Yangın ve Güvenlik Dergisi 110. Sayı (Kasım 2007)

Otomobil Neden Yanar? Ülkemizde ulaşım ve taşımacılıkta eıı çok kara yolıı tercih edilirkeıı, eğitim yetersizliği, alt yapı eksikliği ve bazeıı de araçlardaki giiveıılik tedbirleriııiıı yetersizliği gibi ııedeıılerle çok sık trafik kazası meydaııa geldiği biliıııııekte ve bu kazalarııı birçoğııııda da yaııgııı çıkmaktadır. Soıı bir yıl içiııde İstaııbul'da 1038 kara taşıtıyaııgıııı meydaııa geldiği söyleıımektedir. Taşıt yangmları toplam yangııılarm % 7'si olıııasma rağıııeıı ma<ldi /ıasar bakıınıııdaıı % 15 'iııe tekabül etmektedir,---- ______ Yıldırım Gök, Endüstriyel Yangın Uzmanı I YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 110 82 insanoğlu var o grınitımtaetkm, bini raşmeyalec l r u ı i y ş b l a a ir n y h d e e a r p d n e b bn ir e b y ri e ir ç r y de e e ş re i n tl i t ba ih ir ş t y ı i m y e a a r ç le l i a h re ­ tiyacını duymuştur. Bu açıdan her alanda o duğu gibi ulaşım ve taşıma araçlarında da l tarih boyunca sürekli gelişim arayışı içinde o duğu görülmektedir. Ülkemizde ulaşım ve taş l ı ­ macılıkta en çok kara yolu tercih edilirken, eğ tim yetersizliği, alt yapı eksikliği ve bazen de i araçlardaki güvenlik tedbirlerinin yetersizliğ bi nedenlerle ço diği bilinmekte kvseıkbtruafikkakazazalasrıınmebyirçdana g i g e i loğunda da yangın çıkmaktadır. So bul'da l 038 kara taşıtı yanngbıniır ymıleiçyidndaenaİstgaenl­ diği söylenmektedir. Taşıt yangınları to gınların % ?'si olmasına rağmen mapdladmi hyaasanr bakımından % ı 5'ine tekabül etmektedir. Otomobil Yangınının Nedenleri Araçlarda yangın güvenliği, aracın tipi, yaşı, dizaynı ve konstrüksiyo zveempaerlek rei, daildrai cın düzennliub, aakraımcıı,nkyuallapnımım mşeaklli ği yerin özellikleri gibi birço ne bağlıdır. Prof. Dr. Abdurahman Kılıç'ın k n n eod tl e arından aldığım bazı istatistiki verilere göre; Kara yo% l5la9r'ıunnduansmeyreden araçlardaki yangınların otor bölgesinden, % 35'inin yo c g u e l l a d r i dan, % 3'ünün yakıt tankından meydana l ği değ li saer ı n%ı s 2ı n mc i vaaser ın ı r n le d d n a a d n d i r ı m i r l . m D e e y i kdt ae ndai r . Lgaesl tei knl eyr i an nvgeı nf al ar r ğer nedenlerle ise % l o p rı şaannı n da ar anç yl aar dn ga ı ni sme ey yadn ag nı nal agr ıen l m%e 5k t4e' üd i mr . Çoa tor r l Yk a ı u s s mk ti a kı l r n e ıd d rd a a e k n n, %v e 3f 3r e' ün dy aeknı t mt aenykdı nadnaan gveel m%e4k 'tüe dd ei r . i istatistikler ışığ gın nedenlerini çok sayıdı nadfaakatörareçlbaardğa lı koi l y a a ra n k f in a c y e d l a e l m ı ek, alınabilecek önlemler hususunda olacaktı r. l. Karayollarından Kaynaklanan Nedenler: T y e a pe üstü, köprü, gece görüş, sis, duman, kar, ğmur, göz kamaşması, uzun far gibi görüş v e a n ş g la e m lle a ri, , p b a uz rk , k e ır d a iğl mı yi ş üaz ür ançdl ae rn, kkaa vy mş aak l ai çr ,i ymaı ­ cır, asfalta yağ damlaması, yeni dökülen sıcak yamalar, yola dağılmış ağ narları, viraj gibi yol üstü enagçelkleörkvlesr.i, refüj k e ­ 2. Motorlu Araçtan Kaynaklanan Nedenler: Lbaitsmtikespi avetlaamkmaalasrıı,, öfrnensipaerrızcaalamrı, kaırı şl mırı ahlıaz,r ı ,ykakıt o tnüarüla(r, farlar, silE:cekler, yük ve yüklemeler, aracı r n otomobil, kamyon, oto ynaımp ışmekmli (aölzzeelma reasçi v, et i cka r i a br aüçs vvbs .. )) ,, aarraaccı ınn kyual l aş ı , onstrüksiyonu, kullanılan yakıt cinsi (benzin, motorin, LPG). 3. İnsanlardan Kaynaklanan Nedenler: Reflekslere aşırı güven, aşırı hız, alkol, uykusuzluk, direksiyonda sigara, cep telefonu, hatalı so hl aamt aal ı, mdaiknkaetvsriza ,byaakyımala-tra, mi h mir-kaal , ysnaabk i ş l e m l e r l i, otaj, araç torpido üstü veya arka cam önüne konulan sprey-deodo clai lye r ile gazlı çraanktmbeanklzaerrdi paagrfüünmevş eıstıseı mileizpleayti ­ ıp yangın sebebi olabilmektedir. Diğer yangınlarda olduğ rında da, bir yanmanın oulagbi bilimaer asçi i çyiannygaınnlaı c ı maddeye, oksijene ve kıvılcıma ihtiyaç vardır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=