Yangın ve Güvenlik Dergisi 134. Sayı (Nisan 2010)

1 YANGIN -MAKALE Runehamar tünelinde yapılan düşük basınçl ı su sisi sistem testleri ve sonuçları yer almaktadır. Bu testler şu kuruluşların desteği ile gerçekleştirilm iştir: UPTUN ( UPgrading methods for fire safety in existing TUNnels), SOLIT( Safety Of Life in Tunnels), FiT (Fire in Tunnels). Kırmıı:ı ı: Bhltffrtekl zonun tetlkfeme hattı Mıvl 2: GDç kaynafı {230 V AC, alt. 24v DC) Kıhnrenaı 3: Hıtı kontııı bıjhınbs.ı v,~ı 4: Kablo tipi iM dıtdektlkO lokal modUI bıjlıntıM Sarı S: Kontrol wnaM Solenoidl resetleme Mnyıll Siyah 6: Opslyonel ıon pınell adresleme hanı 10m Tesisat kolonu \ Askı Bu araştırma kuruluşları 2000'Ii yılların Şekil 3 _ İkincil modül. -"-------------------------------- başından beri mal sahipleri, yangın söndürme sistemi firmaları , onay kuruluşları ve bölgesel itfaiye ekipleriyle iş birliği içinde çeşitli araştırmalar ve testler yaparak bu test sonuç larını periyodik olarak yayınlamaktadırlar. Üretici firmalar bu yayınlar doğrultusunda halen ürünlerini ve sistem çözümlerini geliştirmekte olup onay kuruluşlarına başvurarak onay alma çalışmalarına devam etmektedirler. Geçmiş Yol Tüneli Yangınları : Mont Blanc Tüneli: l l ,6 km uzunluğunda, Fransa/İtalya, 1999: Fransa İtalya istikametinde tünelin 6.7 km'sinde margarin ve un taşıyan bir ağır yük taşıtında başlayan yangın kısa zamanda yayılarak 2 gün boyunca devam etmiş ve 39 kişinin ölümüne neden olmuştur. 25 araç tünelde sıkışıp kalmıştır. Tauern: 6,4 km uzunluğunda, Avusturya, 1999:20 Mayıs l 999'da ağır yük taşıtları çarpıştı ve Avusturya'da bulunan Tauern yol tünelinde büyük bir yangın çıktı. Yangın sonucunda l 2 kişi öldü, 22 otomobil ve kamyon tamamen zarar gördü ve tünelin bazı kısımları çöktü. Yangın, can kaybının yanı sıra 6,5 milyon$ onarım ve 19,5 milyon $ geçiş ücreti kaybına yol açtı. seviyelerine çıkması ve insanların CO dumanından zehirlenerek kaçamaması, • Yangının çok hızlı bir şekilde yayılması ve insanların kaçacak zaman bulamaması, • Tünelde bulunan yangın söndürme ekipmanlarının ulaşılamaz durumda kalması ve kullanılamaması, • Alınan önlemlerin planlı ve bir bütün şeklinde değerlendirilmemiş olması, • Farklı senaryo ve parametrelerin (havalandırma, tünel kesit boyutu, tünel uzunluğu, yanıcılar, yangın yükü .. .) etkilerinin göz önüne alınmamış olması. Yol Tünellerinde Düşük Basınçlı Su Sisi Sistemleri Aşağıda farklı parametreler dikkate alınarak yapılmış olan düşük basınçlı su sisi sistemleri testleri ve sonuçlarıyla ilgili bilgiler ayrıntılı bir şekilde yer almaktadır. Modüler sistemlerin montaj kolaylığı nedeniyle otomatik algılama ve söndürme sistemi l 0.5 m genişliğinde 5-7 m yüksekliğindeki tünel için kurulmuş ve l m aralıklarla modüler nozul yerleşimi yapılmıştır.(Genişliği l 0.5 m'i aşan tünellerde ilave nozul yerleşimi gereklidir. ) teminin hem de yüksek basınçlı su sisi sisteminin elektrik gücünü aynı anda sağlamak çok zordur. • Özel pompa sistemine ihtiyaç duyulmaması: Düşük basınçlı su sisi sistemi mevcut pompa sistemine bağlanabilir. Düşük basınçlı Su Sisi Sistemlerinin Geleneksel Sprinkler Sistemlerine Göre Avantajları • Yol tünellerinde yangın yükü parametrelerinin değişken olması nedeniyle Japonlar tarafından yapılmış olan geleneksel sprinkler sistemi testlerinin yeterli olmaması durumu söz konusudur. Japonlar bu testleri 25MW yangına kadar yapmışlardır. • Nihonzaka tüneli yangınında ( l l Temmuz 1979) sprinkler sistemi su tükeninceye kadar l saat boyunca yangını kontrol altına almayı başarmıştır, fakat daha sonra yangın kontrolden çıkmış ve 7 gün boyunca devam etm işti r. • Modüler düşük basınçlı su sisi sistemi çözümleri; hizmet vermekte o lan tünellerde kurulduğunda kurulum maliyetini ve tünel hizmetinin bölünme süresini azaltarak sistem kurulumunu kolaylaştırır. Tünel Korumasında Düşük Basınçlı Yangın Senaryoları Test Sonuçları Yangının Kontrol Altına Alınamama- Su Sisi Sistemlerinin Yüksek Basınçlı Su sının Nedenleri ve Alınan Dersler • Yüksek yangın yükü, • Havalandırma sisteminin yetersizliği nedeniyle CO miktarının l 000 ppm 1 YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 134 76 Sisi Sistemlerine Göre Avantajları • 30 MW Havuz Yangını Testi • Daha az elektrik güç tüketimi: Yol Test edilen ilk senaryoya göre, 6 adet tünelleri çok uzak noktalarda bulun- dizel havuz yangını yapılandırıldı. Haduklarından hem havalandırma sis- vuzların her biri 4 ve 5 MW ısı çıkışlı 1.2

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=