-64 1KAPAK KONUSU - MAKALE önemli tasarım kriteri jet fonların dizilimi şebilir. Jet fonlar arası enlemesine uzaklık Akış uzayının (hesaplama uzayı) sayısal ağ ve şaftların yerleşimidir. Düzgün yerleşim arttıkça, geri katmanlaşma sıcaklığı ve ile ayrıklaştırılması (meshing). yapılmayan tasarımlarda ölü bölgelerin uzunluğu artar. Jet fonların tavan jet akışı (kirli havanı n ve dumanın yoğunlaştığı bölgeler) kaldığı görülmektedir. Bu nedenle, mimar, mekanik tasarımcı ve konusundaki uzman tedarikçilerin birlikte yapacağı toplantılar ile ön tasarıma başlarken, öncelikle şaft pozisyonlarının tespit edilmesi gerekmektedir. Bu tespitler yapılırken 2009 yılında yayınlanan Türkiye Yangından Korunma Yönetmeliği ve itk i prensibi ile çalışan mekanik havalandırma sistemlerini kapsayan İngiliz Standardı BS7346 Kısım 7 göz önünde bulundurulmalıdır. BS7346 standardı jetfan sistemleri üzerindeki seyreltme etkisi azalır. Jet fanın uygun aralıklarla yerleştirildiği durumda ters katmanlaşmayı önlediğini söyleyebiliriz. Otopark içindeki egzoz akış debisi azaltılması durumunda, jet fonların lüleleri ilejet fan girişleri arasındaki geri dönüş akımları artar, geri dönüş akımının sıcaklığı azalır ve geri katmanlaşma uzaklığı artar.Bu bilgiler doğrultusunda iki boyutlu bir ortamda yerleşimler ve hesaplar senaryolara göre yapılır. Bi lgisayar Destekli Tasarım CFD (Computational Fluid Dynamics) İsterzamana bağlı isterse de daimi rejimde, kapalı mekanda akışa ait denklemlerin çözülmesi ile akış hızı, basınç, sıcaklık, yerel ortalama ömür (LMA) ve duman dağılımı ve konsantrasyonu ile herhangi bir kesitten geçen akışkan debisi, havalandırmanın yeterliliği, çalışma esnasında herhangi bir fana ait performans durumu (fan aktivitesi) v.b. gibi onlarca parametrenin çözümü için gerekli analiz değerleri girildikten sonra çözüm yapılır. Görüntüleme ve analiz sonuçlandırma seçenekleriyle problemin çözüm sonuçlarını kolay anlaşılır biçimde ortaya koyulur. konusunda en kapsamlı ve uygun standart Tasarımın kontrolü ve gerçeğe uyarlandıdeğerlerini içermektedir. Otoparktaki egzoz akış debisinin jet fonların toplam debisinden düşük olmadığı durumda, uygun sayıda ve dizilimde jet fan kullanılırsa dumanın yatay yayılımı önlenebilir ve daha kontrollü bir şekilde tahliye sağlanır. Yatay yayılımının ve ters katmanlaşmanın engellenmesi için egzozçıkışının yerleşimi önemlidir.Yer l eşime göre ters katmanlaşma mesafesi deği5.000.•000 t = 240 1 YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 153 ğındaki sonuçları görmek için CFD ile oto- Üretim park akış analizleri ön projelendirmeden Jet fonlar ve duman egzoz fanlarının200°Csonra yapılır. CFD süreci sistemi optimize 300°C sıcaklıklarda 60-l 20 dakika gibi etmekve varsa ölü bölgeleri, ters katman- sürelerde çalışab i lmeleri beklenmektedir laşmaları görmek için önemlidir. Tasarım dolayısıyla bu fonlar hidrolik performans aşamaları aşağıdaki gibidir. testler i nin yanında yangın yönünden de EN 12lOl, kısım 3'e göre de test edilmiş 2 boyutlu tasarım tamamlandıktan sonra olmalıdırlar. Yüksek sıcaklıklar nedeniyle uy3 boyutlu katı geometri oluşturulur. gun malzeme ve motor kullanımı gerekir. 002 ldoal Gaı.Ması Fr.ıc:tion co, 1.000.•000 t = 240 s
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=