30 !GÜNCEL belediye ve mücavir alan sınırları dışında ise, valiliklerce onaylanarak uygulanır. ,, denilmekte olup itfaiye müdürlüklerinin teknik personel eksikliklerini tamamlamaları veya eksik ise teknik birimlerini oluşturmaları gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Bu da itfaiye müdürlüklerinin teknik personel açısından daha güçlenmesini sağlayacaktır. �Yönetmelik sayesinde yangından korunma ve güvenlik anlamında nelerin değişeceğini ve gelişeceğini öngörüyorsunuz? Yönetmeliğin yürürlüğe girmesiyle birlikte; t Yönetmelikle her şeyden önce yangın olgusu ile ilgili daha çok bilgilenme ve bilinçlenme esas alınmış, bu ilkeler doğrultusunda ilk önce yangının çıkmaması, erken müdahale ve can kaybı olmadan bu afetten kurtulmak amaçlanmıştır. t 2002 yönetmeliğindeki kargaşaya neden olan kavramları sadeleştirerek günümüz Türkçesindeki karşılıkları verilerek kavram kargaşası önlenmiştir. (Örneğin; sprinkler yerine yağmurlama kullanılmıştır.) t İtfaiye müdürlüklerinde teknik personel bulunduran birimlerin kurulmasına olanak sağlanmıştır. t Projelerin tasarım aşamasından, uygulama aşamasına kadar olan bölümü ile bina işletme aşamasındaki tüm yükümlülükler (yetki ve sorumluluklar) ortaya net olarak konulmuştur. t Bina kullanım sınıfları uygulamada kolaylık sağlaması açısından yeniden düzenlenmiştir. Her sınıfa ait pasif önlemler daha ayrıntılı olarak ortaya konulmuştur. t Binalarda kullanılan yapı malzemeleri yangın sınıfları ön plana çıkmıştır. Uygulamada kolaylık sağlayacak tablolar ortaya konulmuştur. t Fazla ayrıntıya girmeden genel kurallar ortaya konulmuştur. t Yangın algılama ve söndürme sistemleri ile ilgili değişen standartlarda göz önüne alınarak yeni düzenlemeler yaIYANGIN ve GÜVENLİK SAYI 112 pılmıştır. (Sulu söndürme sistemi ile ilgili su debi değerleri ve bina sınıflarına göre tasarımları yeniden düzenlenmiştir.) t Tehlikeli Maddeler ile ilgili kısmı sektörün, yerel yönetimleri ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarında görüşleri doğrultusunda uygulamadaki aksaklıkların giderilmesi ve yangın açısından daha güvenlikli yapılaşma için yeniden düzenlenmiştir. t Mevcut binaların yönetmelik hükümlerine uygun hale getirilmesi aşamasında farklı yorumların ortadan kaldırılarak uygulanabilir önlemlerini içeren bir kısım oluşturulmuştur. Bu aynı zamanda mevcut binalarımız için yönetmeliğin uygulanabilir olması sağlamıştır. �Yönetmelik hazırlanırken sivil toplum kuruluşlarının öneri ve talepleri ne derecede dikkate alındı? Yönetmelik hazırlanırken katılımcılığa çok önem verilmiş, geniş katılım ve uzlaşı sağlanmaya çalışılmıştır. Yönetmelik taslağı oluşturulduğunda biraz önce de belirttiğim gibi yaklaşık 80 kurum, kuruluş, sivil toplum kuruluşları ve ilgili sektörlere görüşe gönderilmiştir. Yönetmelik değişiklik taslağı hakkında kişisel olarak görüş gönderen kurum ve kuruluşlarda olmuştur. Gelen görüşler her madde için ayrı ayrı tasnif edilmiş olup, madde bazında toplamda bini aşkın görüş oluşmuştur. Her bir madde ile ilgili gelen tüm görüşler öncelikle konunun uzmanı komisyon üyelerince titizlikle değerlendirilmiş daha sonrasında tüm komisyon üyelerince tekrar incelenmiş ve değerlendirilmiştir. Uygun görülen görüşler doğrultusunda taslak maddeler i nde değişiklikler yapılmıştır. Kabul edilmeyen görüşler ile ilgili gerekçeleri Başbakanlığımızın Mevzuat düzenleme esaslarına uygun olarak hazırlanmış ve yönetmelik yayınlanması aşamasında Başbakanlığa yönetmelik taslağı ile birlikte sunulmuş, hangi görüşlere katılındığı, değerlendirilmeyen görüşlerin gerekçeleri açıklanmıştır. � Akaryakıt sektörü temsilcileri TSE'nin ilgili standartlarının halen yürürlükte olmasına rağmen yayınlanan yönetmelik ile yeni standartlar getirildiğini ve bu durumun uygulamada karışıklıklara yol açacağını savunuyorlar. Yönetmelik ile TSE'nin standartları dışında yeni standartlar getiriliyor mu? Yeni getirilen standartlar var ise bu durum karışıklığa yol açar mı? Standartlar genellikle bir olgunun, metanın gerekliliklerini nasıl test edileceği ve asgari koşulları belirtmektedir. Yönetmelikler ise alınacak tedbirlerin seviyesini belirtmektedir. Yönetmelik değişikliğinin bir nedeninin de; ülke olarak Avrupa standartlarını kabul etmemiz ve 2002 yönetmeliğindeki standart değişiklikler i nin uygulama aşamasında yarattığı sorunların çözümü için olduğunu belirtmiştim. Yönetmelik, akaryakıt sektörünü ilgilendiren TSE standartlarına ilave yeni bir standarttan bahsetmemektedir. Ancak Türk standartlarındaki hızlı ve sürekli tadilatlardan ve değişimlerden dolayı yönetmeliğin genelinde Türk standardına direk atıf yapılmamakta olup konu ile ilgili yönetmelik ekinde verilen tablo değerleri haricinde diğer konularda ilgili standartlara uyulması gerekliliği belirtilmiştir. Yangın güvenliği açısından gelişmiş ülkelerin yönetmeliklerinin değerlendirilmesi sonucu oluşturulan bu tablo değerleri ilgili standardında (TS 12820) sürekli bir değişim görmektedir. Uygulama aşamasında yönetmeliğin standartlara göre öncelikli olmasından dolayı ilgili standartların yönetmelik hükümlerine göre tadil edilmesi sektörün tüm kaygılarını da sona erdirecektir. Bu durumda yönetmeliğe göre hiçbir karışıklık söz konusu değildir. [§il 1 6 7. madde ile kazanılmış hakların korunuyor gibi göründüğünü, aslında kazanılmış hakların korunmasının belediyelerin inisiyatifine bırakıldığı savunuluyor. Kazanılmış hakların korunması noktasındaki yönetmelikteki düzenlemeler nelerdir? Yönetmeliğin mevcut binalar hakkında uygulanacak hükümler kısmının 167'nci
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=