Yangın ve Güvenlik Dergisi 150. Sayı (Nisan 2012)

1YANGIN - MAKALE yangın geciktirici spreyli sıvılar ile süngerle- nenin kabin içlerinde alevtopu oluşturabi- çıkmadan önce yangın konusunda en rimizi çepeçevre kaplayarak yanmalarını ıecek bu malzemeler mümkün mertebe etkili silahımız olacak yangın söndürme bir derece zorlaştırabiliriz. dış ambarlarda serin kısımlarda tutulmalı cihaz l arının kullanımını ve yerler i ni mutlaka ve ihtiyaç bittiğinde mutlaka tekne dışına tekne misafirlerine öğretmemiz gerekir. Kapalı hacimlerde, kamaralarda tuta- alınmalıdır. Kullanım esnasında ve dışında bileceğimiz tiner, yağlı boya, vernik gibi solvent temelli sıvıların parlayıcı, patlayıcı niteliklerinin yanında kolay tutuşabilmeleri de en belirgin özelliklerindendir. Sentetik tiner, teknelerde kullanımı oldukça yaygın bir malzemedir. Gerek yapışkan ve mastık lekelerinin çıkarılmasında gerekse vernik, yağ kalıntılarının temizlenmesinde, boyaların inceltilmesinde en basit çözüm olarak karşımıza çıkmaktadır. Fakat bileşimine baktığımızda hidrokarbon, alkol, ester, keton, glikol gibi alevlenici (F) sınıfa giren kimyasallardan oluşmaktadır ve bu bileşimlerin tutuşma ısısı birçok malzeme güvenlik formunda genellikle 25 derecenin altında seyretmektedir. Dolayısıyla tekkapakları kapalı tutulmalıdır. Çok kısa sürede buharlaşıp parlayıcı bir ortam oluşturma riskleri yüksektir, Teknelerde kullanılan malzemeleri kimyasal piktogramıarında çevreye zararlı (Xn), alevlenici (F), ibareleri bulunmayan ürünlerden seçmemiz her açıdan faydalı bir hareket olacaktır. Aynı şartlar kullandığımız temizlik malzemeleri içinde geçerlidir. Küçük hacimde yaşanan paniğin yangının kolayca büyümesine, teknenin kaybedilmesine, yaralanmalara neden olabileceğine değinilmelidir. Bu durumun önüne geçilmesi için de yangın başlangıcında ilk müdahale gerçekleştirilip sonuç alınmazsa teknenin terk edileceği belirtilmelidir. Ayrıca tekne içinde sigara içilmemesi, ocak kullanımına dikkat edilmesi, kolay tutuşan malzemelerin ocak Biz her türlü önlemi aldığımızı düşünsek yakınında bırakılmaması, herhangi bir de en önemli konu teknede olacak mü- yanık kokusu alınması durumunda hemen rettebatın da konu ile ilgili bilgili ve dikkatli kaptana haber verilmesi gibi uyarılar da olması gerekir. Aksi takdirde geri dönüşü diğer güvenlik kuralları ile bildirilmelidir. olmayan yangın başlangıçlarına sebep Unutulmamalıdır ki dikkatsizlik her zaman olabilirler. Bu nedenle tekne ile seyre en büyük tehlikelerden biridir. ■

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=