Yangın ve Güvenlik Dergisi 152. Sayı (Temmuz-Ağustos 2012)

1 KAPAK KONUSU -TEKNiK BiLGi Son yıllarda artan potansiyeli ile birçok firmayı cezbeden bu sektör henüz amaç ve getiri/eri tam olarak anlaşılamasa da hem kullanıcı hem sağlayıcı tarafında hızla büyümeye devam etmektedir. ___ _. =--------->•erdar SEVGİLİ Elektronik Mühendisi SANAT Teknoloji 1 YANGIN ve GÜVENLiK SAYI 152 38 Araç Takip Sistemleri Sektörde teknolojik alt yapı ile ilgili bilgi kirliliği hiç gereği yok. Türk mühendislerin tasarladığı, özellikle konum bilgilerinin hassasiyeti ile ilgili yazılım&donanım tüm bileşenleri yerli olan birçok yanlış algıya neden olabiliyor. çok başarılı cihazlar ve sunucu yazılımları mevcut. GPS (Global Positioning System -Küresel Konumlandırma Sistemi) Amerikan Savunma Özellikleri açısından öne çıkan ProSeccihazı Bakanlığı'na bağlı askeri amaçla geliştirilmiş sayısal girişleri sayesinde kullanıcı isteğine bir yer belirleme sistemidir. Askeri kullanımı göre sıcaklık, nem, basınç benzeri çeşitli senile sivil kullanımı arasındaki hassasiyet far- sörleri de destekler. RF modülleri ile dorseden kı -Mayıs 2000'de Bili Clinton'ın Selective sıcaklık, nem bilgilerini kablosuz ana üniteye Availability (Seçici Erişebilirlik) fonksiyonunu iptal etmesiyle- ortadan kalkmıştır. Günümüz teknolojisi ile GPS verileri en kötü durum analizinde bile %95 güvenilirlikle 7.8 m hassasiyete sahiptir.* Askeri kullanımın tek avantajı iki frekans kullanmasıdır (Ll ve L2). Bu sayede tek frekans kullanan sivil uygulamalar iyonosfer hatalarının düzeltmelerini yapamazken askeri kullanım amaçlı uygulamalar yapabilir. GPS sistemlerinin modernizasyon programında siv i l kullanım için 2. hatta 3. frekanslar ayrılmıştır. Bu gelişme ile sivil kullanım ile askeri kullanım arasında yeterlilik açısından hiçbir fark kalmayacaktır. GPS hassasiyetini artıran yardımcı yerel sistemler sayesinde hata miktarı cm'ler düzeyine kadar indirilebilmiştir. Bu yardımcı sistemler ile ilgili ayrıntılı bilgiye www.gps.gov adresinden (Amerika Birleşik Devletleri Hükümeti GPS ve ilgili konularda resmi bilgilendirme sitesi) ulaşabilirsiniz. Bilgi kirliliğine maruz kalmadan en güncel veriler bu siteden alınabilir. Kullanım alanları insan hayal gücü ile sınırlı olan GPS şu anda yaygın olarak tarım, havacılık, deniz ulaşımı, demir yolları, ölçme ve haritalandırma ile insan güvenliği alanlarında etkin olarak kullanılmaktadır. aktarır. Milfare kartlar ile sürücü tanımlayabilir her bir sürücünün kaç saat araç kullandığını, ne kadar mola verdiğini, kaç km yol aldığını ayrı ayrı raporlayabilirsiniz. İzin verilen kartlar okutulmadığı sürece aracınızın çalışmamasını sağlayabilirsiniz. İvme sensörü ile aracınız çekildiğinde ya da kaza yaptığında alarm tanımlayabilirsiniz. CanBus entegrasyonu ile araçlardan hız (hem tekerlek hem takograf hızı), motor sıcaklığı, çalışma süresi, fren ve debriyaja basma süresi, gaza ne kadar basıldığı (% oran olarak), yakıt seviyesi, motor devri ve daha bir çok veriyi MyGPS sunucularına anlık olarak aktarabilmektedir. MyGPS sunucularında aracınızı canlı izlemenin çok ötesine geçerek ProSec cihazlarından gelen ya da sunucuda tanımlanan tüm alarmları anında alarm gözlem merkezine aktarıp 365 gün 24 saat sizin için gözetim altına alınmasını sağlayabilirsiniz. Bunun yanı sıra tek araca birden fazla ya do zamana göre güzergah tanımlayabilir, aracınızın mesai saatleri dışında kullanılıp kullanılmadığının, kullanıldı ise kaç km gittiğinin raporunu alabil ir, geçmiş izleme simülasyonunda görüntüleyebilirsiniz. Kullanıcının tüm bu hizmetlerden faydalan- GPS sistemini verimli ve güvenilir bir şekilde kulmak için tek yapması gereken doğru cihazı !anmak için beklentilerinizi iyi belirleyip bunları ve sunucu yazılımını seçmektir. Cihaz ya do size sunan ya da size özel çözümler üretebilen sunucu yazılımı ararken uzaklara.gitmenin de firmalarla çalışmanız yeterlidir. ■

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=