Yangın ve Güvenlik Dergisi 127. Sayı (Mayıs-Haziran 2009)

• 48 1KAPAK KONUSU - MAKALE gerektiğinde aydınlatılması çok önemlidir. Özellikle seyir halinde mınt ı ka belirlemede adres kontrolünün haritadan yapılması esnasında aydınlatmaya ihtiyaç duyulacaktır. Malzemelerin sabitlenmesinde kullanılan kayış ve kemerlerin itfaiyecinin çalışmasına uygun olmasına özen gösterilmelidir. Aslında çokbasitve önemsiz gibi gözüken bu konu çok önemlidir. Uygun bir kayışla Beşinci Bölüm Çeşitli Kurallar Geçiş üstünlüğüne sahip araçlar ve sürme kuralları : Madde 71 -Geçiş üstünlüğüne sahip araçlar öncelik sırasıyla şunlardır: a) Cankurtaran araçları, yaralı veya acil hasta taşıyan araçlar, b) İtfaiye araçları, c) Hükümlü veya sanığı takip eden veya emniyet ve asayişi korumak için acele olay yerine giden zabıta araçları, d) Bir trafik suçu işleyerek kaçan aracı takip eden veya trafik güvenliğini koruma veya trafik kazasına el koyma amacıyla olay veya kaza yerine gitmekte olan görevlilere ait araçlar, e) Alarm sırasında sivil savunma hizmetlerinde görevli bulunan araçlar, f) Koruma ile görevli ve korunan araçlar, Bu araçlargörev halinde iken geçiş üstünlüğü hakkına sahiptir. Bu hak, halkın can ve mal güvenliğini tehlikeye sokmamak, duyulur ve görünür geçiş üstünlüğü işaretini vermek şartı ile kullanılır. Bu araçlar, bu Kanun ve yönetmelikte yazılı trafik kısıtlama ve yasaklarına bağlı değildir. Trafik İşareti Koymaya Yetkililer Madde 24- Trafik işaretlerinin bakım, onarım ve işletilmeler i dahil temin ve tesisine, yolun yapım ve bakımından sorumlu olan kuruluşlar görevli ve yetkilidir. Ancak; trafiği düzenleme yetkisi o l an kuruluş ve kişiler de geçici olarakaşağıda sayılan yer, hal ve durumlarda düzenleyici trafik işareti koymaya ve bunları kaldırmaya yetkilidir. a) Trafik güvenliği nedeni ile, 1 YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 127 araç üstüne sabitlenmemiş bir seyyar merdivenin, gerektiğinde yerinden hızla sökülüp kullanılması zaman alacak ve tehlikeli sonuçlar doğuracaktır. Malzemelerin sabitlenmesinde kullanılan materyallerin sağlıklı ve güvenilir olması çok önemlidir. Kolay sökülebilir ve takılabilir olmalıdır. Malzeme saklama kaplarının kilitli olması tercih edilmemelidir. Şayet aracın personel ve malzeme kabinlerinin kilitlenmesi gerekiyorsa, kilit anahtarlarının l<arayolları Trafik l<anunu b) Genel asayiş bakımından gerekli hallerde, Konulan trafik işaretleri, iş veya hizmetin bitiminde derhal kaldırılır. Bunun dışında hiçbir kuruluş veya kişi, standartlara uysun uymasın kendiliğinden herhangi bir yere trafik işareti koyamaz. Bu yasağa uymayanlar hakkında Karayolları Trafik Kanunu'nun l 6'ncı maddesi hükmüne göre işlem yapılır. Geçiş Üstünlüğüne Sahip Araçlar Madde 141- Geçiş üstünlüğüne sahip araçlar ile bunların sürülmesi hakkında uygulanacak esas. usul ve kurallar aşağıda gösterilmiştir. a) Geçiş üstünlüğüne sahip araçlar; l ) Yaralı veya acil hastaların taşınması ve bunlara ilk ve acil yardımın yapılması için kullanılan cankurtaran ve özel amaçlı taşıtlarla, yaralı ve acil hasta taşıyan diğer araçlar, 2) İtfaiye araçlar ı ile benzeri acil müdahale araçları, 3) Sanık veya suçluları takip eden veya genel güvenlik ve asayiş için olay yerine giden zabıta araçları, 4) Trafik güvenliğini koruma veya trafik kazasına el koyma amacıyla olay veya kaza yerine giden trafik hizmet l erine ait araçlar, 5) Yolun yapım ve bakımından sorumlu kuruluşa ait kar ve buz mücadelesi çalışmalarında görevli araçlar, 6) Sadece alarm sırasında olmak üzere sivil savunma hizmetlerine alt araçlar, 7) Hizmetin devamı süresince koruma araçları ile korunan araçlar, b) Sürülmelerine İlişkin esas ve kurallar; l) Bu araçlar, görev halinde iken geçiş üstünlüğü hakkına sahiptir. Bu hak, halkın can ve mal güvenliğini tehlikeye sokmamak, ışıklı ve sesli uyarı işaretlerini bir arada vermek şartı ile kullanılır. kolay ulaşılabilir yerde, görünür ve tüm personelce bilinir olması gerekir. Aracın personel kabininin geniş olması, itfaiye çalışanı için büyük önem taşımaktadır. Son yıllarda yapılan itfaiye araçlarında, personel rahatlığına büyük önem verildiği göze çarpmaktadır. İtfaiye araçları bu yüzden geniş ve kaba gözükmektedir. O l ayın stresinin yanında, bir de sıkışık bir ortamda giyinmesi, malzeme kuşanması personel 2) Bu araçlar, hizmetin yerine getirilmesini sağlamak amacına uygun olması şartıyla, Karayollar ı Trafik Kanunu ve bu Yönetmelikte gösteri len trafik kısıtlamalarına ve yasaklarına bağlı değildir. 3) Bu araçların birbirleri ile karşılaşmalarında; geçiş üstünlüğü ile kavşaklarda ilk geçiş hakkı, bu maddenin (a) bendinde belirtilen öncelik sırası esas alınarak kullanılır. 4) Bu araçların görev hali dışında geçiş üstünlüğü işaret ve hakkını kullanmaları yasaktır. c) Geçiş üstünlüğü hakkının kullanılması esasları; Özel amaçlı taşıtlardan cankurtaran ve itfaiye araçları ile emniyet ve asayiş hizmetlerinde kullanılan, boyama şekilleri ve ayırım işaretleriyle tanınan geçiş üstünlüğüne sahip oldukları açıkça belli olan araçlar dışındaki ayırım işareti bulunmayan ancak, geçiş üstünlüğüne sahip olan diğer araçlardan, l ) Geçiş üstünlüğü hakkını kullanması gereken güvenlik ve asayiş hizmetlerinde kullanılanlar gerektiğinde derhal söktürülüp takılabilen ışıklı ihbar işareti ve devamlı olarak da görülmeyen kısımlarda sesli ihbar işareti bulundurmak zorundadır. 2) Cankurtaran dışında, yaralı ve acil hasta taşıyan ve geçiş üstünlüğüne sahip oldukları ayırım işaretiyle belirlenmemiş o l an araçlar geçiş üstünlüğü hakkını, gereksiz olmamak şartı ile kendilerine taşıt yolu üzerinde yer açılmasını sağlamak üzere yeterli şekilde ses cihazlarını ve ışıklı işaretlerini kullanarak, gerektiğinde el ve kol işareti yaparak, karayolunu kullananları uyarmak suretiyle kullanılır. Bu hakkı gereksiz yere kullananlar hakkında Karayolları Trafik Kanunu'na göre iş l em yapılmakla birlikte Türk Ceza Kanunu hükümleri de uygulanır,

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=