Yangın ve Güvenlik Dergisi 148. Sayı (Ocak-Şubat 2012)

1 YANGIN - MAKALE tasarrufunun yanında aracın ortaya çıkar dığı emisyon oranı da düşüktür. Yukarıda yazdıklarımızdan anlaşılacağı gibi kısaca hibrid araçların çalışma şekli; akü ve elektrikli motor, aracın yüksek hız veya zorlama gerektirmeyen durumlarda hareketini sağlarken, benzinli motor per formans gerektiren koşullarda çalışmaya başlar. Yapımında CO2 salınımı azaltacak tek nolojilerin kullanıldığı otomobiller özellikle yakıt tasarrufu sağlayacak şekilde tasar lanıyor. Bu tür çevre dostu otomobillere küresel otomotiv sanayiinin yeniden can landırılabilmesinde yeni bir çare gözüyle bakılıyor. Dünyanın ilk seri üretim hybrid otomobili Toyota Prius'un üretimine 2000 yılında başbin adet elektrikli aracın yollarda olacağı öngörülüyor. Yaklaşık l O yıllık bir geçmişi olan hibrid araçlar ise, elektrikli araçlardan daha popüler olacak. 20l 5'te dünya genelinde hibrid araç satışının yıllık 5-6 milyon adet olacağı tahmin ediliyor. Elektrikli araçların yaygınlaşması zaman alacak. Çünkü pil maliyetleri nedeniyle elektrik l i araçların fiyatı yüksek. Ayrıca, landı. Bu başlangıç, birçok üreticinin de elektrikli araçlar otomobil kullanıcılarının Aracın aküsü de aracın fren yapması ile şarj edilir. Akülerin ısısı, bir vantilatör ile yazın soğuk hava akımı vererek, kışın ise çalışmalarını hızlandırdı ve hybrid teknolojisi tüm dünyada yayılmaya başladı. Birçok ülkede hybrid otomobiller için vergi indirimi sıcak havayı dışarı verecek şekilde çalışır. uygulanmakta, Fransız hükümeti elektrikli Sadece elektrik enerjisi ile çalışan otoma- arabaları şarj etmek için ülke içinde bir ağ billerin maksimum ı 00 km/s'lik hızı oluşu oluşturmaya karar verdi. Fransızlar elektrikli ve uzun süreli şarj zamanından dolayı araba şarj istasyonlarının kurulumu için 2.2 tüketicilerin tercih etmemesi hibrid araç milyar dolar bütçe ayırıyor. tercihine neden olmuştur. Şekil 1. Honda Hybrid aracına ait akü. Akü çıkış gücü 144 V Akü bagaj kısmında döşeme altında bulunur 120 adet 1 . 2V değerinde kuru tip nikel hücreden oluşmakta. Günümüzde hibrid teknoloji-hibrid araç araştırmalarında öncü otomotiv şirketleri Toyota ve Honda'dır. Özellikle Toyota, dünyada Prius ile ilk seri hibrid otomobil üretimi yapan markadır ve hibrid araç üretiminde lider durumdadır. Bu firmaların ardından GM, Ford ve Daimler Chrysler'in de çalışmaları bulunmaktadır. 20l O yılının sonlarına doğru Porsche Cayenne'nin hibrit versiyonunun yollarda olması plan lanmaktadır. Tahminler 201 O yılından alışkanlıklarında önemli değişikliklere ne den olacak. Yani elektrik l i araç kullanımı kendiliğinden artmayacak. Bu yüzden, kullanıcıları teşvik edebilmek için park kolaylıkları, belli bölgelere yalnız ca elektrikli araçlarla ulaşım gibi özendirici tedbi rler uygulanması gerekiyor. Tabi ki her şeyden önemlisi, elektrikli araçları cazip hale getirmek için vergi teşviki şart. Bu nedenle dünyada birçok ülke, elektrikli araçlara destek veriyor. Tüm hybrid araçlarda yüksek voltajlı akü pakedi metal akü kapağı ile kaplanarak emniyete alınmıştır. (Şekil 1 ve Şekil 2) Tüm yüksek voltaj akım kaynağına sahip kablolar ve fişleri turuncu renkle renk lendir i lerek belirgin hale getirilmiştir. Acil durumda araçta yapılacak ilk iş kontak itibaren hibrid otoların yıllık l milyon adetlik anahtarını kapatmak, aracın l 2 volt akü � . -. • . :. ��� - �- -------.. ·---······-- - - - --------- --""=---=-�- Şekil 2. Toyota Prius Hybrid aracına ait akü. 28 Adet prizmatik nikel hydride (kuru tip) hücreden oluşmakta ve her bir hücre 1. 2 V değerindedir Nominal voltaj değ/eri 201.6 Volttur. Akü aracın arka koltuklarının arkasında bulunur Enorjl Konrrol Stsı«mı Ar•ç Gövdesi Sıcıklık Kontrol Sisttmi Hlbtld GOç Onitcsi -681 YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 148 Tahrik Motoru satışlara ulaşacağıdır. ABD'nin birçok eyaletinde vergi avantaj larından dolayı hibrid pazarı şimdiden oldukça büyümüştür. Dizel motor ve elektrik motoru kullanan denizaltılar ve lokomotiflerin bazıları hibrid teknolojilerinin kullanıldığı araçlardır. Avrupa'da 20l 5'te 480 bin adet, dünyada ise bir milyon 700 Yakıl Tanla Enerji Depolama Ünitesi GENERATOR kaynağının bağlantısını ayırmaktır. Araç elektrik sistem akımı l 00 volt ile 600 volt arasında değişkenlik gösterir. Hybird araç larda en önemli iş yüksek voltaja sahip kablonun devre dışı bırakılmasıdır. Yüksek voltaja sahip akü şayet çarpışmadan sonra hasar görmüşse tehlikeli şekilde sıvı akıtır. Aküler kurşun asit, nikel kadmiyum ve lion ise kuru hücreli aküler olduğu akünün ELECTRIC MOTOR

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=