Yangın ve Güvenlik Dergisi 146. Sayı (Ekim 2011)

YANGIN - MAKALE tur ki müşteri odaklı yaklaşım ile günlük müşteri ihtiyaçlarına uzmanca cevap verebilsinler ve çok kompleks olan bu alanda en doğru çözümler işbirliği içinde oluşabilsin. . . Yangın Algılama ve Söndürme sistemlerinin seçimi ve gelişimi aşamasında birçok fonksiyon testi yapılmış olup standartlar buna göre belirlenmiştir. Amaç; yolcuların güvenliği ve maddi kayıpların azaltılmasıdır. Bu bağlamda; ■ Yangının araç içinde ve demiryolu, tünel, istasyon gibi alanlarda, ilgili binalarda yayılmasını önlemek, güvenli tahliye sağlanması, ■ Yolcu güvenliği için duman ve sıcaklık seviyelerinin düşürülmesi, ■ Yanıcı gazların ve yakıtın dağılmasını önlemek temel hedeflerdir. Yangın algılama sistemlerinin kullanımının en önemli etkisi erken uyarı alınmasıdır. Sistemde; duman detektörleri, duman örneklemeli sistemler, sıcaklık detektörleri ve lineer ısı artış detektörleri ve CO, CO2 gaz detektörleri kullanılmaktadır. Bu uyarı bize; ■ İlgili personel ve yolcuların uyarılmalarını, ■ Tehlike yaratabilecek teknik sistemlerin kapatılmasını, CLASS 1 ( -) NFPA 750 Su Sisi Nozulu 1 YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 146 .. 1 02 CAN OPEN Heat detectors Section valve ■ Havalandırma klima sistemlerinin duman kontrolünü, ■ Gerekliyse söndürme sisteminin otomatik olarak çalıştırılmasını belirtir. Söndürme sistemleri olarak; ■ Nitrojen Gazlı Söndürme sitemleri, ■ Aerosol Sistemleri, ■ Yüksek basınçlı Su Sisi (Water Mist) Sistemleri, ■ veya bunların kombinasyonları kullanılabilir. Tüm yangın testleri göstermiştir ki; yangın algılama ve söndürme sistemleri olmadığında yangının yayılma hızı çok arttığı gibi, doğrudan yangın merkezine yakın yüksekliklerde 950°C ve yolcu bölümlerinde 450°C sıcaklıklara ulaşıldığı görülmüş; çok yüksek miktarda karbon monoksit (CO) ve karbon dioksit (CO2) gazları salınmış, oksijen (02) ise çok aşırı derecede azalmıştır. Bu insanlara bu alanda yaşama şansı bırakmadığı gibi yangının yayılımı çok süratle gerçekleşmekte ve çok büyük hasarlar meydana gelmektedir. SDCU 9415 Suppre Modsuslon ls Yapılan tam donanımlı yangın algılama ve söndürme sistemi olan testlerde yangının yayılımı azalmış, yangın merkezinin hemen üzerindeki sıcaklık 250°C'ı, yolcu bölümlerindeki sıcaklığın 55°C'yi geçmemiş olduğu saptanmıştır. Tabi ki karbon monoksit (CO) ve karbon dioksit (CO2) gazları konsantrasyonları çok artmamış ve oksijen (02) oranı ise azalmamıştır. Yüksek basınçlı su sisi sistemleri son derece verimli, etkili, ozon tehlikesi yaratmayan çevre dostu ve güvenilir olmaları nedeniyle tercih edilmektedir. Su Sisi Sistemlerinin Belirgin Özellikleri ve Etkileri Sprinkler sistemleri ile karşılaştırıldığında çok daha az su ile daha etkili, verimli bir sistem olup 200 Bar yüksek basınç altında pulvarize olan su tanecikleri aşağıdaki nedenlerle mükemmel bir soğutma, söndürme ve müdahale imkanı sağlamaktadır:

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=