Yangın ve Güvenlik Dergisi 125. Sayı (Mart 2009)

1 YANGIN - TEKNiK TANITIM Şekil 5. 2. Montaj esnekliği, 3. Hava karışımı ve atık gazların konsantrasyonun daha hızlı düşürmek, 4. Otopark içinde daha iyi hava hareketinin sağlamak, 5. İşletmeye olma kolaylığı, 6. İşletme için enerji tasarrufu. 6. Yangın Dumanı Yönlendirilmesi Yangının bulunduğu yere ulaşmak ve söndürülmesi için duman akışından arındırılmış, geri akışı önlenmiş sahaya gerek duyulacaktır. Sağlanan akışın gücü, alevi ve dumanı yönlendirecek kadar fazla olmalıdır (Şekil 5). Yangın dumanı geri akışının l O m'yi geçmemesi gereği, İngiliz Standardı BS7346 KISIM ?'de yer alon tanımlamalar orasında ifade edilmektedir. Debi hesaplanırken geri akışın belirtilen sınır içinde kalacağından emin olunmalıdır. Duman egzozunun geri yayılımı yangınla etkin mücadeleyi engelleyecektir, 7. Farklı iki Metod Yangın dumanın boşaltılması (smoke extroct) ve yangın dumanı akış kontrolü (smoke control) farklı metotlardır. Aralarındaki fark, hava değişim /çevrim katsayılorıdır, Yangın egzozu için yönetmelikler ı O hava değişimi öngörmektedir. Duman akış kontrolünde ise 14-20 hava değişimi sağlanabilmektedir. Dumanın boşaltılması ve otoparkın tekrar kullanılabilir hale gelmesi için geçen süreler farklıdır. (Şekil 6 - Şekil 7). Duman boşaltılması ile duman kontrolü metotlarının uygulanabilmesi otopark boyutlarına bağlıdır. "Duman Akış Kontrolü" için otoparklarda taze hava ve egzoz şaftları birbirlerinden olabildiğince uzakta olmalıdır. Tasarım çalışmaları bilgisayar destekli akış dinamiği hesapları ile desteklenmelidir. Yapılan bir çalışmada, yukarıda anlatıldığı gibi, hava akışının trafik akışına dik ve paralel olması hali incelenmiş olup, akışın nasıl gerçekleşebileceği şekillerle görsel olarak açıklanmaya çalışılmıştır, CFD tasarımı ile elde edilmiş örneklemeler enine ve uzunluğuna yönlendirmeye ait bilgileri içermektedir (Şekil 8 - Şekil 9). Trafik akışına dik uygulama tasarım örneğinde, araç park yerlerine doğru yapılan havalandırmada, araçların hava akışına karşı oluşturduğu dirençlerin etkisi ile duman boşaltılmasındaki gecikme, hava sıcaklığında artışa ve havanın ha- ~ ~C2j Yangında ilk 5dakika Yangından 10 dakika sonra ilk5dakika 10 dakika sonra □cc Söndürmeden yakla§ık Söndürme sonrası Söndürmeden yakla§ık Söndürmeden L=':5'.:d'."a.'.k'.'.i'.k:'.'a.'::'s.'.'o.'.n'.'.'r.:a:".= = = = = : ' .l:"0:'.-:2::0'.'.:.d' .a:k::i:k'.:a: = = -_ _ .=- ,j 2 dakika sonra 5-10 dakika sonra Şekil 6. Duman egzostu. Şekil 7. Duman kontrolu. • 74 1 YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 125 - - - - - - - Görünürlük(m) Şekil 8. 15. dakikada duman yayılımı. Araç park yerleri üzerinde, TRAFİK AKIŞINA DİK yönde hava akışı. L. - - - - """' - - - Şekil 9. 15. dakikada duman yayılımı. Akış park yerleri üzerinde, TRAFİK AKIŞ DOĞRULTUSUNDA hava akışı. cimsel genişlemesine sebep olmakta, dumanın park içindeki yayılımı engellenememektedir. Bu tasarımda, egzoz şaftları uzun kenarlarda olacak biçimde bölümleme yapılmıştır. (Şekil 6, Şekil 7, Şekil 8, Şekil 9) 8.Sonuç Gerekli konfor, emniyet şartlarının sağlanması, yatırım ve işletme maliyetlerinin azaltılması için yeni bir yöntem olarak bilgilerinize sunulmaktadır. Havalandırma, atık gaz yoğunluğunun azaltılması ve yangın duman egzozu için hava debisi hesapları ile birlikte şaft kesit hesapları, işletme sırasındaki gürültü analizi, sistemin otomatik kontrolü tasarımı bir bütün olarak ele alınmalı, tasarımda mimari, mekanik elektrik grupları orasında eşgüdüm sağlanmalıdır. Kaynaklar (1) Türkiye Yangından Korunma Yönetmeliği 2007. (2) İngiliz Standardı 8S7346 KISIM 7. (3) HCPS firması tasarım kılavuzu, 2008. ■ L:..

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=