Yangın ve Güvenlik Dergisi 139. Sayı (Kasım-Aralık 2010)

müdahale etmek üzere organize edilmiş kişilere yönelik bir değerlendirme içermeli, kritik iş fonksiyonlarının ve yeniden inşa tesislerinin ve operasyonlarının sürdürülmesini sağlamalıdır. Bu değerlendirme aynı zamanda planlar, prosedürler ve hazırlılık, müdahale, iş devamlılığı ve toparlanma süreçleri için gerekli olan kaynakların ulaşılabilirliği ve yeterliliğine yönelik bir tetkiki (NFPA 1600:5.4). Özellikle doğal tehlikeler de içermelidir. Burada amaç, mevcut olmak üzere, bazı tehlikelerin önlenemeprogramın güçlü yanlarını kullanmak ve yeceğininfarkında olan profesyoneller bu tespit edilmiş eksiklikleri gidermeyeyönelik tehlikelerin etkilerini azaltma anlamında olarak planlanan aksiyonların önceliklerini fırsatları tespit etmek için sürece dahil belirlemektir. edilmelidirler (NFPA 1 600:5.5). Yeni binaları Neler Yapılması Gerektiğini Düzenleyen Kanun ve Düzenlemeler Konuyla ilgili düzenlemeler arasında OSHA standartları, bina yönetmelikleri, yangın yönetmelikleri, yaşam güvenliği yönetmelikleri, çevre düzenlemeleri, ulusal güvenlik düzenlemeleri ve diğer pek çok düzenleme vardır. Benzer şekilde, NFPA standartları ve önerilen uygulamalar ve de iş devamlılığına yönelik profesyonel uygulamalar gibi en iyi uygulama örnekleri de gözden geçirilmelidir. Risk Tetkiki Plan ve prosedürler oluşturulurken risktetkiki genelde yeterince vurgulanmaz. Bir tesisin veya işletmenin karşılaşabileceği tehlikeleri ve tehlike senaryolarını belirlerken kapsamlı bir risktetkiki gerçekleşti rmek önemlidir. Risk tetkiki NFPA 1600 Bölüm 5. 3 uyarınca da gereklidir. Bir tehlikenin doğasının, ortaya çıkma olasılığının ve insanlar üzerindeki olası etkisinin anlaşılması tehlikenin önlenmesi, hafifletilmesi ve plan geliştirmeye yönelikönceliklerin belirlenmesi anlamında gereklidir. Olası, ciddi etkiye sahip olabilecek tehlikelerin daha detaylı incelenmesi gereklidir. A l tyapı, bina, sistem ve ekipman anlamındak i zayıflıkları tespit amacıyla uzmanların bir "tehlikeye açıklık" analizi gerçekleştirmesi gereklidir. Programın hedeflerinden birisi önlenebilecek tehlikelerin önlenmesi olmalıdır. Yangın önleme, çalışan güvenlikve sağlık, güvenlik ve çevre yönetim programlarının hepsi önleme veya caydırıcılık yönleri içerirler deprem fay hatlarından, sel bölgelerinden ve olası terör i st hedeflerden uzakta inşa etmeye yönelik arazi kullanım uygulamaları bunlara bir kaç örnektir. Beklenen maksimum rüzgôr gücü veya sismik güce dayanacak binalar tasarlanması ve inşa edilmesi fırtınalar sırasındaki rüzgôrların ve deprem kaynaklı yer sarsıntılarının etkilerinin azaltılmasına yardımcı olabilir. Göz önünde bulundurulması gerekli tehlikeler arasında şunlar vardır: t Yaralanma t Hastalık t Yiyecek kaynaklı (toplu) hastalık t Patlama t Yangın t Bomba patlaması t Kapalı alandan, yüksek bir yerden veya kapandan kurtarma Tehlikeli madde akıntısı veya sızıntısı Radyolojik kaza Tesiste tehlikeli madde olayı Nükleer güç santrali kazası Doğal gaz sızıntısı Sel Baraj/su seti kazaları Şiddetli fırtı na Kasırga Rüzgôr fırtınası Hortum Kasırga ve tropik fırtınalar Kış fırt ı nası (kar ve buz) Tsunami Deprem Toprak kayması Göçük Volkan İşçi grevi Gösteri YANGIN • MAKALE1 Toplumsal huzursuzluk (ayaklanma) Bomba tehlikesi Kayıp kişiler Çocuk kaçırma Adam kaçırma/gasp Rehin alma olayı İş yeri şiddeti Hırsızlık Suikast Terörizm Kundaklama Su, elektrik gaz kesintisi veya arızaları Kaynak yönetimi Kaynaklar aynı zamanda tesisleri, sistemleri, ekipmanları ve malzemeleri de içermektedir. Yangın tespit ve söndürme sistemleri, tahliye sistemi araçları, iletişim ve uyarı sistemleri ve çevresel atık muhafaza sistemleri sadece bir kaç örnektir. Bina doluluk oranı ile ilgili tehlikeleri tetkik edebilecek yangından korunma mühendisleri dahil olmak üzere, yeterlilik sahibi profesyoneller; diğer tehlikelerin değerlendirilmesi, önleme ve etki azaltma stratejileri önerilmes i , program komponentlerinin geliştirilmesi ve bir olay meydana geldiği zaman müdahale edilmesi anlamında gereklidir. NFPA 1600 Bölüm 5.6. 6 bir kaynak envanteri oluşturulmasını gerek l i kılmaktadır. Programı desteklemek için gerekli olan personel, ekipman, tesis, sistem ve malzemelerin bulunabilirlikleri ve yeterlilikleri düzenli olarak değerlendirilmelidir. Boşlukları ve yetersizlikleri belirleme anlamında aynı zamanda dış kurumlar ve hizmet sağlayıcılar da değerlendirilmelidir. NFPA 1600, bölüm 5. 1 2. 1; "her kurumun ister fiziksel isterse sanal olan ve sürekliliği, müdahale ve toparlanma operasyonlarını yönetebilme yeterliliğine sahip birincil ve alternatif acil durum operasyon merkezi (AOM) kurmasını" öngörmektedir. Yedek AOM, birincil AOM'un kullanılamaz veya erişilemez olması durumunda kullanılmaktadır. Pek çok büyük firma başarılı şekilde AOM'lar atayabilirken, ufak firmalar ise konferans odalarına ilave iletişim sistemYANGIN ve GÜVENLİK SAYI 1391 83

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=