1YANGIN - MAKALE t tSaisbteamkainlamakativaazsaylotılnmundan sonra, arka ıştır ve bu aglıanınnı syauğkalarımakıntısında daha i dy iagyöar ünş ıştır. t aSiğstıezlımk inrüvneer,ismulbiliğoşi ayangın boyutuna, tü l tma yoğunluğuna t vY aenygaı nn ıgnı naı nş al oğkı aaskyı notnı suı nndaabgaöğr lüı dş ı rk. a l i t e s i !erindeki etkinliği ile alakalıdır. Motorda gbaşlangıçta iyileşmemiştir. Ancak, yan- veya kompartımanda başlayan yangınla- ın boyutu su buharı sistemi ile azaltıldık- rın, FFFS kullanımı ile önlenmesi zor o l abilir. tan sonra, görüş kalitesi de artmıştır. bB iirr dF iFğFeS r tparroabf ı nl edma nises ö, npdeüt rroüll my aen gs oı nnl ar ar ısnı nı n- (2C0A0 5F ) yi çı l ıenrdean , FkFoFmS'npinr ees ltek innml i ğiişn hi taevt kai klı ek öt mpeü kk amacıyla, Norveç'te bulunan Runahamar TBüirnineclii ' ny adnegbı ni r t edsi zt ii tl e0s0t mg eer tçr eekkül epş thi r ial mc mi ş t ier . msaehyipdaanhaşagpeplmailşeot lşeklindeki katı yakıttan up 300 MW'ye ulaşan ılsı0s0alımnım oranına sahiptir. İkinci test yangını, 2 ogrınaındınır avse a a l 2 h a 0 i n p 0 a ti r . M s F a F W h F S ip s b e b ü v y i i y r ü e d k s i h z in e a d l v eh aı svı usza lyı naı mn uz yangınını bg aı nşı na rkı l oı şnet kr oi l dl ee tsmö ni şdaünr mc aükş vseö nk adtüı ryma keı tmy ai ş nt i r . 5 Ya 0 ngının yukarı akıntısında, hava sıcaklığı ° l 00C'C'y'eninvealytıanangdınüışnüraüşlmağüışatükrı.nBtısında ise u leek i by ai inçgi nı nkı na byual yeı l md i lae sbı i l iör bn lier çn ma l ı işşmvaes o e itf b a a e i m y p e ı rt st üanğel al ni çmi nı şdt ıer . kFi FgF Sö' nr üi nş ms ael ı ns ma f ae ss ıi ntdaamnaömn ce en kaybolmuştur. Otoyol Tünellerinde FFFS Kullanımına Yönelik Tereddütler Otoyol tünellerinde FFFS ku mında bir dizi tereddüt söz ko lla n n u ı s m ud ı aur n . l B a u thear el adddeüvt laemr geetçmmeikş tteedoi r r. t Bauynal açr dı k amnı şboi r l tuap ntüensei, liobtooyşoallttaünnelallreiçrininddeuFr uF FmS kullanımının, u zorlaştırma olasılığıdır. Bu by aerbai l,aFyFaF Sb' inl ei ncin e n u k s n a ş ne s l k a e il r ı vdeey ab uF FhFaSr' nçi nı k saor tğmuat us ı cu y a o ç ğ ae u b t n k il i m l s a in ş e m i n o a dla s u ı s n m ıl a ığ a ı n d yo ı ı n r. l DF Fi ğF Se' nr itne r eo tdody oü tl l et ür ni seel -, 1 YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 142 80 detambeislei veyabnıcı gaz çıkartmaya devam unun da patlayıcı bir ortam meydana çıkartmasıdır. Mevcut araştırmalar, FFFS'nin, yangına o yy a a ra k n n ın a d n y a e b r a le ir z r a d y l e a tt ın ğ d g ı a n ın h ı g i , , ö t y ü a s n t n e e g r l m i ı ç n e i n k k d t a e e y d k n i i r a ı . s ğ S ıy e ı ı n c rb d id e a d s n t i uzak mesafelerde bile ıooo'c şabilmektedir. Bazı durumlarda ısyıayanguınlaa yakın noktalarda buhar meydana gelebilir kaonycaabki ,l ebci re ğF Fi FbSi'rnti en hsl iok eğyuet ukcı yua es l at k i sai , ğoı r r tbaay sa maktadır. Dumanın yoğunlaşma olasılığı ile ilgili olarak ise araştırmalar, bu tür sistemlerin kullanılması durumu bU aP TnUı nN apur ol aj eş as i nc ian ğbı ni r ı pn g d a ö a r s ç t e da r s u m ı m o e l a a kt n r e a ın d k i t r g ü . A n e e n rç c l e t a a k k lheaştvirailel annadrıar mştaırmsaelbaer, bFiFyFl eS'nkiunl l aısnıl ı lemtkailemr avseı duru F m FF e S s m a a fe y u n n le ı d rd za a e m d y a a o h n ğ i d u da n u lam d ş at ı ğn ıı nn ı sgaödset ecremki şı st iar . uman oluşumunu da azaltır ve su tikülleribağlayabdilairmvelabsuın sı naykeedndeisziedheirlepyaicr i etkiyi azaltıp görüş mesafesini arttırabilir. Tablo 2. Kuzey Amerlka'da FFFS'ye sahip Tünellerin Listesi. İlave Köpük AJana Sahip FFFS'II Tüneller Asterlks ile lşaretıenmlşlerdlr. 2 Boston, 'CANA Kuzey bağlantılı* ····-���s.°.�. h .�s��s . . . . . , .����. �. ü .���. �.��.l��tıl·ı· WaSeattle, shington Battery Street 1-90 First Hill Mercer lsland* Mt. B1-a5kTeürnReidlige* Vancouver, : G M r r British Columbia ! eorge assey une 1 Tablo 3. Avustralya'da FFFS'ye Sahip Tünellerin Llstesl.2 Tünel adı :n-;ıı. •• on•n�nu••••�uuu,�ooo, . . •••••••n•��•�•�•••u•nn• ••••n••• Adelaide Hills Tüneli ...........................City.Link.Tüneli........................... Eastern Distributor Tüneli Grhaam Farmer Tüneli .............. ......................... ············ ························· Lane Cove Tüneli ································································ ......•....... M4 Tüneli - �5 e!«ıu tüneli Mitcham/Frankston Tüneli · . · . · .. · . · . · . · . · . · . ··· . . . . . . . . . .N . . . o . r . t . . h . / . . . . .. . . . . . . . . . . · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · south _ busway tüneli . ... . . . .... . .... . North/south Tüneli .......... ·••··· ••S••y••d••n•••e••y•••H•••a••r•b••o•••u••r••T••ü••n••e•••li••••••••••••••••••••• FhFaFkSi m' n i noel at nk i ngl i ğö ri üi l eş yi lagni l igoı nl aı rbaak sgt ıür mn üamk üv zedy ae yk oany ıtlrmo laestı mn ı eö kn lieçdini kkl eurlil aven ı lddeı k l aayr ı nvı ez ayma nagnı ndıan tünel içindeki ısıyı azalttıkları şeklindedir. Bu s sB e e u b b ra e e d p b a l i e a y m a FF n a F g ç S ı n y s ı a i n s n te s g ö m ın n ı i n d n i d ü n r a ü th l e m a m e se o si l n d kra u e r i ğ t u fa l i m ld iy i a e r. e i t ç a d i r n a il d m fı e n e d k z i a s y e n a , n s k g ö ıs ı n a n d s b ü ü a r r ü e s lm t ı i r ç ıle m e s r a i i d s z i i n r s . d a E e ğ v a e er y r a a bc i ı k r n o a n iç ra t i r n o çl db eanş l açyı kaaccaakkt ıvr . eByuannad ai l ak ivaer aoçl al arraaka, tiinasma nalyaar ı vy üek si tef ak i yı seı l at radr aa nf ı n, ydüakns esköı snı ds aülrı nü lı mn ı mü ş hoı zl aı nnd abni r petrol yangını tansiyel patlaynıcdıaonrtasomndraaonrtkaoyruamç aı k ka dn aphoa büyük önem taşımaktadır. Çoğu durumda, keatmçaişboilmlanişlaorldaınr. insanlar bu şekilde hareket Referanslar 1. Arvidson, M., ''A/ternative fire sprinkter systems for roadway tunnets. " Proceedings of the tnternationat Symposium on Catastrophic Tunne/ Fires, Borôs, SWeden, 2003. 2. NFPA 502, StandardforRoodTunnels, Bridges, and Other Umited Access Higf-t.Nays, National Fire Protection Association, Quincy, MA. 2008. 3. TheResearchProjectUPTUN. EngineeringGuidance for Water Based Fire Fighting Systems for the Protection of Tunnets and Subsurface Faci/ities, R251. The European Commission, Brusse/s, 2007. 4. Road Tunnels: An Assessment Of Fixed Fire Fighting Systems. World Road Association, La Defence, France, 2008. 5. The Research Project UPTUN. "Fire deve/opment and mitigation measures 0241 -Development of new innovative technologies. " The European Commiss/on, Brussets, 2008 Liu, Z. et al. Challenges tor Use of Fixed Fire Suppression Systems in Road Tunnel Fire Protection. NRCC-49232, Nafional Research Council of Canada, Ottawa, 2007. ■
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=