Yangın ve Güvenlik Dergisi 150. Sayı (Nisan 2012)

1 YANGIN - MAKALE Bazı sistemlerde, personel sayısının azalt ı lmasına yönelik bazı değerlendirmeler yapılmışt ı r. Bunlara sürücü veya kondüktör bulunmayan tren fikirleri de dahildir. Bu durumlarda, acil durum tahliye müdahalesinin merkezi bir kontrol odasında bulunan uzak bir operatör tarafından yönlendirilmesi gereklidir. Tren, istasyon ve tünel sayısının fazlalığı düşünüldüğünde, bu çok sağlam bir iletişim sistemi gerektirecektir. Yangından korunma mühendisinin yangın senaryoları geliştirebilmeleri için bu sistemlerin nasıl etkileşim içerisinde olduklarını anlaması gereklidir. Yangından etkilenmiş bir tren bir sonraki istasyona ilerlediği zaman, makul yol açabilmektedir. Buna ilave olarak 4 dakika ve 6 dakika hedef tahliye süreleri üzerinde de ciddi tartışmalar vardır. NFPA ı 30'un bu zaman sürelerinde olası farklara izin vermesine rağmen, bu hedeflere karşı, açık hava istasyonlarıyla bile, dogmatik bir tavır söz konusudur. venlere alternatif olarak genel tahliye için büyük-kapasiteli bir sistem olarak asansörlerin kullanılması için öneriler geliştirilmiştir. Buna NFPA l 30'da izin verilmiştir ve uluslararası anlamda bazı istasyon tasarımları için benimsenmiştir; ancak Avustralya'da bu sadece özürlü yolcular seviyede bir güvenlik tedbirinin alınmış için kullanılmıştır. olması gereklidir. Vagonlar arası kapıların Yolcu yükleri ve yangın senaryoları tasarım ortadan kaldırılması fikri, daha iyi güvenlik sağlama anlamında, açık birvagontasarımını tercih eden operatörler tarafından farklı derecelerde değerlendirilmiştir. Bu, vagonlar arasında dumanın daha fazla dağılmasına yol açabilecektir. Tren ilerlemeye devam ettiğinde duman sebebiyle veya bir trenin tünelde durması sebebiyle ciddi bir risk ortaya çıkıyorsa, tünel tahliye tasarımını etkileyebilecektir. Avustralya'da bulunan demiryolu tünel sistemleri genelde şehir içindedir ve istasyonlar arası mesafe 6 dakikadan azdır ve bu sebeple risk de genel olarak daha az olmaktadır. İstasyon Vasıtası ile Tahliye istasyondan güvenli tahliyeyi etkileyen pek çok faktör vardır, bunların arasında duman kontrol ve insan davranışı yer alır. Tasarım anlamında önemli konulardan birisi de, acil bir durumda insan sayısını ve kabul edilebilir tahliye sürelerini tahmin etmektir; tipik o l arak, NFPA l 30'daki yöntemler kullanılmaktadır. Farklı senaryolarda yolcu sayısı farklı olmaktadır ve bu konuya NFPA l 30'da çözüm getirilmiştir. NFPA 130 yolcu yükünün, kaçırılmış bir sefer zaman farkı ile hesaplanmasını gerekli kılmaktadır; ancak bunun ötesinde, -patronaj hesaplarına dayalı tren yükleri yerine her iki yönden gelen yüklü trenler gibi- kullanılan bir dizi varsayım vardır. Bu, yolcu yükü tahminleri arasında farklara 1 YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 150 74 temeli, duyarlılık ve aşırı şeklinde sınıflandırılabilir. Tahliye güzergahı üzerinde sınırlı noktalarda sırada bekleyen kişiler ile ilgili maksimum süre sınırları ile servis seviyeleri kullanılarak tahliye süresi tahmin edilebilmektedir. Bu, aynı zamanda duman kontrol sistemi ile elde edilen koşullar ile karşılaştırılmaktadır. Bu, NFPA l 30'daki dört maddenin tam anlamını tercüme etmek yerine, tahliye stratejilerini tasarlama ve tetkik etme anlamında daha iyi bir araç sunmaktadır. Tahliye analizi ile ilgili zor l uklardan birisi de, derindeki istasyonların etkilerinin anlaşılması olmuştur. Bazı istasyonlar 40 metre derinliğe kadar planlanmıştır. Bu durum, eğer yolcuların yangın merdivenlerini çıkmaları gerekiyorsa veya uzun yürüyen merdivenden çıkmaları gerekiyorsa, yolcuların hareket hızı üzerinde ciddi zorluklara yol açabilmektedir. Akış yavaşladıkça veya insanlar daha üst seviyelerde dinlenmek için durduklarından merdivenler daha kalabalıklaştıkça süratte bir azalma mümkündür. Derinde bulunan istasyonlarda sürekli tırmanışlar sırasındaki hareket hızları ile ilgili sınırlı bilgi vardır. Olası çözümler arasında akışların azaltılması ve dinlenme alanları sağlamak anlamında genişleti lmiş bekleme yerleri vardır. Merdivenlere ve yürüyen merdiTahliye analizi, farklı kaynaklardan elde edilen akışveyürüyüş hızıverisi kullanan hesap tabloları veya bilgisayar modellemesi kullanabilmektedir. Bilgisayar modellemesi, tahliye güzergôhları içerisinden toplam akışı ortaya koymak için kullanılabilmektedir. Bu, bazı tasarım opsiyonlarının etkisini görselleştirmek için kullanılabilir. Platform seviyesinde duman analizi hesaba dayalı dinamik modelleme ile yapılabilir. Tasarım ve modelleme, platform bölme kapıları (PSD) kullanılmaya başlandıktan sonra çok daha zorolmaya başlamıştır. Bir yangın durumunda, platform üzerinde karışıklık ve kalabalık, vagonlar içinde duman meydana gelebilir. Tüm yolcuların trenden inip inmediği veya dumanların içeride tutulabilmesi için bu kapıların kapanıp kapanamayacağı net o l mayabilir. Duman kontrol sistemi tasarımı PSD'lerin yangın sırasında açılabilmesine izin vermelidir. PSD'ler ve trenler arasındaki boşluklar dardır ve tipik olarak l 00 mm'den azdır. Bu sebeple, ray üstü egzoz (OTE) sistemi bu boşluk vasıtası ile çok az miktarda duman çıkartacaktır. Trenden çıkan dumanın istasyon p l atform alanına girme olasılığı vardır ve platform üzerinde daha yüksek bir seviyede daha büyük bir duman

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=