Yangın ve Güvenlik Dergisi 139. Sayı (Kasım-Aralık 2010)

TULUMBACI tankerindeki patlama sırasında yaşamıştır. Haydarpaşa önlerinde karaya oturduktan sonra devam eden patlamalarda, garın renkli vitrayları parçalanmıştır. Tarihi Haydarpaşa Tren Garı'nda, 28 Kasım 201 O günü saat 15.30 sıralarında çatıda meydana gelen yangında, çatının büyük bölümü ve dördüncü katın bazı bölümleri zarar görmüştür. Çatı kısmında iyileştirme çalışmaları sırasında çıkan yangın, hızla büyümüş ve istanbul'un birçok bölgesinden görünür olmuştur. Başta, Üsküdar ve Kadıköy itfaiye ekipleri olmak üzere birçok itfaiye istasyonu söndürme çalışmalarına katılmış, söndürme römorkörleri de denizden destek vermiştir. suyu yangının kaynağına değil alevlere Restorasyon çalışmalarına başlamadan sıkılmış olur ve yangının söndürülmesine önce riskler değerlendirilmediği ve çaHaydarpaşa Garı çatısında yapılan yalıtım önemli bir katkısı olmaz. Su, yangın kayna- lışmalar kontrol altında tutulmadığı için çalışmaları sırasında, bir ihmal sonucu ğına ulaşmadan buharlaşarak kaybolur tedbirsizlikle oluşan yangın, tar i hi yapıya yangının başladığı sanılmaktadır, Tarihi ve yanmayan kısımları ıslatır. büyük zarar vermiştir. yapılarda yangınlar, daha çok restorasyon sırasında veya çatı katlarında meydana gelmektedir. Ne yazık ki bu yangın da, restorasyon s ı rasında çatı arasında başlamıştır. Yangından sonra, yangına müdahale şekli tartışılmış, bazı kişi ve kurumlarca havadan müdahale edilmesi gerektiği, yanlış müdahale edildiği iddia edilmiştir. Oysa, Haydarpaşa Garı gibi binalardaki çatı yangınlarına, havadan müdahale edilmesi birçok tehlikeyi beraberinde getirir. Uçak veya helikopterin taşıdığı suyun, orman yangınlarında olduğu gibi geniş bir alana değil, sadece yanan çatı üzerine akması gerektiğinden, büyük su kütlesi bağdadi yapıdaki binalarda lokal çökmelere sebep olab i lir. Yanan büyük ahşap kirişler, suyun darbe etkisi ile parçalanarak alt katlara düşebilir ve alt katlarda yangını başlatabilir. Diğer taraftan, yangının kaynağı helikopterden görülemeyeceği için söndürme 1 YANGIN ve GÜVENLiK SAYI 139 10 Yangını söndüren suyun miktarından önce sürekliliği önemlidir. Ahşap yangınına havadan atılan su kesintili olacağından Restorasyon çalışmaları sırasında yeterli yangın önlemlerinin alınmamasının eksikliği bu yangında bir kez daha görülyangını söndürmede etkili olmaz. Alevler müştür. azalarak sönüyormuş gibi görünür ama çok kısa süre sonra yeniden genişler. Ayrıca, helikopterden boşaltılan su, aşağıda yangını söndürmeye çalışan itfaiye personelinin üzerine gelir ve çalışmaları engeller. Şimdiye kadar, orman yangınları hariç, havadan helikopterle su atılarak yangının söndürüldüğünü görmedim. Bina yangınlarına havadan müdahale, sadece söndürme yapıldığını sanan halka güven vermeyi sağlar. özellikle, Japonya'da gittiğim yangınlarda, helikopterlerin bina üzer i nde seyrederek merkeze bilgi aktardığını ve yangının itfaiye merkezine canlı yayın yaptığını gördüm. Helikopterin görevi, bina yangınlarına su ile müdahale etmek değil, kurtarma, taşıma ve bilgi aktarımının sağlanmasıdır. Kaynaklar (1) Haskan, Mehmet Nermi; "Yüzyıllar Boyunca Üsküdar", s.1473, Üsküdar Belediyesi Yayınları, İstanbul, 2001. (2) Kabacalı, Alpay; "Geçmişten Günümüze İstanbul", s.207, Denizbank Yayınları:10, ıstanbul, 2003. (3) Ebuzzlya Tevfik; "Yeni Osmanlılar Tarihi",Hürriyet Yayınları, İstanbul, 1973, (4) Lütfi Simavi,Başmabeyinci; "Osmanlı Sarayının Son Günleri", Hürriyet Yayınları, İstanbul. (5) Sarıöz, Perihan; "BirZamanlar İstanbul", s.237, İdea iletişim Hizmetleri, İstanbul. (6) İstanbul Ansiklopedisi, Tarih Vakfı, İstanbul, 1994. ■

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=