Yangın ve Güvenlik Dergisi 143. Sayı (Mayıs-Haziran 2011)

- 1 Y ANGIN - TEKNiK BiLGi 82 Donanım tarafında ısı karşılaştırması Üst araç ısı karşılaştırması "' 1 "' -Ooğu Tarafı 12m ;j - BatıTaralı 12m CLG donanımı 1 .O m CLG donanımı 1.5 m "' ,,.. "' "' w � � "° "' .!!!, ... NG -- {\ \ -SAFSA Üst araç içi - CLG Üst araç içi ,: ,, l \ �--.:..-.ı•ı llı!,ııı.ıı. 1 I' __ ,_ 1 ... -=: ......._ � O » X 4 X M n W » m ı» '� o ıı � » " � • � m • m ,� w Ateşleme sonrasında geçen zaman (dakika) Ateşleme sonrasında geçen zaman (dakika) Şekil 3. Üst araç ısı karşılaştırması. Hidrolik ekipman gerekliliği, sekiz sprinkler sprinklerlerin yaklaşık bir saat çalışmasına kafasının çalıştığı durumda, hidrolik olarak izin verilmiştir. Bu noktada yangın araçların en uzak sprinkler lokasyonunda 1 barlık içerisinde kontrol altına alınmış ve sprinkler basınç sağlayacak şekilde ayarlanmıştır. sistemi için artık bir zorluk teşkil etmemeye başlamıştır. Yangının yeniden alevlenSoğuk boşaltma testi sırasında, yüksek mesini sağlamak için sprinkler kafaları su seviye sprinklerlerinin aşağı seviye sprink- pompasından kapatılmıştır. Son olarak, !erlerini ıslattıkları görülmüştür ve bu da sprinklerlerin yeniden alevlenmiş bir yangını aşağıdaki sprinklerlerin çalışmalarını bastırma potansiyelini kavramak amacıyla etkilemektedir. Bu sebeple aşağıdaki sistem yeniden aktive edilmiştir. sprinklerler kafaların her birisinin üzerine bir tampon yangını hızlı şekilde kontrol altına almış ve levha yerleştirilmiştir. test on dakika sonra sonlandırılmıştır. Bulgular Daha önce yapılan ve sprinkler kullanılmayan katotopark testindeki gibi yangın, alt kattaki aracın sürücü koltuğunda çıkartıldı. Daha önceki CLG testlerinde, kundakçı saldırısını canlandırmak ve yangını havalandırmak için arabanın pencereleri açık bırakılmıştır. Mevcut testlerde ise, pencerelerin sunduğu koruma seviyesinin, sprinkler sisteminin baş etmesi anlamında daha zor bir Sfnaryo sunacağı düşünüldüğünden sadece bir pencere açık bırakılmıştır. Birinci sprinkler kafası alevlenme başladıktan yaklaşık 13 dakika sonra çalışmaya başlamıştır ve bu süre zarfında alevler üstteki aracın alt kısmında gözle görülür hale gelmiştir. Takip eden 1O dakika içerisinde, iki sprinkler kafası daha aktif hale gelmiştir. İlk başta, birinci sprinkler kafasının çalışmaya başlamasından sonra 1 YANGIN ve GÜVENLiK SAYI 143 Test boyunca, üst taraftaki araçtaki ısı ve dış ısılar CLG testinde olanlardan daha düşük olmuştur. Testten sonra, alt kattaki araçta bulunan yanıcı malzemenin büyük kısmının yangın tarafından tüketildiği veya yangından şiddetli şekilde etkilendiği ve üstteki aracın motor haznesinin ciddi şekilde hasar gördüğü tespit edilmiştir. Ancak, üstteki aracın iç kısmı yangından etkilenmemiştir. Çıkarımlar Sürücü tarafındaki arka pencerenin kapalı olması sebebiyle (bu pencere CLG testinde açık bırakılmıştır), bu testte alt kattaki yangın daha önceki CLG testine kıyasla daha yavaş ilerlemiştir. Ancak, bu aynı zamanda sprinkler kafalarının yangına erişimini kısıtlamış ve yangın başladıktan sonra sprinklerlerin kontrol etmesi anlamında daha şiddetli bir durum ortaya koymuştur. Sprinkler sistemi aktive edildikten sonra, yangını hızlı şekilde kontrol altına almış ve hapsetmiştir. Bir saat sonra sprinklerler kapatılmış ve bu durum yangının büyümesine izin vermiştir. Bu, sprinklerlerin yangını söndürmekten çok kontrol altına alabildiğini göstermektedir. Sprinkler siteminin tekrar çalıştırılmasından sonra, yangın tekrar büyük ölçüde kontrol altına alınmıştır. Her ne kadar alt katta bulunan ve yangının ilk çıkartıldığı araç olan araçtan üstteki araca belirli ölçüde yangın sıçramış olsa da, sprinklerler belirgin şekilde yangını kontrol altına almayı başarmıştır. CLG testine kıyasla, sprinkler ile donatı lmış kat-otopark sisteminde yangın boyutu ciddi oranda daha ufak, ısı seviyesi ise daha düşük olmuştur. Yangın üstteki araca sıçramakla beraber, üstteki araç tamamen yangına maruz kalmamış ve sprinkler sisteminin mevcut olması sebebiyle, test alanı dışında yakındaki araçlara yangının sıçrama riski azaltılmıştır. Bu test, sprinkler sisteminin spesifik risk için tasarlanmış olması ve kurulumun uygun standart ve yönergelere göre yapılmış olması şartı ile bir araç katotoparkına böyle bir sistemin kurulmasının getireceği potansiyel faydaları ortaya koymuştur. ■

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=