Yangın ve Güvenlik Dergisi 110. Sayı (Kasım 2007)

1YANGIN -UYGULAMA için optimum düzeyde güvenlik ve do- rak ısıyı hızla emer. lsı açığa çıkma hızının layısıyla düzgün bir trafik akışı sağlamak- artışını sınırlandırarak yangının ortaya çıkartadır." dığı duman miktarını büyük ö l çüde azaltır. Marioff'un sözleşmesi sabit bir HI-FOG su sisi yangından korunma sisteminin tasarımı, üretimi ve kurulumu için yapılmıştır. Sistem korunmalı tünel bölümlerinin uzunluğunca bölgelere ayrılmaktadır. Dört ay süren tam ölçekli sistem performans testleri ve çeşitli sistem tasarım incelemeBu da tünel içerisinde bulunan insanların daha güvenli birşekilde çıkmasına ve yangının ilk kritik aşamalarında yaşam[arının korunmasına katkıda bulunur ve yangını tamamen kaplayıp kontrol altına alacak ve durduracak olan acil servis ekiplerinin ulaşması için zaman kazandırır. lerinden sonra Marioff tarafından gelişti- Milyonlarca ince damlacıktan oluşan Hl· rilen yangından korunma teknolojisi seçilmiştir. Şirketin, sektöründe sahip olduğu referanslar çözüm için yapılan seçimi etkilemiştir. FOG, yangın söndürmek için sudan faydalanmanın çok etkili bir yoludur. Bu teknoloji ilk olarak yerleşik gemilerdeki acil durumlarla mücadele etmek için gelişti1 Şekil 2. HI-FOG su sisi. rilmiştir. İşlemsel koşullarda yapılan ve on durum da belli koşullarda yangın sı rasınM30 kurulumundaki HI-FOG güvenlik sistemi patentli yüksek basınç teknolojisi ve düzgün bir şekilde ölçeklendirilen tünel bölmelerine çok ince su damlacıkları püskürten hortumları kullanmaktadır. Yenilikçi HI-FOG melez sistem tasarımı için önceden hesaplanan üç bölme yangın mahallinin çevresinde yeteri kadar alanı kaplayacak şekilde aktif hale get i rilecektir. Su damlacıkları özellikle buharlaşma yoluyla ve çok etkili bir soğutma sağlayaŞekil 1. HI-FOG yangından korunma teknolojisi sistem tasarımı ve peıformansını test edip yakıtın etrafa dağılıııası111 en aza indirmek için ıaııı ölçekli yangın testlerinden geçirilmiştir. I YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 110 90 yıldan fazla süren 5000'in üzerinde tam ölçekli yangın performans testinde HI-FOG teknolojisi ile üretilen su sisinin yangın söndürme, bastırma ve kontrol altına alma açısından aşırı derecede etkili olduğu kanıtlanmıştır. Örneğin geleneksel püskürtme sistemiyle kıyaslanırsa, HI-FOG teknolojisi on kata kadar daha az su kullanmakta böylece sistemin büyükyangınlarla mücadele etme kapasitesini arttırıp yakıtın etrafa yayılma riskini en aza indirmektedir. Tünellerde Yangın Güvenliği Önlemleri Şu an mevcut tünellerin çoğu yangına karşı "pasif" güvenlik önlemleriyle korunmaktadır. Bu işlem yangının yayılmasını yavaşlatan inşaat malzemelerinin ve özel kaçış tünelleri, komşu bir tünele veya yüzeye acil çıkış ve insanların sığınabileceği barınaklar gibi güvenlik yapılarının kullanımından oluşmaktadır. Bu tür önlemler güvenliğe katkıda bulunmakta ancak Mont-Blanc ve Gotthard tünellerinde meydana gelen yangınlar gibi büyük yangınlarda yetersiz kalmaktadır. Bunun sebebi çok yüksek sıcaklıklarda yakıt döküntüsü, toksik duman ve yangından kaynaklanan diğer tehlikelerin dar alanlarda çok çabuk gelişebilmesidir. Bu da çıkış rotasının sadece b i rkaç metre uzağında olan insanların bile ö l mesine sebep olur. Bir tünel yangınında ilk ı O ila 15 dakika insan yaşamının korunması ve materyal hasarın da en aza indirilmesi için çok önemlidir. Bu bağlamda yüksek basınçlı su sisi püskürtmesi gibi işlemleri entegre eden aktif yangınla mücadele sistemler i önemli bir ilerleme göstermektedir. Suyun göz alıcı bir biçimde çok ince damlacıklara ayrılması kaplanan alanı ve yangının açığa çıkardığı ısının emilme oranını arttırır. Birkaç dakika içerisinde yangın yirmi otuz metre uzakta sıcaklık 50 °C'ye düşer. Yangınla mücadele sistemi olmazsa bu sıcaklık ı . 200 °C olur. Bir tünel yangını felaketinin sonuçları çok feci olabil mektedir. Sadece Mont-Blanc tünel yangınında ölen kişi sayısı otuz dokuzdu. Yüzey bölgelerinin yenilenmesinin dışında M30 projesinin hedefi M30'un trafik kapasitesinde artış, şehir içi ulaşım süresinde önemli bir azalma ve Manzanares Nehri'nin temizlenmesidir. Bir başka temel hedef ise 2007 ila 2037 yılları arasında emisyonda büyük bir azalma yaratabilmektir. ■

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=