Yangın ve Güvenlik Dergisi 125. Sayı (Mart 2009)

YANGIN -TEKNİK TANITIM Otopark Havalandırmasında Ekonomik Çözümler Bu yazıda, otoparklarda havalandırma ve duman egzozu konusunda yenilikler, atık gaz ve sıcaklığın insan vücuduna etkileri, tünel havalandırması temel bilgilerinin otoparklara uygulanması, duman geri akışının önlenmesi ve kullanımı halindeki enerji tasarrufu anlatılmaktadır. _ _____ Oğuz AYDOĞDU Alarko Carrler Sanayi ve Ticaret A.Ş. ■ ıol YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 125 1. Giriş Dünyada olduğu gibi ülkemizde de park alanı gereksinimini karşılamak üzere çok sayıda kapal ı ve çok katlı otoparklar yapılmaktadır. Gelişen pazara daha ekonomik çözümlerin sunulması araştırmaları aralıksız sürdürülmektedir. Jet etkili fonlar ile havalandırma, kanal gerektirmeyen yeni çözüm yöntemi olarak ifade edilmektedir. Jet fonlar, etkilerine göre lmpuls ve/veya indüksiyon fonları olarak adlandırılmaktadır. Otopark içinde güvenli, havalandırılmış bir ortam oluşturmak için, egzoz havasının veya gerektiğinde yangın dumanının tavan boyunca yerleştirilmiş kanallar ile toplanması yerine, kanal olmadan fonlar yardımı ile egzoz şaftlarına yönlendirilmesi esas alınmıştır. HCPS itme etkili (lmpuls/Jet) fonların kullanımı temeline dayanan otopark havalandırma sistemlerinde getirdiği yeniliklerle tanınır. ':Jet Fan" tanımı da HCPS tarafından yapılan geliştirme araştırmaları sonucunda, aşağıda olduğu gibi; itme etkili (impuls) yerine, "indüksiyonlu" (hızla üflenen hava huzmesinin, hareŞekil 1. İmpuls verimliliği araçların üzerinde% 55. 4000 1 ketsiz havayı hareketlendirmesi) olarak ifade edilecektir. Bu çeşit havalandırma, tünel havalandırması uygulamalarında elde edilen bilgi birikimi sonrasında uygulamaya konulmuştur. Tünel uygulamalarında trafik akışına dik havalandırma yöntemlerinin yaşanan yangın faciaları sonrasında gerekli havalandırmayı sağlamadığı tespit edilmiş ve trafik akışına paralel havalandırma metoduna geçiş yapılmıştır. Günümüzde tüm tünellerin trafik akışına paralel havalandırılmakta olduğu görülecektir. 2. Tasarım Otopark havalandırmasında hedef; atık gazların yoğunluğunun kabul edilen sınırların altında tutulması, egzoz gazlarının ve gerekli olduğunda yangın dumanının uzaklaştırılmasıdır. Kapal ı otoparklarda da tünel çözümüne benzer olarak ortalama 8 metrelik genişliğe 3 aracın park ettiği l 6 m uzunlukta bölümlemeler yapılmaktadır. Şekil l ve Şekil 2 ile bölüm büyüklükleri ve havalandırma verimliliği gösterilmektedir. Fonlar otopark tavanlarına, araçların üzerine ::ı::: 16000 8000 / İndüksiyonlu fan / , 4000 / 1 - 1 1 V= 1 m/s ' - ' ).. = 0,060 // il " YJ 0,9 / - ı ., ...._..çw 0,80 ::ı::: - '={@ =• ®ı="' ı--~3=00=0-_, --"so=o"o'""_ __ 16-f-~ 0 _ 0 _ _,s=oo=o- -- l__3"0"0,,,o__ j Şekil 2. İndüksiyonlu verimi sürüş hattı üzerinde% 90.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=