Yangın ve Güvenlik Dergisi 158. Sayı (Nisan 2013)

YANGIN - MAKALE 78 YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 158 süresinin tamam × boyunca 400°C’nin alt × nda kalm × ü t × r (bkz. û ekil 6 ). Beton içindeki demir çubuklar 400°C’ye kadar ciddi bir güç kayb × na u ù ramad × klar × için, demir destek strüktürü test süresince tam güç kapasitesinde kalm × ü t × r. Bu durum, bu kiri ü lerde yüksek yang × n direnci elde edilmesini sa ù lam × ü t × r. û ekil 7 , test edilmi ü olan dört kiri ü için, aç × kl × k ortas × nda görülen bükülmedeki de ù i ü imleri göstermektedir. 20 dakikaya kadar, aç × kl × k ortas × nda görülen bükülme artm × ü t × r ve sonra tüm kiri ü lerde bükülme miktar × nda ani bir art × ü görülmü ü tür. Bu durum, Tg (83°C) seviyesinde × s × sebebiyle FRP/beton temas noktas × nda ba ù kayb × - n × n kaybolmu ü olmas × ndan kaynaklan- maktad × r. FRP’nin ba ù × n × n kopmas × ndan sonra, B1, B2 ve B4 kiri ü lerinin davran × ü lar × B3 kiri ü inin davran × ü × ndan farkl × olmu ü tur. û ekil 7 Testin ba ü lang × c × nda, FRP destekli demirli beton kiri ü ler oda s × cakl × ù × nda nominal güçlendirilmi ü kapasitelerinin %50’sine kadar yüklenmi ü lerdir. Bu yükle- me, güçlendirilmemi ü bir demirli beton kiri ü için yakla ü × k %80 oran × nda yük ora- n × na denk gelmektedir. Bu sebeple, FRM kaybolduktan sonra (ba ù kopmas × ndan sonra) güçlendirilmi ü beton kiri ü gibi dav- ranm × ü olan B3 kiri ü inde, ü ekil 7’de gös- terilen ü ekilde, daha yüksek yük seviyesi sebebiyle gev ü eme miktar × nda bir art × ü görülmü ü tür. FRP ba ù kopmas × sonras × nda B1 ve B2 kiri ü lerinde daha az gev ü eme olmas × na katk × da bulunan faktör, kiri ü al- t × nda kalan ve ba ù lar × henüz kopmam × ü olan karbon fiberlerin sa ù lad × ù × “kablo aksiyonudur” (levhalarda görülen gerilim membran aksiyonuna benzer ü ekilde) (bkz. û ekil 8 ).13 B4 kiri ü inde, aksiyal s × n × r- lama gücünün ortaya ç × k × ü × temel olarak, testin tamam × boyunca bükülmedeki art × ü × s × n × rlam × ü t × r. Genel olarak, bu aksiyal s × n × rlay × c × güç kiri ü kesitinin do ù al aksisinin alt × nda meydana gelmektedir ve bu da, uygulanan yük sebebiyle momenti tersine etki eden bir kemer aksiyonunun ortaya ç × kmas × na yol açmaktad × r. û ekil 7’ye yak × ndan bak × ld × - ù × nda, kablo aksiyonu mekanizmas × na benzer ü ekilde, yang × ndan kaynaklanan aksiyal s × n × rlama gücünün FRP destekli demirli beton kiri ü lerin yang × n direncini artt × rma anlam × nda faydal × oldu ù u gö- rülmektedir. Bu, daha yüksek yük oranlar × alt × nda, kiri ü teki bükülmelerin ilerleyi ü inin yava ü lat × lmas × na yard × mc × olur ve bu da sonuç olarak, kiri ü lerde daha yüksek seviyede yang × n direnci elde edilmesini sa ù lar. Bu sebeple, FRP destekli demirli beton kiri ü lerde, etkili bir yal × t × m yöntemi iyi seviyede yang × n direnci elde etme anlam × nda kritik önem ta ü × maktad × r. Say × sal Model Michigan State Üniversitesinde devam eden ara ü t × rmalar × n bir parças × olarak, yang × na maruz b × rak × lm × ü FRP destekli de- mirli beton kiri ü lerin yang × n tepkisini takip Zaman=30 dak. Zaman=45 dak. Zaman=60 dak. û ekil 4. FRP destekli kiri ü in yal × t × m × nda çatlak olu ü umu Tabaka halinde ayr Õ lan FRP û ekil 5. FRP’nin katman ü eklinde ayr × lmas × ve yal × t × m sonras × nda B3 kiri ü inin yang × na maruz b × rak × lan k × sm × Is Õ ( O C) Bükülme (mm) Süre (dakika) Süre (dakika) û ekil 6. Yang × na maruz b × rakma süresinin bir fonksiyonu olarak kö ü e demiri × s × s × û ekil 7. FRP destekli demirli beton kiri ü lerin orta nokta bükülmelerindeki de ù i ü imler

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=