Yangın ve Güvenlik Dergisi 14. Sayı (Nisan 1995)

Yalçın DURMUŞ Erzincan J/ Sivıl Savunma Müdürü İTFAİYE MEVZUATI VE SİVİL SAVUNMA Yaşamımızın vazgeçilmez bir parçası durumunda olan ateş, denetimimiz dışına çıktığında yangınlara neden olmakta ve çeşitli nedenlerden kaynaklanan yangınlar büyük ölçüde can ve mal kaybına yol açmaktadır. Yangın günlük hayatımızda gerek verdiği maddi zarar, gerekse toplum ve insanlar üzerinde bıraktığı etki açısından, üzerinde ısrarladurulması ve mutlaka etkilerinin en aza indirilmesi gereken bir sorundur. İtfaiye ile İlgili Mevzuat Yangın konusunu düzenleyen mevzuat çok geniştir. Dolayısıylabirçokkurumvekuruluşugörevyönünden ilgilendirmektedir. Günümüzdeki itfaiye hizmet ve örgütlenmesi 1580 sayılı yasa uyarınca belediye görevleri arasında yer almış, ancak teşkilatlanmanın yapısı, boyutları ve benzeri açıklamalarayasadayerverilmemiştir.Anılan yasanın amir hükmü karşısında bu görevin yerine getirilmesi için ülkemizdeki belediyelerin yarıdan fazlası tarafından yeterli ya da yetersiz şekilde bünyelerinde itfaiye birimlerine yer vermişlerdir. İçişleri Bakanlığı Seferberlik Müdürlüğü'nce yayımlanan "İtfaiyecilik ve Yangından Korunma Tedbirlerine dair Talimatname" ile bu hizmete ilişkin bazı temel kurallar getirilmiş ve bünyesinde itfaiyebirimiolan belediyelerdebirölçüde kendilerine örnek almışlardır. (Bu talimatnamenin halen yürürlükte olup olmadığı bilinmemektedir.) Daha sonraları yine İçişleri Bakanlığı Sivil Savunma İdaresi Başkanlığı tarafından Yangından Korunma ve Yangınla Mücadele Teşkilatı konusunda yasa teklifi hazırlanmış olmasına karşın ne yazık ki gerçekleştirilememiştir. Mevzuat açısından yagnın konusunda Sivil Savunma Genel Müdürlüğü'nü ilgilendiren kanun, tüzük ve yönetmelikler şunlardır: a) 7126 sayılı "Sivil Savunma Kanunu"nun l'inci maddesinde; "Sivil savunma düşman taarruzlarına, tabii afetlere ve büyük yangınlara karşı halkın can ve mal kaybının asgari hadde endirilmesi için alınacak her türlü silahsız, koruyucu ve kurtarıcı tedbir ve faaliyetleri ihtiva eder" şeklinde tanımlanmıştır. b) 3 1 52 sayılı "İçişleriBakanlığıTeşkilatve Görevleri Hakkında Kanunun" 12/c maddesiyle; "Yangından korunma ve önleme tedbirlerini, itfaiye teşkillerinin standartlarını tespit etmek, personelini eğitmek, teşkilleri denetlemek ve koordinasyon sağlamak" görevisivilSavunma GenelMüdürlüğü'neverilmiştir. c) 6/3 150 karar sayılı "Sivil Savunma ile İlgili Teşkil ve Tedbirler Tüzüğü'nde; yükümlülerden oluşturulacak sivil savunma servislerinden biri olan yardımcı servis, itfaiye servisinin kuruluş, görev ve eğitimleri ile ilgili esaslar hükme bağlanmıştır. d) 4/ 1 1 7 1 5 karar sayılı "Sivil Savunma Bakımından ŞehirveKasabaPlanlarıyla Mühim BinaveTesislerde Tatbik Olunacak Esaslar Hakkında Nizamname"nin 5 'inci maddesinde; "Yeni yapılacak imar planlarında, yangın bakımındanheriskan bölgesi muhtelifüniteler halinde mütalaa edilir ve bu üniteler arasında elli metre civarında aralıklar bırakılır. Bu aralıklar dahilindeyangınhavuzlarıve su ikmal noktaları tesis edilir; artan kısımları yeşil saha, park, bahçe ve otopark olarak kullanılır. Bu aralıklarda inşaat yapılmaz. Ünitelerin yol şebekeleri seri tahliye ve kurtarma ameliyelerinde en iyi şekilde sağlayacak bir sistem dahilinde tertiplenir" hükmü imar planı düzenlemekle yükümlü makamların görevlerini belirlemiştir. e) 6/685 1 karar sayılı "Devlet Tarafından Kullanılan YANGIN VE GÜVENLİK DERGİSİ SAYl-14

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=