Yangın ve Güvenlik Dergisi 153. Sayı (Eylül 2012)

etkiler yapar. Geleneksel yakıt (benzin, mazot) kullanan taşıtların kirleticileri, egzoz emisyonları ve buharlaşma emisyonları olmak üzere iki farklı süreçte yayılır. Egzoz Emisyonları: Egzoz emisyon oranı, önemli ölçüde aracın çal ışma moduna bağl ıdır. Küçük taşıtlar için üç çalışma modu kabul edilir: soğuk başlangıç, sıcak başlangıç ve sıcak stabilize. Başlangıç modu, aracın motorunun çalıştırıldığı ilk birkaç dakikayı kapsar. Motorun kapatılması ve soğumadan yeniden çal ıştırılması sıcak başlangıç, motorun TULUMBACI 1 boşlatma modu dönemlerinden sonra Yakıt Özellikleri: Yakıt tipi, oksijen içe- karbonmonoksit (CO), azot oksitler (NOx) çalıştığı süreç ise sıcak stabilize modudur. riği, benzen içeriği ve kurşun ve metal ve uçucu organik bileşiklerdir. Genel olarak CO, NOx ve uçucu organik içeriği. bi leşikler için emisyon oranları soğuk Karbonmonoksit (CO) zehirleyici bir gazdır, başlangıçta daha fazla, sıcak çalıştırma Taşıt İşletim Ortamı: Bakım, nem, ortam hemoglobin tarafından kolayca soğurulasırasında daha az ve stabilize çalışma sıcaklığı, günlük sıcaklık vs. bilen, tatsız, kokusuz ve renksiz bir gazdır. modunda en düşüktür. Solunduğunda hafif baş ağrısı başlayarak Taşıt işletim modu otoparklar içinde emis- ölüme kadar uzanan ciddi sağlık etkiler i ne Buharlaşma Emisyonları: Bu emisyonlar, yakıt depoları ndan ve bağlantılardan kaçan hidrokarbonl ardan oluşur. Buharlaşma emisyonu motor boşta çalışırken karbüratörden veya enjektörden olan buharlaşma, bir gün içinde sıcaklık dalgal anmal arı nedeniyl e çal ışma kayıpları , dinlenme kayı pları ve karter emisyonları dahil olmak üzere çeşitli mekanizmalar yoluyla meydana gelir. Motorlu taşıtlarda, çeşitli parametreler yon yükünün belirlenmesinde önemli bir faktördür. Emisyon oranları, soğuk ve sıcak çalışma modu yanında yaz ve kış koşulları için de değişir. Taşıt soğuk başlatma olarak çalışırken motor zengin bir karışım ile çalışır. Konut otoparklarında sabahları, ofis otoparklarında akşamları soğuk başlatma modu geçerlidir. Soğuk çalıştırma modu için CO emisyon oranları özellikle kış koşullarında anlaml ı derecede yüksektir. Soğuk emisyon yaz aylarında 3.7 gr/dak iken kış aylarında taşıt emisyon oranlarını etkiler. Bu para- 18.9 gr/dak olmakta ve benzer şekilde metreler dört kategoriye ayrılabilir: araç özellikleri, taşıt çalışma koşulları, yakıt özellikleri ve taşıt işletim oranı . Taşıt Özellikleri: Taşıt sınıfı (motor boyutu, ağırlığı, vb), model yılı, aracın kilometresi, yakıt dağıtım sistemi, emisyon kontrol sistemi, gözetim ve bakım geçmişi . sıcak emisyon yaz ayları nda ı . 9 gr/dak iken kış aylarında 3.4 gr/dak olmaktadır[5] . Otopark Havalandırma Kriterleri Otoparklarda, özellikle karbonmonoksit, azotoksitler ve uçucu organik bileşikler önemlidir. Kükürtdioksit ihmal edilebil ir mertebededir, keza son yıllarda kullanılan Taşıt Çalışma Koşulları: Soğuk ve sıcak kurşunsuz benzin nedeniyle de kurşun başlangıç-modu, ortalama taşıt hızı , konsantrasyonunun etki leyici önemi yük (ağır yükler veya çekme) ve sürücü kalmamıştır. Dolayısıyla insan sağlığını davranışı etkisi. üç önemli bileşik etkilemektedir. Bunlar neden olabilir. En ciddi etkiler, kansızlık olan kişilerde, kronik akciğer veya kalp hastalığı ve yüksek rakımlarda yaşayan insanlar da dahil olmak üzere oksijen eksikliği, duyarlı kişiler tarafı ndan hissedilir. Atmosferdeki azot oksitler (NOx) aşırı konsantrasyon genellikle kahverengimsi bir renk ile sis oluşturur ve görünürlüğü azaltır. Aşırı NOx konsantrasyonu insanlar üzerinde burun ve göz tahriş eder, akciğer ödemi oluşturur ve bronşit yapar. Uçucu organik bileşikler; organik asitl er, hidrokarbonlar, aldehitler ve ketonlar içerir. Uçucu organik bileşiklerinin bazıları kanserojendir ve insanlar üzerinde önemli bir tehdit oluşturur. Örneğin, uçucu organik bileşiklerden benzen, bir hücrenin moleküler yapısını değiştirir ve kansere yol açabilecek bir mutajendir. CO seviyesi kabul edi lebili r bir aralı k içinde sürdürüldüğü takdirde, diğer tüm kirleticilerin güvenli seviyelerde olduğu kabul edilir ve otopark havalandırmas ı CO YANGIN ve GÜVENLiK SAYI 1531 9 1

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=