1KAPAK KONUSU - MAKALE manların sıkı şekilde bağlı olmalarına ve kutularında kilitli olduklarına emin olunmalı; aracın manevralarında, rampa aşağı veya yokuş yukarı çıkışlarında kaymamalarına dikkat edilmelidir. (Resim 1 7) Karayolları Trafik Kanunu'na göre; d) Geçiş üstünlüğü olan araçların uyarı işaretleri; 1 ) Işıklı uyarı işareti, Cankurtaran araçlarında, trafik ve genel zabıtaya ait araçlarda mavikırmızı veya mavi, Karayolları Genel Müdürlüğü'nün sadece trafik hizmetlerine tahsis edilen araçlarında mavi, itfaiye ve sivil savunma araçlarında kırmızı renk ve ışık veren ve normal hava şartlarında 150 metreden görülebilen, dönerli veya aralıklı yanıp sönen lambalı cihazlardır. 2) Sesli uyarı işareti, Araçların üzerinde veya görülmeyen kısımlarında bulunan canavar düdüğü, siren veya çan gibi en az 150 metreden duyulabilecek şekilde ses çıkaran cihazlardır. Sesler, sivil savunma araçlarında devamlı aynı notadan, diğerlerinde değişik notaların seslendirilmesi şeklindedir. Aracın sireninin olaya gidiş anında kesinlikle açık tutulması olay yerine kadar sirenin çalınması gerekir. istasyona dönüşlerde aracın sirenleri kapalı, tepe lambaları açık olarak dönüş yapılmalıdır. İtfaiye araçlarının sirenini duyan veya gören sürücülerin, araçlarını sağa yanaştırarak itfaiye aracına yer vermeleri, gerekiyorsa durmaları gerekmektedir. Kavşakta karşılaştıklarında ise, kavşağı emniyetli bir şeklide boşaltarak, gerekiyorsa durarak itfaiye aracının geçişine izin vermelidirler. 4. İtfaiye Araçlarında Malzeme ve Personel Güvenliği İtfaiye araçlarında yangınla mücadele malzemeleri çok yer kaplamaktadır. Türkiye'de çoğu itfaiye aracı, yangınla ■ 46 1 YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 127 Resim 18. Modern olmayan araçlarla yapılan hizmetin kalites i de düşecektir. İtfaiye teşkilatları modern ve teknolojik araçlarla donatıldıkça verimli olacaktır ve beklenilen hizmet alınacakt ı r. mücadele için üretilmesine rağmen yangın malzemelerinin korunması, saklanması veya taşınması açısından uygun değildir. Yakın senelerde Avrupa standartlarına uygun araçlaryapılması ile malzemelerin araç içerisinde saklanması ve taşınması açısından uygun yerler yapılmaktadır. (Resim 18) İtfaiye araçlarındaki malzemeler çok fazla sayıdadır. Öyle ki, bir itfaiye aracında 700 ila 900 kalem malzeme bulunabilmektedir. Bu yüzden araçlarda bulunan malzemelerin, kendilerine ayrılmış yerlerde saklanmaları gerekmektedir. Malzemelerin daha tertipli, düzenli ve güvenli saklanabilmesi açısından, malzemelerin koyulduğu yuvalara malzemenin isimlerinin asılması veya yapıştırılması güvenlik açısından uygun olacaktır. Malzemelerin araç içerisinde yerinden çıkması, kayması veya devrilmesi engellenmelidir. Seyir halindeki bir itfaiye aracının kabini içerisinde bulunan başı boş bir yangın söndürme cihazının, araç seyir haindeyken vana grubundan darbe alması, çatlaması veya kırılması itfaiyeciler için çok büyük tehlike oluşturacaktır. Aynı şekilde, seyir halindeyken araç üstünde bunan seyyar merdivenin iyi sabitlenmemesi, aracın manevrası esnasında yerinden kayması büyük facialara sebep olacaktır. Bilindiği gibi itfaiye malzemeleri, uygun ve bilinçsiz kullanıldığında çok tehlikeli olabilir. İtfaiye araçlarında malzemelerin yerlerine göre uygun ortamlar yapılmamışsa, acilen malzemelere göre taşınabilir uygun yerler hazırlanmalıdır. Yapılacak bu yerlerin malzemenin ebatlarına uygun olması, yerinden oynamaması ve güvenli olması gerekmektedir. Malzeme taşınabilir ve birkaç parçadan oluşuyor ise, yapı lacak kabı n diğer parçaları da içine alabilir olması malzemenin diğer parçalarının kaybolmasını engelleyecektir. Ekipmanın çok kullanılır olup olmadığı, olayanında yerinden oynatılıp taşınabilen bir malzeme olup olmadığı göz önünde bulundurulmalıdır. Malzeme kabının taşınabilir olup olmaması buna bağlıdır. Kapların genelde kapaklı olması tercih edilmelidir. Eğer kapak kullanılması uygun değilse, malzemenin sallanması ve yerinden fırlamamasına karşı lastik sabitleme kemerler i veya uygun kemerlerle tutturulması gerekir. Diğer bir konu da, araçların malzeme kabinlerinin aydınlatılması konusudur. Bir çok itfaiye aracında maalesef bu konu gözden kaçırılmaktadır. Kabin aydınlatması, araçların imalatında yapılmamakta veya daha sonradan aydınlatma lambalarının kırılmas ı , bozulması sonucu malzeme kabini aydınlatmalarının yapılamaması söz konusu olmaktadır. Personel kabinlerinin de
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=