1KAPAK KONUSU - MAKALE Bu fanlarnormal zamanlarda C02 sensörlerine bağlı olarak havalandırma için de kullanıldıklarından aynı zamanda yüksek verimli olmaları da beklenir. Bu fonlarda kullanılan kablolar (yangın dayanımlı) ve aksesuarlar da yangın ile ilgili standartlara uygun olmalıdır. Ar-Ge Yüksek verimli fonlar için firmaların iyi bir araştırma geliştirme çalışmasının olması gerekmektedir. Genel olarak Ar-Ge adı altında planlanan faaliyetler 3 ana aşamadan oluşmaktadır. ı . Modelleme, tasarım ve tasarım doğrulama 2. Sistem (Prototip) imalatı ve montajı 3. Sistem (Prototip) test aşamalarından oluşmaktadır. l . Modelleme, Tasarım ve Tasarım Doğrulama Ar-ge'nin ilk aşaması olan modelleme, tasarım ve tasarım doğrulama. Araştırılan projenin gerçeğe dönüşüp dönüşmeyeceği kararının verildiği yerdir. Aşağıdaki aşamalardan geçmelidir. • Literatür Araştırması(Bilimsel Dergi, Tez ve Makale Taraması) • Bilgisayar Destekli Tasarım (CAD) • Sayısal Yöntemler(Hesaplamalı Mühendislik) • Deneysel veri doğrulama • Performans Testleri 2. Sistem (Prototip) imalatı ve Montajı Tasarım bilgisayar üzerinde analiz edildikten sonra ve tasarım doğrulandıktan sonra uygun malzemeler seçilerek prototip üretimi yapılır. Burada montajdaki zorluklar ortaya çıkarılır ve net maliyet analizleri yapılır. 3. Sistem (Prototip) TestAşamalarından Oluşmaktadır AIRONN bünyesinde tasarımını yapmış olduğumuz aksiye!, hücreli ve jet fonların performans eğrileri, çalışma noktası değerleri, gürültü seviyeleri, gelişmekte olan ■ 661 YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 153 Temporaturo T Jfpl ane 3.431e+002 t = 240 s . - .. .,, test laboratuarımızda detaylı ölçümlerle doğrulanmakta ve sınıflandırılmaktadır. Şekilde fan testlerini gerçekleştirdiğimiz test düzeneklemizden birinin prototip hali görülmektedir. Otomasyon Jet fan sistemlerinde belirlenen senaryoların uygulanması için çeşitli güç ve akıllı kontrol sistemlerikullanılır. Otopark çözümlerinde fan motorları için gerekli olan enerji beslemesi ile motorların kalkışı için gerekli olan ekipmanlar güç bölümünde dizayn edilir. Kontrol için gerekli olan PLC grubu zayıf akım kısmında bulunur. Enerji beslemesi, pano ön yüzündeki dokunmatik ekran, PLC ekipmanları ve koruma fonksiyonları ile birlikte tek bir akıllı sistem oluşturmaktadır. Sistem senaryosunun işletilebilmesi için gerekli olan programlar hazırlanır ve PLC gurubuna yüklenir. Jet fan sistemi kontrol sistemi olmadan düşünülemez. Servis ve Bakım Jet fan sistemleri devreye alındıktan sonra belli aralıklar ile bakımları ve testleri yapılmalıdır. Cihazın arızalanması durumunda üreticilerin verdiği servis süresi önemlidir. Sonuç ol arakjetfan sistemi birbütün olarak değerlendirilmelidir. Jet fan sistemi tasarımdan başlanılarak adımların hepsi eksiksiz bir şekilde gerçekleştirilmelidir. Günlük havalandırma durumunda araç egzozlarından atılan zehirli gazlarkapalı otoparkın bazı bölgelerinde yoğunlaşmamalı ve kr i tik deI.AfüSYS ğerlere ulaşmadan kapalı otoparklardan tahliye edilmedir. Yangın durumunda jet fan sistemi, yeterli büyüklükteki bir hava hızı ile duman hareketini kontrol etmelidir. Otoparkın yangında uzak bölgelerine dumanın yayılmasını engellemeli ve yangın bölgesi ile egzoz şaftı arasında duman hapsedilmelidir. Bu sayede kaçış yolları dumandan temizlenecek, otoparktaki hasar minimize edilmiş olacakveen önemlisi itfaiyeyanan aracı kolayca tespitedip, anında müdahale edebilecektir. Kaynaklar 1. The use of lmpulse ventilation tor smoke control in underground car parks Joöo Carlos Viegas * Laborat6rio Naclonal de Engenharia Civil, Av. do Brosil, 101, 1700-066 Usboa, Portugal. 2. Türkiye Yangından Korunma Yönetmeliği 2009. 3. İngiliz Standardı 8S7346, Kısım 7. 4. http://www. alronn. com. tr/otomasyon. html ■
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=