Yangın ve Güvenlik Dergisi 121. Sayı (Ekim 2008)

1 iş GÜVENLiĞi İş Sağlığı ve Güvenliğinde Tavırlar ııeya kabul edilmiş veya "normal" davramş tarzları bir orgaııizasyoııdaıı diğerinefarklılık gösterir. İş güvenliği kiiltiirii, orgaııizasyoııım sosyal, resmi, teknolo jik ve bireysel yapıları arasmdaki birleşik etkilenimiıı bir sonııcııdıır. Gelişmiş bir iş sağlığı ve iş giiveııliği kiiltürii ile başarılı bir iş sağlığı ve iş güvenliği per formansı arasmda doğru bir orantı vardır. Her seviyede iş güvenliğiııe verileıı önem, eğitimli yöııeticiler ve işçiler, iyi aktarılmış prosedürler ve standartlar, çalışaıı gmpları, iş birimleri ve ıııiiteahhitler arasmdaki iyi bir işbirliği ve net bir şekilde bildirilmiş sommlulııklarııı, risk kontrolünde olıımlıı etkileri vardır. _________ __ *NEBOSH Geııel İş S"ğlığı ııe Giiveııliği Sertifikası Eğilim Kitapçığından derlenıııiştiı: 1 YANGIN ve GÜVENLiK SAYI 121 64 . insan Unsuru Bugüne kadar iş sağlığı ve iş güvenliği yöne timinde geleneksel yaklaşım; işin çoğunlukla "donanım" yönüne (tesis ve ekipmanlar, işyeri ve malzemeler] yoğunlaşmaktaydı. Bu yaklaşım genelde kaza sayılarını ve hastalıkları azaltmakta olukça etkili olmuştur ve "Emniyetl i İşyeri Stratejisi" olarak adlandırılır. Ancak işyerinde gerçekleşen kazaların çoğun luğunun teknik etkenlerin yanı sıra kazaların gerçekleşmesinde etkisi olan yapılan veya yapılmayan davranışlar açısından insan etkenine dayandığı çoğunluk tarafından artık kabul görmektedir. Emniyetli davranışı geliştirme yaklaşımına "Emniyetli İnsan Stratejisi" denmek tedir. Deneyimler, emniyetli işyeri ve emniyetli insan stratejilerinin birleşiminin gerekliliğini göstermektedir. Olumlu bir iş güvenliği kültürünün ölçüleblllr sonuçlan şunlardır: t İş emniyeti kuralları ve prosedürlerine uyum seviyesinde artış t Çalışanların moralinde artış t Çalışanlardan gelen şikayetlerde azalma t İşe giriş ve çıkışlarda (istifa) azalma t İşe gelmemelerin azalması t Hastalık ve kaza oranlarında azalma İşyerindeki Davranışları Etkileyen Faktörler Organizasyon Organizasyonel etkenler birey ve grup davra nışlarında en fazla etkiye sahiptir. İş güvenliği kültürüne olumlu etkisi olan organizasyonel etkenler yönetim elementleridir. Planlama t Diğer çalışma hedefleri ile belirgin şekilde eşit önem verildiğini gösteren net bir iş sağlığı ve güvenliği politikası Organize etme t Üst yönetimin taahütü ve liderliği t İşgücünün yetkinliği ve eğitimi t İşgücüne danışma ve iletişim Kontrol t İyi çalışma koşulları İzleme t Gerçekçi ve ulaşılabilir hedeflerin konulması t iş sağlığı ve iş güvenliği standartlarının proaktif şekilde izlenmesi t "Suçlamayan" kültür Gözden Geçirme ve Denetim t Başar ı lardan ve hatalardan ders alma Olumsuz bir iş güvenliği kültürüne etki edenler: t İşten atılma korkusu olmaması t Yönetimsel yapıların tekrar organizasyonu t Yöneticiler tarafından verilen olumsuz liderlik örnekleri t Yönetimde karar almada zayıflık t Yetersiz denetim t Kötü çalışma koşulları

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=