1 GÜNCEL Orhan Özkan - Özkartay Ltd. "Haksız rekabet ile ilgili olarak, yangın söndürme cihazlarında bir standart yok. Bunun nedeni nedir? Yapılan yanlış her ne ise bu yanlışlığın ıstırabını tüketiciler çekiyor. Kalite farklılıkları karşı tarafa anlatılmıyor. Malın tüketiciye satışı için malın kalitesi anlatılmalı; örneğin sacın kalınlığı, tozun kalitesi, tetik, barometre hakkında detaylı bilgi vermek gereklidir. Birtakım standartlar eksiktir. Piyasada, standartlarımızın ya da takip sistemimizin eksikliğinden kaynaklı yanlış ya da tam deyimiyle haksız bir rekabet vardır. Cihazlarla ve detektörlerle ilgili de piyasada sıkıntılar vardır. Bunun önüne bir şekilde geçilmesi lazım, burada kandırılan karşı taraftır. Bu konuyu Ankara'nın bir şekilde düzeltmesi gereklidir." Yıldı rım Gök - Endüstriyel Yangın uzmanı "Rekabet anlayışımıza katkısı ne şekilde olur bilemiyorum ama birkaç olayı örneklemek istiyorum: Ülke- ' miz firmalarının birin . 1 de yangın dolabı var • , ama borulaması yok, bir diğerinde yangın söndürücü cihazlar fazlasıyla var ama doluluk oranları sorunlu ve bir diğerinde de yangın algılama ve ikaz sistemi var ama devre dışı bırakılmış. Bu ruhsat sahibi üç f i rma örneğinde de şüphesiz tedarikçilerin, oraya montajı yapanların, kontrol eden ve öneren insanların payı var. Ama en önemlisi orada son kullanıcılar var. Biz sektör olarak kendi kalitemizi yükseltebilmek, kendi kendimizi terbiye edebilmek için belki TÜYAK olarak kendi içimizde, üyeler arasında bir denetim mekanizması oluşturabiliriz. Ama bunun son kullanıcıya yansıması bilinmelidir ki, paranın da ötesinde bir durumdur. Sigorta ise kanayan yaramız. Türkiye'de bu konularda esas yükü götüren eksperlerde ciddi bir boşluk ve açlık var. Belki sigorta şirketlerine yöneticiler vasıtasıyla ulaşamıyoruz. Ama bir yol bulup eksperleri aramıza çekebilmeliyiz." I YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 111 30 Orhan Kalafatoğlu - Kalafatoğlu A.Ş & TÜYAKYönetim Kurulu Üyesi "Türkiye'de TSE 862'nin çıkmasından bu yana portatif yangın söndürme cihazlarının standartlarında çok büyük değişiklikler oldu. Daha • kaliteli mal yapılması , istendi. Ama zaten do ' lum standardı, servis sonrası hizmet standar- ' ' dı gayet düzgün; Avrupa standardının birebir tercümesidir. Fakat bu fiyat farkları, kalite farkları nereden kaynaklanmaktadır? Eğer kontrol mekanizması çalışsa o zaman biz bu standartlarla Avrupa ayarında tüketicimizi koruruz, hiçbir sorun yef şamayız. Devletin kontrol mekanizmasının yavaş çalıştığını hep söylüyoruz. Halbuki kanunlarımız gayet iyi ve sarihtir. Standart da birebir Avrupa'nın tercümesi olduğuna göre onlarda sorun yoksa niye bu ülkede sorun var?" Ahmet Sertkan - Ç.O.S.B. İtfaiyesi 1 "Kanun, tüzük ve yönetmeliklerin tamamen uygulanmaması konusunda, gezmiş olduğum bütün fabrikalarda eğer fabrika yurt dışına mal satmıyorsa, oradan belirli kalite ve kriterlerde mal istemiyorsa yangın yönetmeliklerine uymadığı ve herhangi bir kuralın söz konusu olmadığını görüyoruz. Sadece konuyu geçiştirmek için ve bazı firmaların fazla miktarda tüp satması sebebiyle firma sahipleri gereğinden faz l a yangın önlemi aldığını düşünüyor. I Yönetmeliği ise duymamışlar ya da duymuş olsalar bile uygulamada hiçbir kritere uymuyorlar. İtfaiye olarak eksikler konusunda; 'bunlar yapılmalı' diyoruz fakat yapmayana karşı hiçbir önlem alıcı yetkimiz yok çünkü yönetmelikte yok. Bildiğimiz bu işletmeleri sadece Bakan kapatabilir. Sektörün ve fabrikanın özelliklerine göre beşya da on yılda bir yenileme yapılmalı; tütün fabrikası açılmış şimdi kumaş fabrikası olmuş. Kumaş fabrikası satılmış elektronik fabrikası o l muş, aynı işletmede riskler değişmiş. Ama bir önceki yangın raporu geçerli. , Sektöre! değişmelerde de bunun değişmesi gereklidir. Bizim • asıl düşünmemiz gereken, yönetmeliklerin nasıl uygulanması gerektiğidir."
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=