Yangın ve Güvenlik Dergisi 132. Sayı (Ocak-Şubat 2010)

1 GÜVENLiK - GÜNCEL •• Ozel Güvenlik Sektörünün Sorunları Türkiye'de özel güvenlik sektörünün sürekli olarak gündeme getiri/en bir takım önemli sorunları bulunuyor. Bu sorunların en temel nedenlerinden biri, 5188 sayılı kanunun çok yeni olması ve sektörde lokomotif fonksiyonunu icra edecek kurumların henüz tam anlamıyla oturmamış olması. Yazıda mevcut sorunlar ve çözüm önerileri dile getirilmektedir. ___ _ .._ ___ Ferhat DEMİREL A&B Grup Özel Güvenllk ve Eğitim Kurumları Hlz. Tlc. Ltd Ştl. Genel Müdür Yrd. Yön. Kur. Üyesi 1 YANGIN ve GÜVENLiK SAYI 132 62 Bugün Türkiye'de 200 trilyonluk bir sektör olan Özel Güvenlik Sektörü, yaşanan son global kriz ile beraber yeniden avantajlı duruma gelmiştir. Fakat krizin yarattığı işsizlik sonucu, gençlerin yoğun talepleri, kanımca sektörü büyümeden çok kalitesizliğe sürüklemiştir. Yeni kurulan birçok firmanın yeterliliği olmadığı halde ihalelere girmesi, özel veya kamu ihalelerinde eski, köklü ve kaliteli firmaların önünü maliyet anlamında kesmiştir. Personellerin aldıkları ücretler düşürülüp maliyetler kısılarak azami kalitede hizmetler verilmektedir. Bu da hizmet alan firmaların kriz nedeni ile maliyet hesaplarını düşünüp işi yeterliliği olamayan firmalara vermelerine sebep olmuştur. Özel Güvenlik Sektörünün sürekli olarak her fırsatta gündeme getirilen birçok önemli sorunu vardır. Bu sorunların en temel nedenlerinden biri, 5188 sayılı kanunun çok yeni olması ve sektörde lokomotif fonksiyonunu icra edecek kurumların henüz tam anlamıyla oturmamış olmasıdır. Bu açıdan aşağıda, mevcut sorunları ve çözüm önerilerimi sıralayaraksektöre pozitif katkıda bulunmak isterim. Yasadan Kaynaklanan Sorunlar Özel Güvenlik Sektöründe işverenler, temsilciler, uzman eğiticiler ve çalışanlar, özel güvenlik hizmetlerini düzenleyen 51 88 sayılı yasanın 7'nci maddesinde sayılan yetkilerden kaynaklanabilecek sorunlara işaret etmektedir. Örneğin görevini fiilen 30 bine yakın kısa ve uzun namlulu silah taşıyarak ifa eden özel güvenlik görevliler i n (ÖGG) silah kullanma yetkisini TCK/ 25'e göre tanımlamak bir yetki değil, her Türk vatandaşı için geçerli olan bir "hak"tır. Bu bakımdan silah kullanma yetkisinin yeniden tanımlanması gerekmektedir. Ayrıca özel güvenlik şirket yöneticisi ile eğitim kurumu yöneticisi ayrı ayrı tanımlanmalıdır. Özel güvenlik kanunu kapsamındaki projelerde korunan yerin önemi gözetilerek "yönetici" atama mecburiyeti İl Özel Güvenlik Komisyonu'na 'C,"ı,l'- ('.� •t.,lı.,_ A&B u.v, '( , "t-� ' ''ıt�l il\-., ı,\. GÜV,,ı,l t,'ı, 4 A&B GRUP 711ı.ırnt�' '\\.tlı I Zt ı-,. ( A&B J c.au• "'11ıttnı."'' verilmeli, böylelikle TCK/24'den kaynaklanan yetki boşluğu ÖGG'lere emir ve komuta edecek düzeyde kişilerin sisteme alınmasıyla doldurulmalıdır. Kanaatimce özel güvenlik eğitim kurumlarında KDV oranının yüzde 8'e indirilmesi, hem eğitim ücretini ucuzlatacak, hem de kaçak-kayıpların önlenmesini sağlayacaktır. Özel güvenlik hizmeti sunumunda, köpek ve atların kullanımını temin edecek düzenleme yapılmalıdır. Tazminat başlıklı 5188/15 maddede eşitlik sağlanmalıdır. 5188/15 ile görevlerini yerine getirirken yaralanan, sakatlanan veya ölen ÖGG'nin kanunı mirasçılarına, iş sözleşmesinde veya toplu iş sözleşmesinde belirlenen miktar ve esaslar çerçevesinde bağlı olduğu sosyal güvenlik kuruluşunca tazminat ödeneceğine hükmedilmiştir. Eğer çalışan 657'ye tabi ise, 2330 sayılı Nakdi Tazminat veAylık Bağlanması Hakkında Kanun hükümler i nde belirtilen tazminat miktar l arından istifade edebilmektedir. Eğer çalışan ÖGG, SSK'ya tabi ise, iş kazasına dair düzenlemeler gündeme gelmektedir. Bu durum anayasanın eşitlik ilkesine aykırıdır. Kıyafet-logo tek tip hale getirilmelidir. Sektörde yaşanan k ı yafet kargaşası üniforma ve logoların genel kolluk veya askeri kıyafetleri andırmasından kaynaklanmaktadır. Kıyafet sorunu gerekirse tek tip şekilde çözülmeli, logolara standart getirilmelidir. (Sol göğüs üstüne güvenlikçi yıldızı, sol kolda şirket logosu,

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=