Yangın ve Güvenlik Dergisi 117. Sayı (Haziran 2008)

Tank doldurma ağzının herhangi bir kısmı ile l . Bölgeye giren zemin kodunun altındaki çukurlar ve boşluklar O, Bölgedir. Gevşek bir doldurma bağlantısından yatay düzlemde 3 m'lik bir yarıçap ve sıkı bir doldurma bağlantısından l m'lik bir yarıçap dahilinde, zemin seviyesinden 50 cm'ye kadar l , Bölge kabul edilir. Tahliye borusunun açık ucundan, bütün yönlerde l m mesafede O, Bölge kabul edilir. Diğer taraftan, parlama noktası 37,8 °C ve daha yüksek olan sıvılara "yanıcı sıvı" denir ve parlama noktası 37,8 °C'nin altında olan sıvılara "parlayıcı sıvılar" denilirr. Yanıcı ve parlayıcı sıvıların, Binaların Yangından Korunması Hakkındaki Yönetmeliğe göre, sınıflandırması Tablo-l 'de verilmiştir. Parlama noktasının üzerinde ısıtılan Sınıf il ve Sınıf IIIA sıvılar, Sınıf I olarak kabul edilir, Akaryakıt istasyonlarında bulunan sıvıların yanıcılık sınıfları Tablo-2'de görülmektedir. Tehlike bölgeleri belirlenirken bu tabloda verilen sınıflandırma esas alınır. 3. Akaryakıt Depolama Tankları Akaryakıt tankları, TS 8993'e veya TS EN 9 7 6-1'e uygun olmalıdır. Tanklar, imalôtçının talimatlarına göre yer altına tesis edilmeli, sağlam bir zemin üzerine oturtulmalı ve her tarafından en az 15 cm kalınlığında, temiz, yıkanmış, tane büyüklüğü 0,3 cm'yi aşmayan ve korozyon yapma etkisi olmayan kum ile her 15 cm'lik kalınlık için sıkıştırma yapılarak, hava boşluğu bırakmayacak şekilde doldurulmalıdır. Tanklar, düşürüldüğü veya yuvarlandığı zaman kaynak yerinin veya herhangi bir kısmının zarar görmemesi, delinmemesi ve koruyucu tabakasının sıyrılmaması için, çukura dikkatli bir şekilde indirilmelidir. Yeni açılacak akaryakıt istasyonlarında, akaryakıt sadece yer altı tanklarında depolanmalıdır. Yeraltı tankı, yer altına tamamen gömülü, üzerindeki topmk.Jabakası en az 60 cm olan ve ayrıca üstü en az l O cm'lik bir beton tabakası ile örtülen tankı TULUMBACI 1 ifade eder. Yeraltı tankı üzerinde araç trafiği olacak veya olma ihtimali var ise, üzerinden geçecek araçların vereceği zararı önlemek üzere, tankın üzerinin en az 60 cm kalınlığında sıkıştırılmış dolgu malzemesi ile ve dolgunun üzerinin de l 5 cm kalınlığında demir takviyeli beton plaka ile kapatılması şarttır. Beton plaka kullanıldığında, plakanın yatay düzlemde her yönde, tankın oluşTablo-/. Yamcı Sıwlarm Sınıflaııdırı/ması[/,2]. PS (Parlama Sıcaklığı ) 37.8 °C es; PS < 60°C Yanıcı PS 2: 37.8 °c 60 °C es; PS < 93 °c Sıvılar 93 °c es; PS Parlama Noktası < 22.8 °c ve Kaynama Sıcaklığı < 37.8 °c Parlayıcı Buhar Basıncı Parlama Noktası < 22.8 °c ve Sııvılar PS< 37.8 °c Pb< 276 kPa Kaynama Sıcaklığı 2: 37.8 °c Parlama Noktası 2: 22.8 °c ve Kaynama Sıcaklığı <37.8 °c Tab/o-2. Akaıyakıt İsıruyoıılarmda Bıılııııaıı Sıvı/arııı Yaıııcılık Sınıfları [2]. Kaynama Parlama noktası Sınıf noktası Sıvı oc oc Antifriz l 10 1118 149 Fren sıvısı 149 1118 282 Şase gresi 204 1118 > 427 Karter yanık yağı - 1118 - Motorin (dizel yakıt) � 55 il - Biyodizel > 93 1118 180 ilô 340 Biyoyakıt (% 85 etanollü < 13 18 benzin) Benzin -40 ilô -46 IB 38 ilô 204 Dişli yağı 202 IIIB > 427 Gaz yağı � 38 il 151 ilô 301 Lityum-mali gres 193 IIIB > 427 Yağlama yağları 149 ilô 232 IIIB Hidrolik direksiyon sıvısı 1 77 IIIB > 288 Beyaz gres 241 IIIB > 427 Cam yıkama sıvısı (metanol/su karışımlan) % 100 metanol 1 2 18 64 % 50 metanol /% 50 su ,_ 27 IB . % 20 metanoı / % 80 su 48 il - % 5 metanol / % 95 su 97 1118 . Sınıf ı Sınıf il Sınıf IIIA Sınıf 1118 Sınıf IA Sınıf 18 sınıf ıc Havada asgari tutuşma sıcakl ığı oc . - > 427 - . Yak, 450 Yak. 441 > 427 227 > 482 . > 427 385 •� -ı--- - YANGIN ve GÜVENLiK SAYI 117 1 9

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=