Yangın ve Güvenlik Dergisi 146. Sayı (Ekim 2011)

1KAPAK KONUSU - UYGULAMA mesafesi gerektirecek şekilde sadece bir ysaölnodnelakaçışa ihtiyaç olması ve sinema rının her birinden yangın çıkışlarına olan çıkış güzergahlarının sınırlı olması tvaasradrırım. Yıni ndeakdi es ı,n ıOr l admeao lna, r ı nb,i nbai n ı n temel rden fazla aşama içeren kontrollü bir tahliye gerekti receğini net bir şekilde görebilmiştir. Giriş alanı, yaklaşık 2,000 kişilik kapasiteye sahip 8 sinema salonuna erişim sağla maktadır. D Ya e n ğ g i ş ın i k l S i k t r l e a r t e j i s i n d e Yapılan Yapılan değerlendirmeler sonucunda, sinema kompleksinden kaçış yollarının pratik yönlerinin geliştirilmesine karar verildi. Sonuç olarak, üzerinde uzlaşılan iyileştirmeler arasında, herhangi bir sine ma çıkışının veya onun ötesinde bir tahliye oglümz earsgı şaahrtı nı iılne tyüamn gs i nı neiml e absloakl oen uoçl mı kaı ş lma ı ş rı nın kullanılması vardır. Bu sayede bir kaçış güzergôhı normal erişim güzergôhlarını içermiştir. Yangın sırasındaki insan davra nışı üzerinde yapılan araştırmalara göre, bina malikleri genelde bu normal erişim güzergahlarını seçmektedirler. Bu ayrıca, fuaye alanının ve merkezden sinemaya olan normal girişin kullanımını da içeren anlaşmaları içermektedir. Buna ilave olarak, her iki yönde kaçışı kolaylaştırmak için, yangın kaçış güzergahları ve merkez arasında yeni yangın çıkışları oluşturul muştur. Bu sayede, sadecetek bir yönde kaçışın olabildiği tüm durumlar ortadan kaldırılmıştır. Buradaki önemli zorluklardan bir tanesi, tahliye süresini en aza indirmek amacıyla, insanların, her bir salonda bulunan yangın çıkışlarına nasıl yönlendirileceğidir. gbei nraeskılni odl ma uyşat pu rı l.aKna mb uu yt üar abçi rı kdbü izr eenğl el emn cee de, tahliye edilenlerin düzgün bir tepki vsüerreecbini l min epel ersr ionni esal tağrlaafmınadak niçyiönn, ettailmhl ieyesi gereklidir. Ancak geçmişteki yangın faci alarından elde edilen sonuçlar, birden foalazlyalaörılnüdmaleki stoenmueçllafnaaktnö ev-d ışı yangın rlerin yönetim hataları ve binada yaşayanlar tarafından yanlış tepki olduğunu göstermektedir. Odeon sinemaları yangın prosedürleri anlamında yüksek standartlara sahip olup tüm sinemalardaki personelleri gerekl i eğitimleri almışlardır. Ancak, tesis yöne timi kendi yangın güvenlik standartlarını öt anmc eodl aer na kpkl aanr şl aı l anyma bı ş i lbmi r eakk si çi yi no npue rusyognuel al i n mada başarısız olduğu neredeyse öngö rülmesi imkansız durumlarda, sinemanın yine de güvenli şekilde terk edilebiliyor olması gerektiği konusunda fikir birliğine varmışl ardır. Buna ilaveolarak, her binada olduğu gibi, binadaki kişilerin tesisteki nor mal giriş ve çıkışlar dışında başka bir giriş ç ç ı ı kışı kullanmama eğilimine rağmen, tüm kışların kullanılması durumunda tahliye süresi azalacaktır. e"ptmekei yaan"lasemnıanrdyao,suöngörülebilen her bir uygun bir çözüm ile sonuca ulaştırılmış olmaktadır. Ao lşaasmı " ap leı kt ai yhal i y" esyei nkaor lyaoyl laa rşı tnı ramçaökz vü me t gü em tmirmeterekamacıyla, -her birisi ortalama 4 bin kare alana sahip olan- sinemanın kamuya açık alanları 1 9 fark l ı yangın tespit bölümüne ayrılmıştır. Bir Kategori L ı yan gın tespitve yangın alarmına ilave olarak BS 5839-8 önerileri ile uyumlu bir kamu anons/sesli alarm sistemi de kurulmuştur. Tahliye aşamalarının sıralaması, yangının olduğu yerdeki otomatik yangın tespit cihazının adresi veya çalıştırılan manuel arama noktasının lokasyonuna göre belir lenmişt i r. (Sistemde, bir arama noktasının ygeerlieycaenkgşeın tespit alanının yerine denk kilde ayarlanmıştır) Buna ilave olarak, otomatik yangın tespit c b i i hazının çalışmasından önce, herhangi risi yangını fark ederse bunu personele raporlaması gerektiğine de karar verilmiş tir. Buna göre, yangın alarm kontrol ve gösterge ekipmanında tahliye kontrolleri yapılmıştır. Bu sayede personel sisteme yangının yerini "söyleyebilmekte" ve buCSTA tarafından formülize edilen yuka- nun sonucunda, sisteme önceden prog- rıdaki iyileştirmelerin sonucunda, tahliye Geliştirilmiş tahliye yöntemleri ile birlikte ramlanmış olan doğru tahliye sıralaması aşamalarının sayısı üçe ve her senaryoda bu kural, sinema seyircileri için önemli bir otomatik olarak başlayabilmektedir. her sinema salonun tam dolu olduğu en güvenlik standardı sağlayacaktır. Buna kötü senaryo durumlarında maksimum öngörülen tahliye süresi yarıya indiril miştir. Ancak, binanın temel tasarımındaki sınırla malar sebebiyle, aşamalı tahliye yine de ilave olarak, yönetilen tahliye stratejisinin Tahliye Yönetimi sofistike bir donanım ile desteklenmesi Yangın tahliye stratejisinin öngördüğü ile birlikte çok yüksek bir yönetim kontrolü yüksek yönetim kontrolü standardını kar- standardı olmasına da karar verilmiştir. Bu şılamak için sinemanın açık olduğu tüm bağlamda, yangın güvenliği mühendislik zamanlardaki nöbetçi personel sayısı, tasarımına yönelik iyi uygulamaları takip normalde operasyonel amaçlar için aynı - 1 YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 146 - 64

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=