elde edilen sonuçlar, fiziksel güç gerektiren işler saırrtaırsııpn dvae ryiomrig auznal ul tğt ıuğnı nteı lgaöfis teedriml eim e m e s i n i n h a s t a l ı ğ ı ştir. O halde yeterli dinlenme molası (sigara molası gibi) veya değişik diğer bir işle ilgilenmek fırsatlarının olup olmadığına bakılmalıdır. Sabit duruşlarda yapılan iş miktarı da, kaslara olan kan akışını azaltıp, yorgunluğu naortkırtaadcıarğ. Tınadan hesaba katılması gereken önemli bir şıyıcının çeşitlendiremediği çalışma saatleri kooldlauyğluıknldaageöçziel dikkat gerekir. Bir anlık durma ile ştirilebilecek hafifbir yorgunluğun veya farklı kasların kullanıldığı diğer bir kısa çalışma süresinin ksöısyaleznaembialinrd. a, artan bir yaralanma riskine yol açtığı m) Oturarak Çalışma.Yüklerin oturur şekilde taşınması bhaact ıarkı skaaysıllaı rr ı ns ııknı nkt ıul al lra ngı me tıi nr iar . eNnigseble toe lnu ngmü uç l ü o l a n ştur ve Btuutanndıannvdüoculatyaığdıralı,ğiı denge olarakkullanılamamaktadır. şin çoğu kolların ve gövdenin daha zayıf kasları ile yapılmak zorunda kalınır. n) Grup Halinde Çalışma: İki veya daha çok kişi ile taşıma yapılması tek kişinin yeteneğini aşan bir işi olanaklı hale getirir veya tek bir taşıyıcının yaralanma riskini azaltır. Yine de, grup taşımaları değerlemede T gö a z önüne alınması gereken ek sorunlar ortaya koyar. şıma işlemi sırasında, grubun her üyesinin meydana gBeötyi rl ee cbeiğr if ayrükkl ı loı kr apnüı r übzi rl üybeirrey ke raddea rd afhaar kdl ıa oalçaıcka hk at ılre. g ta elecektir. Bu nedenle emniyet açısından bir grubun şıyacağı yük, tek tek grup üyelerinin taşıyacakları yİküikklei rin toplamından daha azdır. şilik bir grubun yeteneği kendi kişisel yetenekleri toplamının üçte ikisi ve üç kişilik bir grubun yeteneği ise toplamların yarısıdır. Hele ki, basamaklar veya eğimler mevcut ise ağırlığı çoğu alt uçtaki taşıyıcı veya taşıyıcılar tarafından oluşturulur ki bu grubun toplam taşıma yeteneğini daha da azaltır. o) Ağırlık Kaldırmada Yükün Değerlendirilmesi . Yük Ağır mı?: Yıllardır, elle taşıma konusundaki mevzuat vyeoğreuhnblaerlerde bütün dikkatlerin yükün ağırlığı üzerin ştığı görülür. Bugünde yükün ağırlığının yoalmraalyaannmafakritsökrinoildeutkğiuleydeün tek ve bazen de temel şüncesi iyice yerleşmiştir. Yükün harekete karşı dayanıklılık, büyüklük, şekil ve sAeyrrtlıickagdiubriudiğer özellikleri de göz önüne alınmalıdır. ş şekilleri, tutmanın sıklık ve süresi, iş yeri dizaynı gibi yükün taşındığı ortamlar ve motivasyon şemaları ve iş parçası gibi iş organizasyonu konuları da hesaba katılmalıdır. ö) Yük Hacimli veya Havaleli mi?: Yükün şekli onun taşınma şeklini etkiler. Örneğin, eğeryerden kaldırılacak hbiarcymüki, dyizalkerınarbasirındyaankglaeçecek kadar küçük değilse, şımı engelleyeceğinden, yaralanma riski artar. Necmettin Akova tarafında taşınacak olan yük onu yeterli yüksekliğe kaldırmak için taşıyıcının yükten uzağa doğru meyletmesini ge�ektiriyorsa, taşıyıcı olumsuz bir duruşla karşı karşıya kalacaktır. Genelde 75 cm boyutunu aşan yüklerin taşınması Ymile ü u kh g ü t ö e n m r h m e a e l c e n m n in i y g ae ö r n r a m g la e e n l y l m e i n d a m e r e e is t s k k i i i n l k e i y a a ç e r ı b t n ı i r l ı i a l r m c . a H a k z a t ı c r i i . s m e l i kbai ry ymüak, tökezleme, düşme veya engellere çarpma risklerinin aYrüt akchaağvı ahleesl iavbea kkoant ıtlrmolaül ızdoı rr. o l d u ğ u n d a d a y a r a l a n m a riski artacaktır. Dengeli bir kaldırma zorlaşacak, yük ea nngi ehlal evrae hçaarrepkaectal ekr ivnedyean r eützkgi laernl ıe cheakv tai rl a. r d a n v e d i ğ e r Yükün ağırlık merkezi, yük içinde ortalanmamış ise uygun olmayan taşımalar yaralanma riskini artırabilir. Öa ğrınr leı ğğıinnı nbbiür y üdka bk itri lkoıns mu nı a rvkeaytaa r abfiılngdi saadyı ra. rB uenkerdaennı nl eı mbuenrlkaerzıniniönndtaen tutulup kaldırılması onun ağırlık şıyıcının gövdesinden uzak olmasını ös anğclea yçaecvarki l ti ıpr . sÖo yn lreay as er kdaaskı nt i dl oa vnetyuat ub li ml g ai ssaı ygaerreekkriar n. ı n ı n p) Yükün Kavraması Zor mu?: Eğer yükün, geniş, yk ua vv raar ml a ka ,s ıp üz roürzissüez bı sul adkuvr euyma yy ao ğr gl ıuonl lmu ğa us ı nvdeabnedl koil adyeı dikkatsiz duruş değişikliklerine yol açacaktır. Ayrıca, yükün düşürülmesi riski gibi daha da büyük bir risk oluşurken, taşıma bilinçsiz ve yaralanma riski artmış olacaktır. r) Yük Dengesiz ve İçindekiler Hareket edebilir mi?: Ymüekylideonlagnesiz ise örneğin; sert değilse veya harekete şeyler içeriyorsa yaralanma ihtimali artar. Böyle bir yükün elle taşınması sırasında oluşacak gerilimlerin tahmin edilebilme oranı düşüktür ve dengesizlik taşıyıcının hazırlıklı olmamasından dolayı ani ek gerilimler oluşturabilir. Eğer taşıyıcı özel bir yüke aşina değilse, yükün üzerinde uyarıcı bir işaret yhoakyvisaenlraisrkınleınr dtaaha da artar. Yaralılar, hastalar, çiftlik şınması ek sorunlar çıkarabilir. Yük katı değildir, taşıyanın yüke zarar vermek gibi özel bir düşüncesi vardır ve işleri esas karışık hale getiren ise yt aühkmü ni ngeedniel el dme ekme en ddi uarkulmı nuı nn ao lemk as tsrı ad ıbr i kr i fba uk t öö rn ceekdl eern. Bu faktörler aynı ağırlık ve şekle sahip cansız bir yük taşıyan kişinin yaralanma riskini muhtemelen artıracaktır. 3. SONUÇ Yüklerin ellekaldırılmasıvetaşınmasındaki tekniklerin iş verenler tarafından çok iyi bilinmesi ve çalışanlarını b ta u hususta eğitmeleri halinde ağırlık kaldırma ve ş asgıamriahl aardddaeyi naer ac el aknbmuanlaa rb a( iğnlcı ionlma rea kvei s a k a t l a n m a l ar) ş günü kayıpları azalırken moral ve iş verimi de artacaktır. Aynı şekilde, eğer yükün alt ön köşelerine, bel Kaynak: [J] Manua/ Handling Manua/ Handling Opera- yüksekliğinde taşındığında ulaşılamıyorsa, iyi bir tions Regulations 1992 HSE Information Centre kavrama elde etmek zorlaşacaktır. Eğer vücudun bir Sheffield S3 7HQ UK • YANGIN VE GÜVENLİK DERGİSİ SAYl· 15
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=