Yangın ve Güvenlik Dergisi 156. Sayı (Ocak-Şubat 2013)

1KAPAK KONUSU - MAKALE Hangarlarda Köpüklü Söndürme Sistemi Günümüzde havacılık endüstrisinin hedeflerinden biri de, çok sayıda uçuş noktası ve yolcu kapasitesine ulaşmaktır. Böylelikle, her geçen gün havayolu ile ulaşım yaygın hale gelmektedir. Yolcu sayısındaki artış, özel havayolu şirketlerinin artmasına ve bunun sonucu olarak da büyük boyutlu uçaklar için olan servis ve bakım ihtiyaçlarını karşılamak üzere Grup I hangarların inşası artış göstermektedir. ____ _ Tuba BAL 1YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 156 46 Uaçtöalykehangarları, temelde uçakların bakımı için o rından d loa l n a a y klarının sağlanması ve hava şartlaı ko dır. Hangar ebatrluanrımveasdı üiçzienninleşrai o eldduilekçnayafaprkılalılırk guçöastğeırmbaerkınteddıriar. cBaakz ışl aerkı ibldirev etaysaadrlaanhma fışatızr.l a farklı Çoğu hangarda her bir uçağın bakımı ve o mı gerçekleştirilmektedir. Bakım faaliyetlerininnyaarıpıldığı ortamda havacılık yakıtları, hidrolik sıvılar, yağlar, temizleyici çözücüler ve bo çonelklikylea nhıac ınmg aardydaepısyıenrdaalmn daakthaadıpr. y a U a h ç la a ar lı k dlaarıhnilgbeirolmaları ynaendgeınni silöenhdeümr m euçsai skt elamr, ihdei zma ydnee dh ai l mn geal i dr l ai r , r i ç i n Ul eçr ian ek hgaönr eg ay ar l aprııl ms i sat el ı dmı r . dNi Fz aP Ay n4ı0N9F' dPaA h4a09n gkar i trel ar r ygar uppı l ai çr ıi nnaf agrök l rı es öf an dr kül ı rgmuep lsai srtae amyi r tı limp i avketyaadtı ri.pHl eerri G im ç r i e n u v p Nc I F u P h tt A a u 4 r n . 0 g E9 a n ' r a la y ü g rd k ö s ır r . e e B k u t t a e b s h i a l l d ik rı e i m ri d iç e k e r i G t r e e r r n u le p h r i I a b h n e a g l n i a rt g r il l a e ar r rek, adımlar halinde anlatılmaktadır. Hangar Sınıfları Hv ea ns igs taermd adyi zaapyı lna ck rai t ek ryl earni gi çı ni n söönncdeül ri kml ee hsai s nt egma ri t4ip. 1in'dine bhealnirlgeanrmlaer dsiögrtegrerukpmektedir. NFPA 409 - olarak tanımlanmış ok lup, her birinin kendi özellikleri ya da çalışma o ğeşruinlldaerı nbair ygırrmubaukttaadnırı.mlamakta ya da bir diHh iapnisgeaGr ar uşpa ğI ıHdaank igöazr eol lliak lrearkdteann ıemnl aanzmbai r iknt ea dsıar : ­ a) Hangar kapı yüksekliği 8.5 m'nin üzerinde o b Teldkuyğaunngdına,alanı 3 716 m2 üzerinde o ğunda, lduc Kuyruk yüksekliği 8.5 m'nin üzerinde o ğı barındırabilecek büyüklükte olduğulannduaç. aHh iapni sgeaGr ar uş apği lı dHaakni göaz er loliklalerardketnanhıemr liakinsimneadkteadsaır.­ a) Hangar kapı yüksekliği 8.5 m veya daha az olduğunda, b) Farklı konstrüksiyon tipleri için tek yangın alanı Tablo l'e uygun olduğunda.(Yangın taalarifnleı nilemebkötelmdeir.l)endirme yapılmayan alan Tablo 1. Grup il Hangar Yangın Alanı ' Tek Yangın Zon Alanı Konstrüksiyon Tipleri m• ft2 Tip 1 (443) ve (332) 2787-3716 30001-40000 Tip il (222) 1 858-371 6 20001 -40000 Tip il (1 1 1), Tip 111 (211) 1 394-371 6 1 5001 -40000 ve Tip iV (2HH) Tip il (000) 1 1 1 5-37 1 6 1 2001 -40000 Tip 111 (200) 1 1 1 5-37 1 6 1 2001 -40000 Tip V [1 1 1) 743-3716 8001-40000 Tip V (000) 465-3716 5001-40000 HsaahnipgaisreaGşaruğpıd1a11 kHiaönzgeallirklerden her ikisine de o tadır, larak tanımlanmaka) aHaz ngar, kapı yüksekliği 8.5 m veya daha olduğunda. b) Farklı konstrüksiyon tipleri için maksimum tek yangın alanı Tablo 2'de leri geçmediğinde. verilen değerTablo 2. Grup III Hangar Maksimum Yangın Alanı Maksimum Tek Yangın Alanı Konstrüksiyon Tipleri m• ft2 Tip 1 (443) ve (332) 2787 30000 Tip il (222) 1 858 20000 Tip il (1 1 1 ), Tip 111 (21 1) 1 394 1 5000 ve Tip iV (2HH) Tip il (000) 1 1 15 1 2000 Tip 111 (200) 1 1 15 1 2000 TipV(l 1 1) 743 8000 Tip V (000) 465 5000 Hangar, membranla kaplanmış, rijit çelik kafesli olduğunda Grup iV s ı nıfında yer almaktadır, Söndürme Sistemi Seçenekleri hH aa nn gg aa rr g rsuı nbı fuı nnı an g öb reel i rNl eFnP mA 4e0s9i n isnt a nadrad rı nddı nadna, söndürme sistemi seçimi yapılır. Gsör nu pdürImhea nsgi sat er lma ri siçeiçn eNn eF PğAi 4t0a9n'ıdmal a nümç afaktraklı dır. Ancak uçağın yakıtsız olması halinde sa-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=