1KAPAK KONUSU - MAKALE kmöeplüi dki rt. a Knök ıpyüekr i nieh tki yöapcüı nkı pkoamrşı pl aaml ı as iks t ei çmi n kl eurl l adneı l mk ual l saı nhı laal bi nidl i r e. ,NyFePdAe4k 0l e9m' ae gy öarpeı l mt aanskı zsiostreumnlui luğu bulunmaktadır. Yedekli tank Şekil 2'de rilmişti leme r.ileYeedşeitkmköikpü şkembeastleikmoelasir,aka sgı l öbset es tarda olmalı ve sisteme dd ei r ecket mb aağnluaenlmv aanl ı daı r .ileYeddeevkr eby ee ssloekmu lea csaak t şo a e la n k r i k l a d la k e rı o , d g ra ü e n z n e la iş n m l b e a i n r m d im e e b k li a d i a i n r. ı r a s D a lığ iy ğ a ın la f d r r a a v m e ol t ı o b k m a ö s p a ın ü t ç ik k dÇeağlışişmimaleprinreenskibairşıbadseit ğvişeiklikbagköımsteirhmtiyeaz. cgıearezkdır. Su gücüyl e çalışır ve ilave enerji tirmez. Köpük pompalı sistemler ise k o d ö r iy a p a n ü f l r k a a d y m ı e c l p ı ı la t o a ra s n e k k a s ö a p gy ü e ö k s r e a in kd u ta e za r ı d mk e m ı s s a i e st ğ s e a l m a fe d d l ı e ğ e r ı d v g r e i e b ki i bd ue sikiseten mk öleprüink i lial avveees i nnee r jimi i hktai yna cveı , riilra. vAen cbaak kmımalimyeatilniyineti üveksebkirlikte kullanılan oranlayıcı yı tir. Köpüklü Baskın Sistemde Su Depo su Hacminin Belirlenmesi t aN e ş F m a PA ğ i çı 4 d i 0 n a 9 s ' i b d st e a e l i m r h ti a l m t n ip i g ş in t a ir e . r d g H a ö e rr k e u b l ç la ir a n l s ı ı l ş i a s m t n e am h e s ür i r ç s e i i s s ni dg ee rpeoksl i uokl aanp as us i tr eezsei nrivokl uaşpt uarsmi t ea kt ot apdl aı r .m ı s u •• KHöopüukmlü bsisatsekmıni siçistinem20içdian k6ik0adakika rt •• MH i do rnai tnötr ssi isstteemmi i i iççi inn 6405 ddaakki ki kaa • Ov i yteo mdaütşi kü ks pgr i en knl leerş smi s teel ims ii svt eemd üişçüi nk s4e5 dd aa kkiikkaa , v Oe tdoümş üakt i ks esvpi yrei n kyl eü kr s es i skt egme ni l e4ş5 meli sistem için l 2 dk. Yangın Algılama Sistemi Hgaı nnçgı kaı mr i çaes ı r ihsai nlei n dh ee r, hyaannggiı nbı i rhsaebbeerpvl ee r ymaenk ve hangara kurulan köpüklü baskın sistem ve yardımcı sistemlerin aktivasyonunu ishatiğyalaçyabcualkunamlgaılak ma ve ihbar sistemine tadır. NFPA409' a göre sistemi aktive edecek manuel kumanda ihs tear s by oi r ns lias treı nma i ni h tui yçaaçk vhaarndgı ra. rBı nudias tkai sdy oe pn loa-r 1 YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 156 52 Şekil 2. Yedekli köpük tankı prensip şeması dl aışmtaaravefınhdizamneatyarı loalnalararıknçınahlışetm iç hem de ı rılabilmesine mM aü ns auae dl keu me daencdeak i sşteaksi lydoen l ay er ı rnl eı nş töi r inl ml eer i l ikdai r . pvea naml aan ydaacnankoşremk lai dl eç, ı kk ıoş l ag yül ızkel ar geôr ihş iılneı nb i lüesn tünde bulunan nokt mektedir. Uçak hangaalarrlaarkurulması gerekı için yangından ksaorrluannmabailmsisetesi miçleinringineçdeorliğgruereşekskiinldime letare uayl guıllma ma laı d ı rg. Ueçreakktilramr ı en kktoerduinr. mBaus ı tüüsrt duüy gz euy al al emval el ar i nr ai çl gi nı l asni smt eams ılnedr i na yt aı üskas er l ak nh ams as as ısni ydeat l uv ik e ç le a y r a i k n ö h l n ı a ş e a n m g la a r t m r a la l ş a r ı ı m n ra d a a m k, t a a h d h a ı a r. n l g v Y e a ü r r m k k s ae e p m k ıl e t a a r ö v ı a z k e a nl l ı pv ea l bı vuen aa çeı kkkoelna rdaukmç eaşni t vl i ey aı skı nı t lıan r hdaarne kçeı ktal enr i fyaarnklgı ınyalanrıgnına l gkaı l aynnamklaasrıınnıınzoorllamştaırsmı aihktimali tadır. lBeur dneend eanl gl eı l akyüaçbüi lke nb, i r aa ll ee vv i udzeat ek kmtöerlesar fei nin kullanılması en doğru çözüm olmaktadır. Un ıç abğaaş l af an gz lıaç haaşsaamr agseı nl md ae daelng ı l ab mi r yaak n gv eı hs öans ds aüsr meetik bi çei nl i r l egme r ee kk ebn ütyeı üpk k iösnüer ems i nti avşeı iy mt ö raüknt üand ı rh. ı zBl ıu t en pe kdi lei on l lemsaesçı di l eanh aa l eu vy gduenddeukr . tGipüi nüüçmlüüzkdızeılöetens çok kullanılan dedektör i olandır. Bunun dışında C lV deCktörlkear i mseı krlaı k llaarı kvuel l ahnaı lvmaaökrtnaedkı rl e m e d e törlerin say . Dedekısı ve konumları; algılanacak l hy a a a rı n n ss g a a ı , n sı i a n ye lg et ı i l n b a e a m , t l a a m rı m n e a y e , d s ka a o n f r e u a s n ina g e n e , l a e dl b e a i t l n e e ın c kt e ö e k r b l ea b ri t n i r yl ear en gvı en dy aa yaal ek ı tv t iapl ianbei,l edceet ek ky t rüş alanına (90° yatay/dikey)ö a v r n ü e ıc n g ı k ö m o rü n a ş ik d a d g la e ö - gn ıenndealkl i ki leenugçeal l ek rpeebr oanğl al ı dr ı nı r . aU çgaökr ehaalnggı l aamr l aar ı alanlarına bölünmektedir. Tipik olarak, her l oa öl l t a g e n ıl s a i i m d ki e d a t e e at k e l t a ö k nr gı ieçrien kyı maek lkat eş ı kd idr . öB irrti nacdi seet vki yı zeı tör, kanat altını gözlemlemek için zeminden bir metre yıükseklikt dvaiğraer mi koi ndteeteekdtöilmr edleidirz. eİkminicn di esenviyoen e o b d la e u n ş gmöer et r ec eyku şk eakr ı iyl daeumç aoğnıtne heedmi l meen l i dü si r t. kHı semr bı ni rı detektörün, alanın tümünün kapsanmasını garanti altına alan 90° yatay ve dikey konik agöl arünşı n ıan çoısrıtaoslmınaalıddoır.ğDruetyeökntölerlnedr irailmlgıelalimvae ekonrguenal bnu laulnamn ai l em aalrı daılra. Gr ı nüdnaü mh eürzhdaen guiç ba ikr kullanımının artması, havayolu şirketlerinin uçak sayılarını artırmalarını ve daha büyıük s ud a ç a y a h ıl k a a la r ın fr a ın sz a la v t ın e s a a y b ı lm d üy a a ı ül k a v l e ü rın k y l a ı e s ri a b ni ğ ü n y l a ü a m kl r ü t ı m ş k t t ır e a . s U ı h ç a d a n a k l dg ikı a l r e , r g ih u e t ç l i i y a ş a e k c l n a ı t r d ı e n o k n ğ ko o u r l r o u m n ji u m ile şt a u ş s r u ı . H i a ç a n in n g h y a a a n r p la g ıl a m r ö rl a a n k c rd ta e a uçak bakımları da yapılmakt rum hangarın yangın riskini a a rt d ırm ır. a B k ut a d d u ır. uHyagnugna ryı na nNgFıPnAs4ö0n9d ükrrimterelersi d o ğ r u l t u s u n d a ması yangın riskini ort Çalışmamızda NFPA4a0d9a2n0i s 1 k te 1 a m l v d e ı i r r m i s le iy a o k k o n ta u ru d n n a ır. gmöareyödniztaeymn lekrriitearnlelari tbılmelıişrttiılrm. iş ve hesaplaKaynaklar [1] NFPA 409, Stondord on Alrcrott Hongors, 2011 Editlon publlshed by Notionol Fire Protection Associotion USA [2] NFPA 13 stondord tor the lnstollotion ot Sprinkler Systems, 2011 Editlon published by Not/ona/ Fire Protection Assoclotion USA [3] Opticol Fire Detectlon Technologies tor Techno/og/es tor Aircrott Hongors by Dr. Don/el T. Gottuk Hughes Associotes, ine. & Mr. Joseph E. Gott, NAVFAC, & Dr. Frederick W W/1/ioms, NRL & Dr. Gory Lougheed ond Mr. George . Crompton, NRC (4] NFPA 11, Stondord tor Low-, Medium-, ond High-Exponslon Foom, 2010 Editlon published by Not/ona/ Fire Protection Assoc/otion USA ■ Bu yazı TÜYAK 2011 Yangın ve Güvenlik Sempozyumu ve Sergisi'nde bildiri olarak sunulmuştur.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=