1 KAPAK KONUSU - MAKALE Birbirinde uzakta ve ortaya çıkan rüzgar yönleri dumanı ilave hava açıklıkları (ya da giriş noktaları)'ndan uzağa taşıyacak şekilde. Bu basit yaklaşımı n ekonomik olmadığı durumlarda, atriyum içine geri duman girişi potansiyelini değerlendirmek için CFD analizi veya rüzgar tüneli analizi yapılması gereklidir. Plugholing (Hava-Çekiş) Hava-çekiş, duman tabakasının alt kısmından gelen havanın duman tabaksı aracılığı ile duman egzozu içerisine çekilmesidir. Hava-çekiş sistemin çalışmamasına yol açabilir ancak kolayca Plugholing sebebiyl e duman tabakası yüksekli�! azalır Burada görülmemektedir ancak Fan hala duman egzozu içine Hava çekmektedir Plugho1ing sebeb i yle duman istenilen yüksekliğin altında Şekil 5. Plugholing (hava çekiş) duman tabakasının isten/len yüksekliğin altına inmesine yol açıyor. maksimum değerde ya da altında olur. Kontrol ve Çalıştırılması Bölüm l 6'da hava-çekiş gerçekleşmek- B i nada yaşayanlar için hızlı şekilde dumanönlenebilmektedir. Hava-çekiş duman s i zin bir egzoz giriş noktasında meydana dan koruma sunmak için atriyum duman tabakasını alçaltan ve bi nadakileri duma- gelebilecek olan maksimum hacimsel akış kontrol sistemlerinin otomatik olarak aktive na maruz bırakan duman tabakasından hızına yönelik bir bilimsel eşitlik söz konu- edilmeleri gereklidir. Duman katmanlaşçıkan egzoz miktarını azaltmaktadır. sudur. Bu eşitlik ve daha önce bu konuyla masının meydana gelebileceği atriyumlar Aşağıdaki hava-çekiş değerlendirmesi sürekli mekanik duman egzoz sistemleri için geçerlidir. Şekil 5A, duman tabakasının istenilen tasarım yüksekliğinde olduğu ancak tabakanın hava-çekiş sebebiyle alçalmaya devam ettiği durumu göstermektedir. Duman tabakasının derinliği arttıkça, duman tabakasının çekim güçleri artar ve hava-çekiş miktarı azalır. Sonuç olarak, duman tabakası yeterince der i n hale gelir ve Şekil 5B'de gösterilen şekilde sabit bir duman tabakası yüksekliği ile bir eşitlik durumuna ulaşılır. Hava-çekiş, istenileni n altı nda bir duman tabakası sağlamıştır. Hava-çekiş anlamı ndaki önemli itici güçler, duman egzozunun kinetik güçleri ve duman tabakasının çekim güçleridir. Kinetik güçler ağırlı kta olduğu zaman, hava-çekiş meydana gelmez. Kinetik güçler duman egzozunun akış hızına, çekim güçleri ise duman tabakasının ısısına ve derinliğine bağlıdır. Bu güçlerin bi r egzoz ağzında dengede olduğu durumlarda, bu ağızdaki akış hızı, havaçekiş olmaksızın elde edilebilecek en yüksek akış seviyesidir. Hava-çekiş, bir dizi duman egzoz ağzı kullanılarak önlenebilir. Bu sayede her bir ağızdaki akış hızı bu ilgili anlatılan hususlar doğal havalandırma için, önceden belirtilen şekilde dışarı doğru kullanan sistemler için de geçerlidir. Ölçek modellemesi ve CFD modellemesi, Bölüm l 6'da verilmiş olan maksimum akış hızı eşitliği kullanılmadan hava-çekişi canlandırabilmektedir. Bu matematiksel eşitlik konservatif olabilmektedir ve ölçek modellemesi veya CFD modellemesi kullanan bir analizin, matematiksel eşitliği kullanan bir analizden daha az sayıda egzoz giriş noktası verme olasılığı vardır. Stratifikasyon (Katmanlama) Atriyum çatısı üzerindeki solar radyasyon sebebiyle bir atriyumun tavanı altında sıcak bir hava katmanı meydana gelebili r. Bu tür bir katmanın sıcaklığı 50 derece veya daha fazla olabilir. Duman bulutunun ortalama sıcaklığı nı n sıcak hava katmanı sıcaklığından az olduğu durumlarda, sıcak hava katmanı altında katmanlı bir duman tabakası meydana gelebilir ve dumanın tavana yerleştirilmiş olan duman dedektörlerine ulaşmasını engelleyebilir. Eğer duman katmanlaşmasının oluşma ihtimali varsa, kirişlere asılan duman dedektörlerinin kullanılması gerekir ve bu tür dedektörlerin üç farklı düzenlemesine ilişki n bilgi el kitabında mevcuttur. uzanan ve ki rişlere yerleştirilen duman detektörler i nin kullanılması gereklidir. Diğer sistem aktivasyon türleri orasında tavana takılan duman detektörleri, ısı detektörleri ve yağmurlama sistemi su akı şı vardır. Duman kontrol sisteminin, atriyumdaki koşullar tasarım koşullarına ulaşmadan önce tam operasyon seviyesine ulaşması gereklidir. Sistemin operasyonel hale gelmesi için gerekli olan sürenin hesaplamada şu konuların dikkate alınması gereklidir: l) Yangının tespiti için geçen süre, 2) Hava idare ekipmanının açılıp kapatılması, damperlerin açılıp kapatılması ve doğal havalandırma cihazlarını n açılıp kapatılması için gerekli süreler dahil olmak üzere havalandırma ve tesisat sisteminin aktivasyonu için gerekli olan süre. İtfaiye Müdürlüğü'nün de onayladığı bir lokasyona, duman kontrol sisteminin manuel olarak açılıp kapatılması için bi r sistemin yerleştirilmesi gereklidir. Bu manuel kontrollerin otomatik kontrolleri istenildiği zaman devre dışı bırakabilme ve otomatik olarak manuel moda geçebilme özelliği olabilmelidir. Duman kontrol sistemlerinin kontrolleri ile ilgili genel bilgi için Bölüm 8'e bakın. ■ - 1 YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 153 ■ 60
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=