Yangın ve Güvenlik Dergisi 110. Sayı (Kasım 2007)

*Motoru stop edip, yolcuları dışarı çıkar dıktan sonra kendinizi riske sokmadan söndürme çalışmalarına başlayınız. Yangını söndürürken aşağıdaki esasları uy gulayınız: O Önce rüzgôrı arkanıza alınız. Dumanın üzerinize gelmemesi, aşırı ısıya maruz kalmamanız için ve alevin dibine yak laşabilmeniz açısından rüzgôr yönüne dikkat etmelisiniz. O Yangın motor kısmında ise kaputu açmadan alt kısımdan motora doğru yan gın söndürücü sıkınız, sonra kaputu aralarken açılan boşluktan yine söndürü cü sıkınız. Kaputu açar açmaz yeniden söndürücü sıkarak akü kablosunu çe kip çıkartınız/kopartınız. Böylece akü kaynaklı kısa devre vb. nedenli bir yangın söndürülmüş olur, motor üzerine sızan yağ-yakıt kaynaklı yangın ise direkt ha va ile temas edemeden (oksijen alamadan) söndürülmüş olacaktır. Ancak; sıcak yüzeyler nedeniyle sızan yakıt söz konusuysa yeniden tutuşamaması için söndürücü bitinceye kadar münavebeli olaraksıkmaya devam ediniz veya çevreden alacağınız destekle sıcak yüzeyleri yakıtı tutuşturmayacak derece ye gelinceye kadar soğutunuz, O Yangın açık ve alevli olarakyanmakta ise yangın söndürücüsünü alevin tepesine değil alevin tam dibine tutunuz. Alevlerin üzerine attığınız söndürücünün biretkisi olmaz. Alevin dibinden baş layarak yavaş yavaş ileriye doğru söndürücüyü sıkınız. Eğer yakıt sızıntısı var sa sızıntının olduğu yere doğru ve alevle sızıntı noktasını ayırmaya çalışınız. O Söndürme cihazınız yoksa kum veya toprak atınız. Aracınızda söndürücü yok sa veya boşalmışsa çevredeki imkanları kullanmaya çalışınız, Yangın küçük se üzerine bir bez/havlu vb, örtü parçası kapatarak söndürebilirsiniz. Fakat bü yümüşse kendinizi riske atmayınız. O Diğer araçlardan söndürme cihazı is teyiniz ve uzakta durmasını sağlayınız. Çoğu yangında bir araçta bulunan söndürücü yeterli olmamaktadır. Çevredeki araçlardan söndürme cihazı alın ması ve personelinden yararlanılması ilk düşünülen hususlardan olmalıdır. O Yangın söndükten sonra iyice soğuyuncaya kadar bekleyiniz ve kontrol etme den çalıştırmayınız. Sonuç Otomobillerin yangın risk i ni azaltmak için özellikle aracı üreten firma ve aracın sürüMotoru fazla ısınan Ferrari böyle yandı AVlJS'J RAJ.YA'DA hir oto}olda giderken .ıııidcıı alev nlıııı Fcrrnri, birkaç dakık u.fo tıınınınııyııc.ık hale geldi. Ycıkil ilcı. motorddkl fazla ısııim,ıdan dolayı nnidcn yanmaya iM lnyan arncın �incirlcmc knzııya sebep olınad ın kontrol altına ıılımıhilıncsinın buj1ık şans olduğunu bclirtıı. Ycıkılıkr, aracın şoıörunun sağ kurtulduğunu kaydetti. DIŞ HABERLER I YANGIN ve GÜVENLiK SAYI 110 86 Otomobillerin yangın riskini azaltmak için özellikle aracı üreten firma ve aracın sürücüsüne çok iş düşmektedir. Örneğin; araçta otomatik yakıt-elektrik kesicilerin kullanılması, koltukların döşeme, kılıfları vb. aksamın yangına dirençli olması, uygun sigorta kullanılması, kabloların ve aydınlatma armatürlerinin yangına dirençli seçilmesi üreticinin sorumluluğundadır. cüsüne çok iş düşmektedir. Örneğin; araç ta otomatik yakıt-elektrik kesicilerin kullanılması, koltukların döşeme, kılıfları vb, aksa mın yangına dirençli olması, uygun sigorta kullanılması, kabloların ve aydınlat ma armatürlerinin yangına dirençli seçilmesi üreticinin sorumluluğundadır. Ara cın, bujilerin sürekl i bakımının yapılması, yağ birikmelerinin önlenmesi, araç için de patlayıcı madde bulundurulmaması, taşıtın özelliğine göre söndürme cihazı bulundurulması ve aracın kurallara uygun kullanılması araç kullanıcılarının so rumluluğundadır. Bu nedenle herkes üzeri ne düşen görev i yerine getirdikten sonra sanırım ülkemizde otomobil yangınları minimize edilmiş olacaktır. Kaynaklar t Prof Dr. Abdıırahınan Kılıç'ın 'Kara Taşıtları' yazısı. t National Fire Protection Association (1998) NFPA 88A Standard for Parking Strııctııres, National Fire Protection Association. t istanbııl itfaiye Müdürlüğü istatistikleri (2005). ■

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=