1KAPAK KONUSU -MAKALE Ek Tahliye Ekipmanı Mgeelerdnivgeennivşeşerkampalardan meydana ilde kabul görmüş dikey tahliye araçlarının ötesi nde sadece mm e e r r d d ivenler, kaydıraçlar, yangın kaçış ivenleri, asansörler ve yürüme bantları, sınırlı bile olsa, ABD bina model i düzenlemelerinde kabul görmüştür. Ek tahl iye ekipmanları ile ilgili ortaya çıkan görüş, bunların geleneksel tahl iye kom ponentleri ile kullanılmaya uygu dığı şeklindedir. Bu durum, 2001nDoülmnyaa Tçiacarprteığt ı Mneokrktaezlai rsınalüdzıreısriınnddeak uçakların i kinlerinin orada sıkışıp kalma göbriünnatüsleari ile belirli ölçüde değişmiş ve ek tahliye açırkamçalasrıınnaa yyoölnaeçlikmyışetnır.i bir arayışın ortaya Her ne kadar bazı bina geliştirme uzmanları, kişisel helikop t g e ib rler, helyum balonları ve paraşütler i araçları, diğer opsiyonlar mevcut olmadığında, yüksek binalarda tahliye için bir çözüm olarak sunmuş olsalar da, çözüm geliştirme çabaları daha çok üç ekipman kategorisi üzerine odaklanmış tır: Esnek kaydıraklar, kontrollü iniş araçları ve elektrikli platform sistemleri. tahliye ekipmanı olarak kullanılmaları olmuştur. Bu ekipmanın ana kullanım felsefesi alçalma hızını sınırlama özel liğidir ve bu da kaydırak malzemesi iklaeynkualkllaannımcıaaktraadsıırn. dBaki sürtünmeden urada genelde iki b mekanizma kullanılmaktadır: Kaydırağın inadan uzak tutulması ve kaydırağın, ykualplaılnaıncdı ıreılmtraafsını.dBairinkcapanacak şekilde i durumda, ku caıçaısltı taazraalfıravdeokğru alçaldıkça kaydırlalağnını ullanıcı sona yaklaştıkça yavaşlar. İkinci durumda, kullanıcı al htkı anı zdyı nadı kı r aai zkk aaalyt rı dra. ı rsaKı nağdyı adz koı ri ar l sağüdı rntı küçanamç ı l keı ut l aül arl çün aı cbl ı mi nv aae çevresindeki boşluk ile orantılıdır ve ilk kullanıldığında, yerdeki bir kişini sraağbın tabanını bir çapa mekaniznmkaasyındaı itlemesini gerektiri adb l ı i arr anbğl aı nr dyae r ed aç ayrappaı nl a tbrü. i rl Hsüeeçr voneek dAk aav drhuaapr askı 'nadıyral ı ina şaftı içinde kullanılmak üzere pazarlanmış olsa da, yine de kullanım için kendine özel alan gerektirmektedir. Her iki türde de kullanıcıların giriş hızının dikkatli şekilde sınırlandırılması gereklidir. Bu sayede bir sonraki kullanıcı gelmeden önce, ilk kullanıcı güvenl i şekilde aleti tKeornkterodlelübailirl.çalma ekipmanları kablo destekli bir kayış takımı veya tipik olarak ku gmealmştaenktyeadpir. ılmKaışbibnirdkuarbinden meydana umunda, kullanıcı kabin içine sabitlenir ve kontrol mekaniz h m a a v s a ı d binaya bağlıdır. Sürtünme frenleri, irenç mekanizmaları ve kullanıcının kpaulaçl l zaaanl mradnaa phmeı zkeı nçvı cos ıukntı frtal uarryk. l aı Btnaa zsbaı areı şmkk a ş ua raançdl aar ipmanlar taşınabilir özellikte olup gerektiği zaman kurulabilecek şeki ğerleri ise bina yaldpeısı tüazsearrinlaenkmaılşıclaı rodlaır. rDaik kurtarma özell ikler i ile diğer eki dtüar nsisdteamhaleardveanntbajlıdırlar. Tek pplamtfaonrmlalru ir tanesi binaya bir tır s ü a z b erinden uygulanır ve daha önceden itlenmiş hatlar üzerinden ve yer se viyesinden çalıştırılır. Diğer tür sistem ise vçeathı eyraspeıfseınra kalıcı şekilde sabitlenmiştir inde 150 kullanıcı kurtaracak şekilde birden fazla platform içerir. Kaydı rkaı ykal as rl aa tveek nk oonl otjri ok lol ül aar laçkadl ma ah as i ssot ef ims t l e ri n e ike ol salar da platform sistemlerinin kurulması ve çalıştırılması için eğitimli operatörler gereklidi di bir kurur.luBmu cmihaalziyl aert ianyensı az ahim p a o n lu rkoı yl laü sal al ç da al mh aa ski sater mmal eş ırki ndeevneekta y ddı rpaakkcol aindr at im, test ve bakım aşamaları gerektirirler. Platform sistemlerinin diğer sistemlere göre en belirgin avantajı acil durum müdahale ekibini ve onların ekipmanlarını bir bina nın üst katlarına taşıyabilmeleridir. Bu ekipmanların potansiyellerini ve kullanılabilirliklerine yönelik tasarım ve performans kriterlerinin gerekliliğini fark eden ASTM, 2004 yılında bu üç tahliye ekipmanı kategorisine yönelik standartlar yazmak üzere yeni bir proje başlatmıştır. Mt aenvecs iu tozyal ammaan daaş, abmu aüsçı n sdt aa dn dı r .a rBd ı n i k i u tür ekipmanların kurulumuna yönelik Life Safety Code kriterleri ol uşturma teklifi başlangıçta prensip olarak Tahliye Yön temleri Teknik Komitesi tarafından kabul edilmişti, ancak 2005 NFPA Teknik Top lantısı sırasında tekrar değerlendirilmek üzere komiteye yeniden gönderilmiştir. Bu aksiyon, konuyu otomatik olarak bir sonraki değerlendirme sürecinde gün dem maddesi haline getirmiştir. Sığınma/Kurtarma Yardımı Alanları sabitlenmişlerdir. Hepsinin ortak kısıtlayıcı 1 990'lar boyunca bina model düzenle- Her ne kadar Asya'da, bir tahliye aracı özelliği her seferinde bir veya ik i kullanıcıyı mesi ile ilgili kurumlar ADAAG olarak da olarak onlarca yıl kullanılmış olsa da, aşağı indirebilmesidir. bilinen Amerikan Özürlülük Sahibi Vatan- esnek kaydıraklar ABD'de sınırlı oranda daşları Kanununun Erişilebilirlik Yönergesikabul görmüştür. Bunların en fazla öne Platform-temelli sistemler binanın dış kıs- nin gereklilik l erini kendi düzenlemelerine çıkanı hava kontrol kuleleri için yedek mında kullanılır ve birden fazla kullanıcıyı entegre etme çabası içinde olmuşlardır. 1 YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 138 40
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=