Yangın ve Güvenlik Dergisi 124. Sayı (Ocak-Şubat 2009)

TAHLİYE GÜVENLİĞİ ttdraii bl neüı nmn l vleai rdndeaeobk ii l kei annr ebl ei rr i nddaevkr ia gn ıöş tr ıü; nbt üul rear dd ea sanlardan birçoğu y gını görebili yor, duman bulutund a a n n ısı yı hissedebiliyordu, fakat tehlikede olduklarını hemen hissetmediler ve s nucunda alev kendilerine doğru hız o la yaklaşmaya başlayana kadar stadyumu tGeör kk deet ml eendgi liebri. yüks maşık binalarda, heerkb, çir obkiribmüyaürak svıendkaakr i izole etme du ygusu, farklı katların hatta a ynı kattaki f sındaki iletişiamriklıeşnirgkeetllleerminegkruisp te la m r e a l r e a ri ile yapılan metal separatörlerle daha daacilkuilevvtieşitmlendirilmiştir. Bu da, özellikle sistemlerini bozabilecek büyük bir felaket durumunda, bina ile ilgili temel bilgilerin binada bulunanlara yayılmasını zorlaştırmaktadır. Kurtulanların hikayelerinden ve polisin Dünya Ticaret Merkezi olayına ilişkin telefon ka yıtlarından göze çarpan bir konu da, polise ve diğer servis birim lerine talimat ve ya bilgi almak için edilen telefon sa yısıdır. Bu birkaç soruyu igçüi nnddeenmeed i ngeebt iilremcieş tkil re; r iöbziel gl il ni kilne ,k abl i ti en a si vey gibiaaçhıikçboilra rbailkgibealllai oml aanmbairl ahruı . B u n u n sus da, ola y yerinden uzakta ve acil durumun gerçek niteliğinin farkında olma yan bir operatörden bilgi sahibi olmak ve makul kararlar almak ihti yacında olan aray lara, kısa ve net talimatlar verilmesa in n in beklenmemesi ydi. Başlangıçta binada kalanların birço ğauramtaarakfınvedan verilen ilk tepkinin, bilgi ya ilave talimat beklemek olduğu açıkça belli olmuştur ve beklebinada kalanların yüzde 20 kadarının, felaketin tahli ye öncesi aşamalarında, bılgi edinmek ve ya acil servislere d ul o aşmak için değil, aileleri ve stlarına emni y ları güvencesi n i veet rtme eokl di çu ikn telefon ettiğini gös tedir. Bu yüks dis tahi lide belirleeykicoidrairn t; eı nçr mük neeknkü yeyi, kaçabilmek için mşeekivldceutaolan zamanı ciddi zaltarak, olumsuz Bradford Futbol Stadyumu yangını. . . yönde etkilemiştir. Eğer bu davranış göstermektedir. Gökdelen tipi yüksek tipik bir davranış ise, bu durumda ileride ybheai r nl eoi nl ga iönkşdaeel edni l dmee kot el a boil laenc eh ke rhhearnhgai nbgi ri y için ciddi imalar taşımaktadır. Bunlar arasında yine ciddi bir rakamın da ( yüzde 26), çalıştıkları yerlerden, masa ve ya bürolardan tahliye öncesi kişisel ve ya işine ait eşyaları topladığı anlaşılmıştır. Bunun anlamı, bir yerden tekrar masalarının başına dönmeleridir ve bu do tahli ye zamanı üzerine ilave etki yapmıştır. y G ü r k up davranışı, binada kalanların sek derecede belirsizlik hissettikleri durumlarda oluşan en büyük etkidir. Dünya Ticaret Merkezi ola yında s lenen grup dinamikleri, kule içerise in r d g e i tahli ye etme kararlarının genellikle " yerel" ya do "yerinde" verildiğini ve bir kez ğer h b a ire re yk le e r t i e n g ka e t ç ılm tiğ a insd ıyel a, vdeı şyaar ı dg ar unb du ni içinde yönlendirilen parçaların farklı yönlere sapmasıyl a, grubun genişleme ve ya küçülme eğilimi göstermesine rağmen, grupları etkile yen bireylerce liderlik yapıldığı görüşünü kesinlikle desteklemektedir. binalarda merdivenlerin genellikle, y lükte olan ulusal inşaat kurallarına b ü a rü ğ r lı olmaksızın, a ynı anda en fazla dört katın tahli ye edilebileceği düşünülerek ve bunu kaldıracak şekilde tasarlandıklarını hatırlamak gerekir. Yani yangının olduğu kat, iki üst kat ve bir alt kat. Dün y ret Merkezi kulelerindeki ola yı n şae kTliicvae etkilenen katların sa yısı, bu kapasitenin süratle aşıldığını göstermektedir. Diğer bir faktör de, tek bir sıra halinde aşağı inen ve merdivende yaralı kişilerin tahliy melerine imkan sağla yan "açık b e ir e ha di t l " bırakan ilk tahli ye olanların davranışları olabilir. Burada da tıkanma, genellikle tahli ye olan kişilerin dinlenme ihtiyacı ve yüksek katlara çıkmak isteyen itfaiyeci ve polis memuru gruplarının hareketi ne deni yle meydana gelmiştir. Gerçekten de şimdi verilen itfai yeci eğit i mlerinde, merdiven şaft dışında istirahat molaları vermeleri talimatları da yer almaktadır. Bazı durumlarda tahli yenin bu grupların yduakararpı hoarreedkeilmtleerki tieledtiar mamen durduğu . Bina yı boşaltanlar a yrıca merdivenlere su döküldüğünü ve bunun da, düşme korkusu nedeni yle kdeat hl ear i ndi i ykk a a v t a li ş h la a t re tığ ke ın t ı esö tty dikleri bu bilgi ve ya talimat gelmeyince Tahliye işlemi bir kez ciddi olarak baş- iklelemrinişdleerndihr.arealternatif bir kılavuz aramışlar ve bazıları arkadaşlarını vey viz yon istasyonlarıanı,dhiğaettrakyoetlraerlı, ratedlye o istas yonlarını bilgi edinebilmek için tReölepfoorntlaajlaarradmanıştıer. lde edilen bilgiler, 1 YANGIN ve GÜVENLiK SAYI 124 62 lodığında, üst katlardaki merdivenler ilk Röportaj yapılanların büyük bir kısmı, olarak aşırı kalabalıktan tıkandı. Eldeki ki bunlar çarpma olan katların daha bilgiler, başlangıçta her iki kulede de altındaki katlardan kişiler olsa da, bina yı 44. kat Uza y Lobisi üstündeki merdi- boşaltmak için asansörleri kullandıklarını venlerin aşırı kalabalıktan tıkandığını ve belirtmişlerdir. Asansörler, bu maksatla hareketin yavaşladığını, ancak bunun tasarlanmış binalarda başarıyla kulla- insanlar binadan çıktıkça düzeldiğini nıla

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=