirler, ancak bu olağanüstülük, şimdilerde bilgisayar simülasyonları ile sunulabiliyor. Araş tırmacılar, dışarıda özel acil durum asansöı1eri ya da tamamen tahrtp seviyesinegelmeden bir şans daha sunmak için az sayıda katlardan gerilebi lecek olan ağlar gibi çeşitli alternatifler sunuyor. Kaçış ve Kurtarma Rotalan Yukarı doğru yayılan ve son derece konsantre olan yangın yoğunlukları, itfaiye arabaları ve gökdelenden tahliye edilmeye çalışan insan yığını için özel bir davet sunar. Aşağıya doğru olan tek kaçış rotası, merdiven boşluklarıdır; yan çıkışlar ya da itfaiye arabalarının merdivenleri ile kurtul mak, seçenekler arasında değildir. Kurtarıcılar aynı zamanda daha zorlu koşullarla karşı karşıya Heryerde, binlerce insan bitmek bilmeyen mer- kalırlar; ulaşılması gereken mesafeler, diğer bina-
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=