Yangın ve Güvenlik Dergisi 153. Sayı (Eylül 2012)

1KAPAK KONUSU - MAKALE sebebiyle, bu kapılar boyunca +O. l O inç su sütunu (25 Pa) basınç farkı elde etmek için göreceli olarak daha büyük bir akış hızına gerek vardır (bu zemin kat basınç farkı aynı zamanda fan hızlarındaki değişimlere de çok duyarlıdır). Dış kapılar kapalı olduğu zaman, kuyu içinden ilk kata akan bu havanın binadan kaçmak için doğrudan bir güzergahı yoktur ve birinci kat basınçlandırır. Bu sebeple, ikinci kat iç bina basıncı birinci kattakinden çok daha azdır. Ancak, kuyu içindeki basınç sadece hidrostatik olarak değişmektedirve ikinci katta sadece çok az daha düşüktür. Bu durumda asansör kapısı boyunca görülen basınç farkları ikinci katta (ve de diğer tüm katlarda) ciddi miktarda artmıştır. Dış bina kapıları açıkken kalibrasyon yapıldığında, fan akış hızı gereklilikleri beş kattan fazla olmaktadır. Bu tür büyük akış oranları tek başına ciddi problemlere yol açabilirler çünkü (sadece) merdiven kovasında kapıların çarpıp kapanmasına yol açabilir ve test sırasında merdiven kapılarının açılmasını zorlaştırabilir. Ancak buradaki en ciddi konu hem merdiven hem de asansör kapıları boyunca gözlemlenen çok büyük basınç farklarıdır (Şekil 3). Bu tür basınçlar kapılar üzerinde 500 lbf (2000 N)'den fazla güçlere sebep olurlar ve olasılıkla kapıların düzgün çalışmasını engellerler. Bu tür büyük basınç farkları bina yüksekliği veya duman birikme etkisinin doğrudan bir fonksiyonu değildir. İstenilen bir basınç farkını ortaya çıkartmak için gerekli olan akış hızı sadece sızıntı alanının bir fonksiyonu olduğu için bunlar asansör kabinlerinin sayısından da etkilenmektedir. Bu (yukarıda bahsedilmiş olan) basınç konuları dış kapılar kapalıyken zemin kat yüzeyinin iyi şekilde yalıtılmış olması ile doğrudan bağlantılıdır. - 1 YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 153 • 36 Olası Çözümler Yazarlar pek çok sistem konfigürasyonu araştırmışlar ancak tüm çalışma koşulları ve/veya (havalandırma panjurları, hava menfezleri kullanımı ve/veya fan lokasyonunda değişimler dahil olmak üzere) dış kapı pozisyonlarında IBC'nin Bölüm 708.1 4.2. l 'inde belirtilen basınç sınırlamalarını tam olarak karşılayan bir sistem konfigürasyonu bulamamışlardır. Ancak bu noktada, IBC mevzuatındaki metne sıkı sıkıya uyum ile bağlantılı problemlerin temel sebeplerinden birisinin dış bina kapısının pozisyonu ile (ve daha doğrudan şekilde, kuyu havasının dış ortama çıkmak için yolu olmadığı ve binayı basınçlandırdığı durumlar ile) bağlantılı olduğu kesindir. Bu sebeple IBC metnine yapılabilecek bir anlamlı ilave, asansör kabinin çağrılabileceği katlardan dış ortama açık bir akış yolunu zorunlu kılmak olacaktır. Bu, havalandırma panjurları veya kapı aralıklarını otomatik olarak açılması gerekliliğinin getirilmesi ile elde edilebilir. Bu, ticari bina modeli gibi açık-kat-planına sahip binalar ile ilgili problemleri büyük ölçüde azaltacaktır (Şekil 2a), ancak daha karmaşık binalar için böyle bir durum söz konusu olmayabilecektir. Referanslar 1. lnternational Building Code, lnternational Code Council, Washington, DC, 2009. 2. Ferreira, M. and Klote, J., Rethinking the 'Smokeproof' Enclosure, Consuıting -Specifying Engineer, January/ February, 2011, pp. 28-38. 3. Walton, G. and Dols, s., CONTAM User Guide and Program Documentation, NISTIR 7251, Nationallnstitute of Standards, Gaithersburg, MD, 2010. 4. Miller, R.S. and Beasley, D.E., On Stairwe/1 and Elevator Shaft Pressurization for Smoke Control in Tail Buildings, Building and Environment, 44, 13061317, 2009. 5. Miller, R.S. and Beas/ey, D.E., Smoke Control by Pressurization in Stairwells and Elevator Shafts, The Slngapore Engineer, 6-11, February 2009. 6. Bowers, O. , Ellison, J. Beasefy, D.E. , and Miller, R.S., Numerical Study of Elevator and Stairwe/1 Shaft Pressurization Systems Using Detailed Building Models, Proceedings of the Eighth lnternational Conference on Performance-Based Codes and FireSafe/y Design Methods, Socie/y of Fire Protection Engineers, Bethesda, MD, 2010. 7. Klote, J.H. and Milke, J.A., Principles of Smoke Management, ASHRAE ine., Atlanta, GA, 2002. ■

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=