1KAPAK KONUSU - MAKALE ısısı kullanıldığı zaman meydana gelecek- tem aktivasyonu sonrasında otomatik ola- verilebilir. İlave hava bağlantı alanına tir. Bu sebeple, duman atma fonlarının rakaçılmaları gereklidir. Sızıntı yollar, inşaat sınırlamanın üzerinde bir hızda girer. Bir boyutları belirlenirken, yaz mevsimi dış çatlaklarını, kapalı kapıların çevresindeki HVAC dağıtıcıdan olduğu gibi bir ilave alan tasarım ısısına eşit bir atriyum ortam boşlukları, kapalı pencereler çevresindeki hava akıntısı oluşur. Bu akıntının hızının, ısısı kullanılmalıdır. boşlukları ve diğer benzer ufakyolları içer- atriyuma ulaştığı zaman l .02 m/san. veya mektedir. Büyük açıklıkların, ilave havanın altına düşmesi gereklidir. Tasarım hesap- Minimum Duman Tabakası yüzde 85 ila 95'i buradan ve kalanı sızıntı lamalarının, atriyuma ulaştığı noktada bu Derinliği yollarından gelecek şekilde yeterli boyuta ilave hava akıntısının hız hesaplamalarını Tam ölçekli veri, ölçek modellemesi veya sahip olmaları gereklidir. da içermesi gereklidir. CFD modellemesi kullanan bir mühendislik analizi farklı şekilde belirtmediği sürece minimum duman tabakası derinliğinin, yerden-tavana olan yüksekliğin yüzde 20'si olarak alınması gerekir. Minimum duman tabakası derinliğinin oluşumu şekil 4'te gösterilmiştir. Duman bulutu tavana ulaştığı zaman, duman, çarpma noktasından başlayarak radyal yönde geri akar ve bir tavan jeti oluşturur. Tavan jeti duvara ulaştığı zaman duman akışı aşağı yönlenir ve tavan jetinin altından ters yönde akar. Tavan jeti, yerden tavana olan yüksekliğin yaklaşık yüzde ı 0'u kadar bir derinliğe sahiptirvetavan jeti altında kalan duman akışı da yerden tavana olan yüksekliğin yüzde onu kadardır. Bu da, duman katmanı derinliğinin yerden tavana olan yüksekliğin yaklaşık yüzde yirmisi kadar olduğu anlamına gelmektedir. İlave Hava İlave hava dış alana olan açıklıklardan gelen ya da mekanik fonlar tarafından içeri getirilen dış havadır. Fanla çalışan duman egzozlarına sahip olan sistemler için, ilave havanın mekanik fonlar tarafından ya da dış alana olan açıklıklar tarafından sağlanması gereklidir. İlave havanın, egzoz fonları, tasarım duman miktarlarını atabilecek ve kapı açılma güç gereklilikleri aşılmayacak şekilde sağlanması gereklidir. İlave havanın duman tabakasını bozmaması için, duman tabakası ara yüzünün çok altında sağlanması gereklidir. Dış alana olan açıklıklardan ilave hava sağlarken, havanın bir kısmı sızıntı yolları ile akacaktır. Havalandırma ızgaraları, kapılar ve pencereler gibi büyük açıklık l arın sis58 1 YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 153 İlave havanın mekanik fonlar ile sağlandığı durumlarda, ilave havanın mekanik duman egzozunun kütle akış hızından az olması gereklidir. Fan ile çalışan duman egzoz sistemleri için ilave havanın, egzozun yüzde 85 ila yüzde 95'i kadar tasarlanması önerilmektedir. Buradaki mantık, geri kalan havanın (yüzde 5 ila yüzde 15) büyük hacimli alana sızıntı alanlarından girmesi ve bu sayede atriyumun üzerinde pozitif basınç oluşmasının önlenmesidir. Mühendislik analizinin daha yüksek bir ilave hava hızı desteklemediği durumlarda, ilave havanın duman bulutu ile temas ettiği noktada ilave hava hızının saniyede ı .02 metreden fazla olmaması gereklidir. Bu l .02 metrelik sınır için temel sebep duman bulutunun defleksiyonunu ve duman tabakasının bozulmasını önlemektir. Duman tabakasının defleksiyonu daha yüksekmiktarda hava sıkıştırılmasına yol açar ve bu da duman kontrol sisteminin çalışmamasına yol açabilir. Bu hız sınırlamasının bir diğer sebebi de hava akışı sebebiyle ortaya çıkabilecek yangın büyüme ve yayılma r i skini azaltmasıdır. Saniyede ı .02 metre sınırlaması yağmurlama sistemine sahip olan tek katlı bağlantı alanları için geçerli değildir. Bu lokasyonlarda, başarılı şekilde yağmurlama yapılmış yangınlar atriyumda olduğu gibi duman bulutları oluşturmazlar ve bu tür yangınlar yangın büyümesini sınırlar. Ancak, bir bağlantı alanında başlayan yangının atriyuma ulaştığı zaman l .02 metre/san. Sınırlamasını karşılamak için yavaşlaması gereklidir. Buna örnek olarak Şekil lA'daki yer seviyesinde bulunan bağlantı alanına sağlanan ilave hava İlave havanın dışa olan açıklıklardan sağlandığı durumlarda, sistemin tasarım analizinin, aşağıda belirtilen şekilde rüzgar etkilerini de hesaba katması gereklidir. Rüzgar Atriyum duman kontrol sistemlerinin şu sonuçları yaratacak şekilde rüzgar potansiyelini en aza indirecek biçimde tasarlanması gereklidir: l ) İlave havanın rüzgar bulutu ile temasa gelebileceği noktada l .02 m/s üzerinde hızlar, 2) İlave havanın içine duman egzozundan (ya da duman ızgaralarından) duman geri dönüşü. İlave hava açıklıklarının farklı yönlere bakması durumunda, rüzgar kuwetleri atriyumun içerisinde ı .02 m/s'nin üzerinde hızlara yol açabilirler. Bu rüzgar bir yöne bakan açıklıktan içeri girip diğer açılık/ardan çıkabilir. Bir atr i yumun içinde rüzgar etkisini azaltmaya yönelik basit bir yaklaşımda hem duman egzozu hem de ilave hava için mekanikfonlar kullanmaktır. Böylece rüzgarın etkisi en aza indirilmiş olur. Bu tür bas i t yaklaşımların ekonomik olmadığı durumlarda, ortaya çıkacak rüzgar yönlerini hesaba katmak amacıyla detaylı analize gerek olmaktadır. Bu tür analiz bir ağ modeli ya da bir CFD modeli ile yapılabilir. Duman, rüzgar tarafından, duman egzozlarından ya da duman ızgaralarından, ilave hava açıklıklarına ya da girişlerine taşınabilmektedir. Bunun potansiyelini azaltma anlamındaki basit bir yaklaşım ise duman egzoz (ya da ızgaralarının) ve ilave hava açıklıklarının yerini belirlemektir:
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=