1 KAPAK KONUSU - MAKALE • HRR = 3MW • Konvektif ısı fraksiyonu (QjQ1) = 0,7 • Yangın yüzey alanı = 30 m2 Sanal merkez için, z0 = -4,26 m, ve dışarı atılan hava için Gouı = 40 m 3/s (1 44000 m3/saat) değerleri elde edilmiştir. Bu değerler, zamanda sabit olmak üzere, dumandan belirli bir yükseklik hesaplamak için yeterli olup bu rakam istasyon yüzeyinden yaklaşık 5 metredir. Bu sebeple, dışarı atılan hava (155000 ı ;;;ı C o C o � E 50.0 45.0 40.0 35.0 30.0 25.0 20.0 ıs.o 10.0 5.0 o.o o 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Zaman (min) m3/saat) binanın boşaltılmasının tamam- Şekil 3. Derinlik (AJ ve yüzey (BJ istasyonlarındaki duman konsantrasyonu-zaman karşılaşlanması amacıyla havalandırma acil tırması. durumunun garantilenmesi anlamında ------------- - - ---------------- tutarlı bir rakamdır. Yüzeydeki istasyonlar için, dışarı açılan ızgaradan hava akışının, tünellerden içeri çekilen duman-hava karışımını kompanse edebilmesi için yüzde otuz daha fazla olması gereklidir. Mevcut model kullanılarak gerçekleşen saat başına hava değişimleri minimum değer olarak sunulan provizyon değerlerinden yaklaşık yüzde atmış daha fazladır. (Tablo 2). Tablo 5. Tasarım Prosedürü. Ayarlar: itme ızgaras ı genişliği Kapı yüksekliği Dış ısı iç ısı Sürat katsayısı Açıklık genişliği Momentum oranı Basınç gradyanı Hesaplama (p0 dış hava yoğunluğu p0 iç hava yoğunluğu) Hava perdesi kapalı olduğunda m d m Hd ·c t. ·c to - <!> = 0.7 m L - rAI =- Mo Pa e,p_ = (p, - p.)·g· � 3.3.2 İçeri hava akışı Binadan dışarı çıkan hava galerilerve çıkış yolu aracılığı ile dışarıdan gelen temiz havayı yakalar. Ters yönde akan bu hava tesis tahliyesi ile çelişir (acil durum çıkışlarına denk gelen basınç farkı yangın kapılarının açılmasını engelleyebilir). Bu probleme bir çözüm içeri hava akış sistemidir. açıklıktan geçen hava ak ı şının ortalama m/s Vm = �<l> - ✓l· tı.p_ 3 Pm hızı curtain is OFF r v1 . !!ı.. . p Hava perdesi dikey hava boşaltma hızı m/S Vın = ,\/"' z. ,,, Çıkış yolu üzerinde dumanın dağılmasını önlemek için, çıkışa yakın bir yere bir hava alma ızgarası yerleştirilir. Hava alma ızgarasının dikey genişliği, bağlayan kapı üzerindeki hava akışı ile ters düşen bir basınç gradyenti meydana getirir. Bu hava akışı, yeniden döngülenmemiş hava akışı ile çalışan bir doğrusal dikey hava perde sistemi olarak düşünülebilir [1 3). Hava perdesi hava akışı prosedürün kullanılması daha faydalı olabilir [14). Bu prosedür bir momentum oranına dayalıdır. Bu oran; r M = M/M0 ile gösterilir ve M, hava perdesinin kapalı olduğu durumda çıkış yolu üzerindeki hava akışı momentumu ve M0 hava perdesi hava akış momentumudur. Buradaki temel teknik boyutlandırma Proje tasarımı ASHRAE prosedürü ile yön- parametresi momentum oranıdır; normal lendirilebilir. Bu sebeple, acil durumlarda, çalışma koşullarında, rM 1 0'a ayarlanabi- Tablo 5'te gösterilen ve Santarpia ve lirken, acil durum çalışma koşullarında rM meslektaşları tarafından geliştirilmiş olan 32 olarak ayar l anabilir. d. p,. m3/h G,.,.., = 3600 ·d • l • v,. Tablo 6'da hem ASHRAE yöntemi hem de Tablo 5'de gösterilen prosedürle elde edilmiş boyutlandırma verileri gösterilmektedir. Araştırmacıların kullandığı prosedürde (Tablo 5) hava perdesi hava akışı G10,101, iç alan sabit ısısı \, kapı yüksekliği Hd, ve hava perdesi ızgarası d, ile aşağıda gösterilen şekilde formüle eklenebilir: g yer çekimi ivmelenmesini, 00 ve 00 iç ve dış alan Kelvin ısısını göstermektedir. - 1 YANGIN ve GÜVENLiK SAYI 153 • 44
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=