1 KAPAK KONUSU -MAKALE Merdiven boşlukları Asansör şaftları Şekil 1a. Apt 3 Apl4 Apl 5 Apt6 Apl 7 '- Apt2 ' � Apl 8 ...._ Apl 1 Apl 12 Apl 1 1 Apl 10 Apt 9 Şekil 1b. zemin katlarında ilave dış kapılara ve de aynı zamanda merdiven arası erişim kapıları bulunan çatılara sahiptir. Ticari bina modeli, zemin kat asansörünü ve merdiven kovası iki lobi kapısı ile çevreleyen kapalı bir lobiye sahiptir. Bu makalenin amacına uygun olarak, lobi kapıları açık pozisyonda bırakılmıştır. Mesken bina modelinde ise zemin katın altında ilave bir garaj seviyesi vardır. Her iki asansör ve merdiven kovası, lobi ile çevrelenmiştir. Bu çalışmanın amacına uygun olarak, garaj lobi kapısı kapalı pozisyondadır. Tüm asansör kabinleri, IBC'nin Bölüm 708. 1 4.2. l 'i gereği Aşama l pozisyonundadır (zemin katta ve kapıları açık). Tüm bina içi sızıntı parametreleri Tablo l'de verilmiştir. Tablo 1. Ticari bina Mesken bi na Yer seviyesi üzerindeki kat sayısı 37 37 Yer seviyesi altındaki kat sayısı o l Bina yüksekliği 365 fi (1 1 1 m) 365 fi (1 1 1 m) Kat alanı 13,000 ft2 (1,200 m2) 1 3,000 ft2 (1,200 m2) Merdiven boşluğu sayısı 2 2 Kapalı merdiven boşluğu kapıs ı 16 in2 (10,000 mm2) 16 in2 ( l 0,000 mm2) sızdırma alanı Asansör şaftı sayıs ı 2 2 Asansör şaftı başına asansör kabini/ 4 2 kapısı Kapalı asansör kapısı sızdırma alanı 75 in2 (48,000 mm2) 75 in2 (48,000 mm2) Açık asansör kapısı sızdırma alanı 865 ln2 (560,000 mm2) 865 in2 (560,000 mm2) Kat başına apartman dairesi sayısı Mesken bina kapı sızdırma alanı Dış sızdırma alanının yüzey alanına oranı Zemin kat açık lobi kapısı sızdırma alanı Zemin kat kapalı lobi kapısı sızdırma alanı Zemin kat kapalı dış kapı sızdırma alanı Zemin kat açık dış kapı sızdırma alanı Bina ısısı duman birikme etkisi basınç ölçümleri ile korelasyonu ile elde edilmiştir (yani asansörler arası-kapı-basıncı farkının asansör kuyusu ve çevre arasındaki teorik-duman birikme-etkisi basınç farkına oranı, deneysel ölçümler ile elde edilen farklar ile aynı oluncaya kadar bina dış sızıntı alanı değiştirilmiştir). Deneysel olarak ölçülmüş basınç karakteristikleri ile uyum sağlayabilmek için zemin katı ve üst katlar için ayrı sızıntı değerler i kullanılmıştır. Tüm sonuçlar soğuk gün (-l 2°C) koşulları için verilmiştir ancak çevre sıcaklığının etkisi ağırlıklı olarakgerekli fan akış hızları üzerinde olmaktadır. Şaft basınçlandırması her bir asansör ve merdiven boşluğu kuyusunu aynı anda ortam havası ile basınçlandıran fonlar ile elde edilirken, tüm asansör kabinleri zemin katta olup asansör kapıları açıktır N/A 12 N/A 18 ln2 (12,000 mm2 ) 3.4 X 10·• 3.4x 10·• l 00 ft2 (9 m2) l 00 ft2 (� m2) N/A l 00 in2 (9 m2) l 00 in2 [9 m2) l 00 in2 [9 m2) 10 fl2 (3.7 m2 ) 40 fl2 [3.7 m2 ) 70°F [21 °C) 70°F(21 °C) kuyu sıcaklıkları, fonlardan gelen çevre havasının sıcaklığının ve akış hızının bir fonksiyonu olarak tahmin eden bir ısı transfer modeli de elde edilmiştir. Fan akış hızlarındaki değişimler ortalama kuyu sıcaklığında değişimlere yol açtığı için, iteratif (yinelemeli) biryaklaşım gerekli olmuştur (örneğin istenilen bir basınç fark ı elde etmek için kuyu içine giren soğuk havanın akış hızının artırılması aynı anda ortalama kuyu sıcaklığını da düşürmektedir). Pratikte, her bir simülasyonda, fan akış hızları ve ortalama kuyu sıcaklıkları, herhangi bir asansör veya herhangi bir merdiven boşluğu kapısı için, kapılar boyunca olan minimum basınç farkı +O. l O inç su sütununa (25 Pa) eşit oluncaya kadar yinelenirler. Bu süreç sonucunda ortaya çıkan kapı-boyunca-basınç farkları (aşama l pozisyonu) ve tüm merdiven Şekil 2 ve 3'te gösterilmiştir. Dış-sızıntı-alanından-duvar-alanına değer- boşluğu kapıları kapalıdır. Asansör kuyusu leri, simülasyon değerlerinin, hem bir ticari banka binası hem de Kore'de bulunan bir apartmanda elde edilmiş olan deneysel - 1 YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 153 • 32 fonları çatıda yer almakta olup, merdiven kovası zemin seviyesinden basınçlandırılmaktadır. Buna ilave olarak, ortalama Bulgular Şekil 2, her iki bina modeli için, sistemler (tipik olarak) dış bina kapıları açık olarak
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=