SEKTÖRÜN İÇİNDEN OTO ALARMLARI Üretimin ve ithalatm artması ve ekonomik düzeyin yükselmesine paralel olarak, kullanılan otomobil sayısı da her geçen gün çoğalmaktadır. Artan talebe bağlı olarak üretılen otomobillerde yeni teknolojiler kullanılmakta, buna bağlı olarak araçların güvenliklerine verilmesi gereken önem artmaktadır. Bu konumun önemini ve Türkiye 'deki milyonlarca potansiyel araç sahibinigöz önünde bulundurarark, oto alarmları konusunda sektörün önde gelen firmalarından biri olan Bayazit İnternasyonal Limited'in yöneticileri Ahmet BA YAZİT ve Cengiz BA YAZİT ile görüştük. YANGIN VE GÜVENLİK: Türkiye'de oto alarmı sektörü bilgi ve teknoloji açısından ne düzeydedir? A. BAYAZİT:Türkiye'deelektronik alanda aşamalar var ama bu sektörde büyük eksiklikler var. C. BAY AZİT: Profesyonellik konusunda bilgi yok. Örneğin montajcı kalitesi çok düşük. Bu sebeple oto alarmları büyük piyasa kaybına uğruyor. Çünkü bir alarmı hem aracı, hem elektroniği bilerek iyi monte ederseniz alarm sağlıklı çalışır. Her akşam başımızı ağrıtan gürültü kaynağı olmaktan çıkar; gerçekten birşey olduğunda alarm verir. Bugün oto güvenliğinde sensör teknolojisi çok gelişmemiştir. Dış alanla sensörlerden fazla birşey beklememek lazım. Ancak bizim kötü montaj problemimiz var. Bayi var montaj masrafının 25 bin lirayı geçmemesi gerektiğini söylüyor. Diğer bir bayi ise 500 bin lira değerinde bağlantı malzemesi kullanıyor. Elbette bunun yaptığı montaj 3-5 sene sürüyor ve bu mamulü de koruyor. Bu mamulü söküp başka yerde kullandığınızda aynen çalışmasına devam ediyor. A. BAYAZİT: Bilgisiz montajcı ayrıca arabalara da zarar veriyor. C. BAYAZİT: Biz bu amaçla Club BİL'i kurduk. Club BİL oto alarmları ve diğer güvenlik sistemlerimizin tanıtımı ve montaj hususunda kolaylık ve profesyonellik sağlamak amacıyla kuruldu. İlk faaliyetimiz oto alarmı sektöründeki bilgi eksikliklerini gidermek için geniş bir bilgi bankası oluşturmaktır. Bu amaçla Amerika'dan bir bilgisayar programı getirdik. Bu programda dünyada şimdiye kadar üretilmiş yaklaşık 3000 arabanın elektrik şemaları, oto radyo/teyp ve hoparlör, araç telefonu, oto alarmı bağlantıları, motor çalıştırma ve teknik bazda diğer bilgiler yer alıyor. Bu sayede en azından arabaların kablolarının renklerini bilirlerse, bunları kesmeden bağlantı yapabilirler, böylece montaj hızlanır. A. BA YAZİT: Böyle bir klüp açmamızın nedeni, bu sektördeki bilgi eksikliklerini görmemizdir. Sadece montajda değil, üretimde de çok büyük eksiklikler var. Türkiye'de yurt dışından eski teknolojiler alınıp, taklit edilerek kullanılıyor. Halbuki Türkiye'de bu işi yapabilecek kapasitede insanlar var. Bunu yapmaya çalışıyorlar, ama ekonomik nedenleri var. İkinci aşamada yapmak istediğimiz teknolojiyi kendimiz üretmek ve teknolojideki eksiklikleri kapatmak. Örneğin Cengiz Bey'in söylediği gibi sensörlerden çok fazla şey beklenemiyor. Çünkü sensörlerin teknolojisi eski. Basit bir örnek verelim. Darbe sersörü araca vurulduğunda sarsıntıyı algılayıp alarmı tetikler. Bunda üç-dört çeşit teknoloji söz konusu: Elektromanyetik, elektromekanik sistemler gibi. Bunlardan en son gelişmiş olanı hem işitsel, hem de YANGIN VE GÜVENLİK DERGİSİ SAYl· 1�
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=