Yangın ve Güvenlik Dergisi 109. Sayı (Ekim 2007)

1 HABERLER Asansörler Can Almaya Devam Ediyor 9 Eylül 2007 tarihinde Saat 1 6.00 sıralarında Ataköy 9. Kısım 819 Blok'ta oturduğu apartmanın 9. katından ikinci katındaki evine inmek için asansörü çağıran Hazal Güler (9) durak kapısını açtığı sırada asansör kabininin katta olmamasından dolayı 9. kattan kuyu boşluğuna düşerek hayatını kaybetti. Apartman sakinleri tarafından daha önce de benzeri bir olayın yaşandığı ifade edildi. Makina ve Elektrik Mühendisleri Odası Bilirkişi Heyeti 1 O Eylül 2007 tarihinde kazadan bir gün sonra olay yerinde incelemede bulundu. Kabin katta yok iken durak kapısının açılmasının nedenleri göz önüne alınarak yapılan incelemede kazaya sebebiyet verebilecek şu nedenler ortaya kondu: l . Neden: Durak kapısı veya panodan kabin kapısında düz kontak yapılması ve kapının iyi kapanmaması sonucunda da asansörün hareket etmesi. 2. Neden: Kilidin tutukluk yapması ve elektrik devresinin tamamlanmış olması. 3. Neden: Kumanda panosundaki kartlarda ark yapmış olma durumu ve sonucunda asansörün çalışması. İnceleme sonucunda ise kumanda panosunda ve durak kapısı kilidinde düz kontağa rastlanmadı. masına, kullanım aşamasından periyodik kontrol aşamasına kadar düzenli kontroller yapılmalıdır. Düzenli kontroller yapılmaması durumunda asansör kazaları ortaya çıkabilir. Kaza sonucu yaralanma ve ölümlere yol açılabilir. Aylık bakım ve yıllık periyodik kontrollerin aksatılmadan yönetmeliklerde belirtilen yetkili kurumlar veya kurumların belirlediği uzman kişiler tarafından yapılması çıkan yönetmeliklerde belirtilmiştir. Ülkemizde asansör sayısı net olarak bilinmemekle birlikte yak l aşık olarak 1 40.000 - 1 50.000 adet asansörün olduğu varsayılıyor. Makina ve Elektrik Mühendisleri Odaları tarafından bazı belediyelerde yapılan sözleşmeler sonucu yapılan kontrollerde % 1 O standarda uygun, %1 5 kullanım dışı bırakılması gereken, %75 eksikler içerdiği görülüyor. Asansörlerde periyodik muayene geniş çaplı olarak İzmir Belediyesi ile TSE arasında 1 989 tarihinde yapıldı. Daha sonra 1 992 tarihinden itibaren yine İzmir İlçe Belediyeleri ile Makine Mühendisleri Odası ve Elektrik Mühendisleri Odası İzmir Şubeleri arasındayapılan protokollerle devam etti. Birçok ilimizde de odamızca periyodik kontroller devam ediyor. İstanbul'daki örnek uygulama Bakırköy Belediyesi ile Makina ve Elektrik MühenAsansörlerdeki muhtemel riskleri kopar- disleri Odası İstanbul Şubeleri arasında ma, ezme, düşme, darbe, mahsur kal- yapılan protokolle 2002 yılında yapıldı. ma, yangın çıkması, elektrik çarpması ve malzemelerin hasara uğraması; mekanik hasar, aşınma, paslanma oluşması olarak sıralayan TMMOB Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Tevfik Peker asansörlerde alınması gereken önlemlerle ilgili şu açıklamada bulundu: Asansörlerde, tasarım aşamasından imalat aşamasına, imalat aşamasından kullanım aşaI YANGIN ve GÜVENLiK SAYI 109 20 Yapılan 1 . kontrollerde asansörlerin % 6 standarda uygun, %1 6 kullanım dışı bırakılması gereken, % 78'inin de eksiklikler içerdiği görülüyor. 2. kontrollerde asansörlerin % 18'inin standarda uygun, % 8 kullanım dışı bırakılması gereken, % 74'ünün de eksiklikler içerdiği görülüyor. Yukarıdaki kontrol sonuçlarından da anlaşılabileceği gibi ülkemizdeki asansörlerin Kilidin çalışır durumda olduğu görülmüştiir. Kumanda panosu ilgili fırına tarafından kontrol edilmelidir. bakımı yetkili firmalar ve seNisleri tarafından değil ehliyetsiz kişiler tarafından yapılıyor. Asansör denetim yetkisi belediyelerde bulunuyor. Belediyeler bünyesinde yeterli kadro bulundurulmadığı için, denetimler de yeterli yapılamıyor. Bu durumun bir an önce düzeltilmesi gerekiyor."--

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=