hizmet sağlayan personeli barındırmak için bir başka tesisin kullanılmasını içerebilir. Diğer stratejiler ise, bir ürünü üretmek veya bir hizmeti sağlaması için hizmet sağlayıcı veya ortak firma kaynaklarının kullanımını içerebilir. Karşılıklı yardım veya ortaklık düzenlemeleri için resmi anlaşmaların oluşturulması gereklidir (NFPA 1 600:5.7). Enformasyon işletmelerin kanıdır ve enformasyon teyp, sunucu, bireysel bilgisayar sabit disklerinde ve hatta taşınabilir cihazlarda saklanmaktadır. Hayati önem taşıyan kayıtlar, bir kurumun işletilmesi ve hasar görmüş iş faaliyetlerinin yeniden oluşturulması için gereklidir. Bu tür kayıtlar arasında; hukuki dokümanlar, üretim ekipmanlarına, makinelere ve süreçlere yönelik çizimler ve spesifikasyonlar vardır. Elektronik bilgilerin ve hayati öneme sahip kayıtların korunması risk tetkik sürecinde değer l endirilmelidir ve ekonomik anlamda mümkün olduğu ölçüde korunmalıdır. Elektronik verilerin güvenli yedeklemeleri tesis dışında tutulmalı ve yedekleme sıklığı kayıplar arasındaki bilgi miktarı az seviyede olacak şekilde olmalıdır. (NFPA 1600:5.6.3(1 )). Günümüzde veri aynalama ve çevrim içi veri yedekleme hizmetlerinin maliyeti, küçükişletmelerin bile karşılayabileceği seviyelerdedir. Toparlanma planları aynı zamanda acil durumların ve afetlerin insanlar üzerindeki etkilerini de irdelemelidir. Çalışan Destek Sağlayıcılarının ve diğer akıl sağlığı hizmet sağlayıcılarının sunduğu danışmanlık hizmetlerinin sağlanması planda tanımlanmalıdır. Buna ilave olarak, çalışanların aile üyelerinin desteklenmesine yönelik protokol ve prosedürler de dahil edilmelidir. Eğitim, Tatbikat ve Egzersizler Eğitimler, herkesin planları, prosedürleri ve kendi görev ve sorumluluklarını anlamasını sağlama anlamında gereklidir (NFPA 1600:5.13.2). Bu tüm çalışanları içerir. Minimum seviyede, tüm çalışanlar bilgisayar ağları ve elektronik medya dahil olmak üzere temel iş faaliyeti enformasyonunu tespit edip Roruya5ılmelidir. Herkes, tahliye, yerinde korunakve kilitleme prosedürleri dahil olmak üzere acil durum planlarını bilmelidir. Acil durum müdahale ekiplerinin ve iş devamlılık ekiplerinin üyeleri ve bir olay sırasında iletişimden sorumlu kişiler her zaman için daha üst seviyede eğit i m almalıdırlar. NFPA 1 600, Bölüm 5 . 1 3. 1 ile uyumlu şekilde bir eğitim müfredatı hazırlanmalı ve bu müfredat, organizasyon, politika, prosedür konuları ve programın tüm yönlerini kapsamalıdır. Buna ilave olarak, acil durum müdahaleve iş devamlılık ekiplerinin üyeleri NFPA 1 600, Bölüm 5. l 3.4'te belirtilen şekilde kurumun acil durum yönetim sisteminin yönetimi konusunda eğitilmelidirler. Amerika Birleşik Devletıeri'nde Ulusal Olay Yönetim Sistemi/Olayı Komuta Sistemi mevzuatı, Ulusal Güvenlik Başkanlık Direktifi 55 tarafından kamu sektöründe kullanılacak olay yönetim sistemi olarak belirlenmiştir. Tahliye, yerinde korunak ve kilitleme tatbikatları en azından yıllık olarak veya kanun koyucu tarafından gerekli görülüyorsa daha sık gerçekleştirilmelidir. Acil durum müdahale ve iş devamlılığı ekiplerinin üyeleri kendi kişisel becerilerini geliştirmek için tatbikatlara katılmalıdırlar. Bina sakini uyarı sistemlerinin, iletişim sistemlerinin, yangından korunma sistemlerinin ve manüel yangınla mücadele ekipmanlarının birinci elden çalıştırılmasını gerektiren tatbikatlar önerilir veya kanun koyucu otoriteler tarafından zorunlu kılınabilir. NFPA 1 600, bölüm 5 . 1 4. l "her kurumun, düzenli gözden geçirmeler, test ve egzersizler ile program planlarını, prosedürlerini ve yeterliliklerini değerlendirmesini" zorunlu kılmaktadır. Egzersizler, programı n değerlendirilmesi anlamında mükemmel araçlardır. Egzersizler, ekip üyelerinin planları detaylı şekilde incelemelerini, hipotetik durumları tetkik etmelerini ve insanları, mülkleri, operasyonları ve çevreyi nasıl koruyacak l arını belirlemelerini sağlayan masa üzeri egzersizlerini içerirler. Fonksiyonel egzersizler daha fazla planlama ister ve ek i p üyelerinin kendilerine verilen görevleri yerine getirme l erini ve sanal bir kazayı yönetmek için belirlenmiş planları takip etmelerini gerektirir. Tam-ölçekli egzersizler en kapsamlı ve maliyetli olanlardır ve bir acil durum olayına karşı insan ve ekipmanlar ı n fiziksel hareketini içerir. YANGIN - MAKALE1 Programın Değerlendirilmesi ve Göz den Geçirilmesi NFPA 1600 Bölüm 4.4 uyarınca acil durum yönetim ve iş devamlılık programının düzenli olarak değerlendirilmesi gereklidir. Programın değerlendirilmesini gerektiren pek çok tetikleyici vardır. Tehlikeler değiştiğinde veya tehlikelere dair bilgiler değiştiğinde, risk tetkiki ve risk tetkikine dayalı program unsurlarının da güncellenmesi gereklidir. Bina inşaatı veya renovasyonu, temel süreçlere veya sistemlere yapılan değişik l ik veya ilaveler ve acil durum müdahale ekipleri ve iş devamlılık ekiplerinin isim listelerine yapılan değişiklikler programın yeniden değer l endirilmesi için sebep teşkil etmektedir. Olay sonrası değerlendirmeleri ve önemli olaylardan öğrenilen ve yayımlanan dersler de programın yeniden gözden geçirilmesini tetikleyebilir. Eksikliklerin tespit edildiği durumlarda, bu eksikliklerin bir düzeltici aksiyon programı (NFPA 1600:5.14.4) aracılığı ile telafi edilmesi gereklidir. Gereken durumlarda yeterli kaynakların bulunmasını garantilemek için, program unsurları yenilenmeli veya güncellenmeli ve gerekli aksiyon alınmalıdır. Bu sürekli iyileştirme süreci, zamanı geldiğinde acil durum müdahale ve iş devamlılığı programlarının insanları, mülkleri, iş faaliyetlerini, çevreyi ve organizasyonun kendisini korumasını sağlamaları için gereklidir. Kaynaklar [1] NFPA 1600, Standard tor Disaster/Emergency Management and Business Continuity, National Fire Protection Association, Quincy, MA 2008. {2] U.S. Department of Homeland Security Science & Technotogy Standards, http:/ Jwww. dhs.gov/xfrstresp/standards/ editorial 0420.shtm [3] The 9/11 Commission Report, p. 398, http://govinfo. tibrary. unt. edu/911 J report/911 Report.pdf [4] tmplementing Recommendations of the 9/11 Commission Act of 2007, p. 106. [5] Hometand Security Presidential Directive/HSPD-5, "Management of Domestic lncidents," The White House, Washington, DC, 2003. ■ YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 139 1 85 ■
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=